Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Min Fantoni Dweller har anlänt.

Stål: Sandvik 19C27, HRC 61-62
Grepp: Snakewood
Chassi: mässing
Låsning: glidlås
Bladlängd: 66 mm, taperat blad
Bladtjocklek: 2,3 mm
Totallängd: 160 mm
Vikt: 56 g
Tillbehör: brunt läderfodral, öppet
 

Bilagor

  • Min Fantoni Dweller, 19C27, Snakewood.jpg
    Min Fantoni Dweller, 19C27, Snakewood.jpg
    24.6 KB · Visningar: 609
  • Min Fantoni Dweller, 19C27, Snakewood, 4.jpg
    Min Fantoni Dweller, 19C27, Snakewood, 4.jpg
    19.7 KB · Visningar: 598
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 593
Min Fantoni Dweller har anlänt.

Stål: Sandvik 19C27, HRC 61-62
Grepp: Snakewood
Chassi: mässing
Låsning: glidlås
Bladlängd: 66 mm, taperat blad
Bladtjocklek: 2,3 mm
Totallängd: 160 mm
Vikt: 56 g
Tillbehör: brunt läderfodral, öppet

Mycket vacker! Enkla rena linjer som jag gillar. (Möjligen ser spetsen lite ömtålig ut?)

Vad är "glidlås"?

/F
 
Mycket vacker! Enkla rena linjer som jag gillar. (Möjligen ser spetsen lite ömtålig ut?)

Vad är "glidlås"?

/F
Glidlås är helt enkelt slip-joint (fritt översatt) :). På den aktuella modellen så har låset ett stopp på 90 graders vinkel. Själva aktionen är silkeslen.

Ja, spetsen är mycket delikat men jag ämnar inte använda kniven till tyngre arbeten och i det sammanhanget är det en fördel. Förmodligen kommer den att följa med ut på hösten svampplockning :).

~Paul~
 
Glidlås är helt enkelt slip-joint (fritt översatt) :). På den aktuella modellen så har låset ett stopp på 90 graders vinkel. Själva aktionen är silkeslen.

Ja, spetsen är mycket delikat men jag ämnar inte använda kniven till tyngre arbeten och i det sammanhanget är det en fördel. Förmodligen kommer den att följa med ut på hösten svampplockning :).

~Paul~

OK tack, vad kan man då kalla en fällkniv helt utan lås eller fjäder där bladet bara stannar i utfällt läge av friktionen? Typ de små opinelerna utan låsring.
 
OK tack, vad kan man då kalla en fällkniv helt utan lås eller fjäder där bladet bara stannar i utfällt läge av friktionen? Typ de små opinelerna utan låsring.
Om jag inte minns helt fel så heter det ringlås eller kranslås när det gäller kniver med metallring.

Vad en kniv helt utan lås heter vet jag inte. Är inte säker på att det finns ett specifikt namn.

~Paul~
 
Om jag inte minns helt fel så heter det ringlås eller kranslås när det gäller kniver med metallring.

Vad en kniv helt utan lås heter vet jag inte. Är inte säker på att det finns ett specifikt namn.

~Paul~

På engelska så heter ju knivtypen helt enkelt "friction folder" så något åt det hållet borde ju fungera. Friktionslås?
 
Ytterligare en som dePaul kanske har synpunkter på....;)
Min 3" Hinderer XM-18. Så kallad "slicer grind". En flatslipning som går tämligen högt när man kommer till spetsen på bladet. Stort fingerurtag i bladet, på engelska choil.

Ståltypen har jag tyvärr inte koll på just nu, bladet är omärkt och säljaren glömde tala om det.
Låset är av typen frame lock och låser distinkt och utan tillstymelse till glapp i nån riktning.

Mycket bra passform på allt, motsvarar nog faktiskt min CRK Sebenza.



//Per
 
1. "slicer grind". En flatslipning som går tämligen högt när man kommer till spetsen på bladet

2. Stort fingerurtag i bladet, på engelska choil.

3. Ståltypen har jag tyvärr inte koll på just nu, bladet är omärkt och säljaren glömde tala om det.

4. Låset är av typen frame lock och låser distinkt och utan tillstymelse till glapp i nån riktning.

5. Mycket bra passform på allt, motsvarar nog faktiskt min CRK Sebenza.
1. Mycket bra!

2. Värdelöst.

3. Duratech 20CV (59-60 HRC) eller Carpenter CTS-XHP (60-61 HRC) eller CPM-S35VN (60-61 HRC). Dessa tre är tämligen likvärdiga.

4. Mycket bra!

5. Låter fantastiskt.

~Paul~
 
1. Mycket bra!

2. Värdelöst.

3. Duratech 20CV (59-60 HRC) eller Carpenter CTS-XHP (60-61 HRC) eller CPM-S35VN (60-61 HRC). Dessa tre är tämligen likvärdiga.

4. Mycket bra!

5. Låter fantastiskt.

~Paul~
Jag håller till viss del med om din kommentar om tvåan. På denna kortare kniv får man trots allt ett bra grepp när man flyttar fram så att säga. Men man förlorar mycket egg och jag kan inte riktigt förstå varför Rick har ritat modellen som han har gjort. Det borde gå att göra samma modell men med hel egg.
//Per
 
Självklart går det. Tyvärr så är choils något som är mycket poppis i staterna och därför utrustas många i övrigt fina knivar med detta otyg.

~Paul~

+1. Det är vansinne. Här ska ni få se ett exempel på när en annan i övrigt mycket duktig designer gör bort sig kopiöst. Jerry Halfrich gör jättefina fällisar, men ricasson på han "puukko" är helkoko. Skumt att kniven kallas puukko över huvudtaget..
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    74.4 KB · Visningar: 756

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.