Stort knivintresse - välj din favoritkniv

För mig är det fortfarande prisnivån de valt att lägga sig i som sticker mest i ögonen. Kanske inte är något problem om man inte är uppvuxen med Moraknivar som de flesta svenskar ju trots allt är.

Skall man plötsligt bredda sig/delvis nischa om sig så uppstår åtminstone initialt en viss skepticism. Och som jag själv sagt liksom flera andra här inne så är prisklassen (runt "Lusentappen") för en fastbladare en konkurrensutsatt klass. Alternativen är plötsligt många lite beroende på vilken exakt inriktning som önskas.

Enklare Mora är en måttstock inom sitt gebit och de knivar vilka många andra jämförts mot i de lägre prisklasserna. Nu är rollerna ombytta!

/ J
Det finns som sagt en oändlig skara konkurrenter som ligger runt denna prisnivå. Det kommer bli svårt för MoS att göra några stora pengar på denna modell i vårt land. I USA kan det dock bli en annan femma??

~Paul~
 
Det finns som sagt en oändlig skara konkurrenter som ligger runt denna prisnivå. Det kommer bli svårt för MoS att göra några stora pengar på denna modell i vårt land. I USA kan det dock bli en annan femma??

~Paul~

Mora verkar veta hur lanseringen i USA ska skötas, det skrivs ju redan spaltmeter om Mora Fulltang + div. Youtube presentationer!
Alla som kan försäljning i USA, vet ju att den genomsnittlige Amerikanske kunden säger nej 7 ggr, innan han säger ja...;)
Så Mora har gott om tid att ta hand om nej-sägarna innan modellen blir tillgänglig "overthere"!

Mikael
 
Någon som har erfarenhet av Condor Mini Bushlore?

Storleken, handtaget och bladprofilen tilltalar mig oerhört...

Hur är det med stålet, håller den skärpan?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Mora Robust

Nu när det pratas Moraknivar...

Är Mora Robust något att ha? Vill ha en enkel men funktionell kniv för bruk i skogen, kommer användas främst för täljning, mest för nöjes skull, och för att fixa lite ved till mitt nytillverkade vedkök (IKEA-ställ).
Eller funkar Mora Pro S bättre?

Ska även vara billig då jag ska ha den även till öva slipning på, något jag vill bli bättre på.
 
Nu när det pratas Moraknivar...

Är Mora Robust något att ha? Vill ha en enkel men funktionell kniv för bruk i skogen, kommer användas främst för täljning, mest för nöjes skull, och för att fixa lite ved till mitt nytillverkade vedkök (IKEA-ställ).
Eller funkar Mora Pro S bättre?

Ska även vara billig då jag ska ha den även till öva slipning på, något jag vill bli bättre på.

Jo, Robust är ok och alldeles utmärkt om du ska öva slipning, eftersom eggen är grov.
Pro S är tillräcklig för det du ska använda den till och trävass redan från start.


Mikael
 
Någon som har erfarenhet av Condor Mini Bushlore?

Storleken, handtaget och bladprofilen tilltalar mig oerhört...

Hur är det med stålet, håller den skärpan?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Har haft en Bushlore. Den var skräp. När jag fick hem den tyckte jag den verkade prisvärd. Men efter lite granskning och användande, ja skräp. Betalde knappt 300 kr ny.
 
Nu när det pratas Moraknivar...

Är Mora Robust något att ha? Vill ha en enkel men funktionell kniv för bruk i skogen, kommer användas främst för täljning, mest för nöjes skull, och för att fixa lite ved till mitt nytillverkade vedkök (IKEA-ställ).
Eller funkar Mora Pro S bättre?

Ska även vara billig då jag ska ha den även till öva slipning på, något jag vill bli bättre på.

Ja den är bra. Finns ju även Companion HD som är samma kniv i annan färg och polerad/slipad rygg.
Nu pratar jag om den äldre robust alltså. Den nya har jag bara hållt i, men den känns bra. Lite kortare blad än den äldre, och fulare skaft.
 
Tack för era synpunkter Mikael och Maw! Det blir nog en Robust och något enklare bryne. Att skaftet är lite halvfult är inget problem.
 
Har haft en Bushlore. Den var skräp. När jag fick hem den tyckte jag den verkade prisvärd. Men efter lite granskning och användande, ja skräp. Betalde knappt 300 kr ny.
Trist att höra då den verkade ( på bild iaf ) vara en bra ersättare till min WM1...

Letar efter en mindre kniv med den typ av handtag (skaft?) bladprofil...
Är inte kompetent ellet har verktyg att modifiera min WM1.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.