Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Instämmer helt med övrigas åsikter om packa lätt-kniven. I mina ögon väldigt förvånande att den säljs på Packa lätt...
En SissiPuukko M95 väger ju faktisk mindre!

/Lux
 
Senaste tillskottet, och det var egentligen bara en tidsfråga innan en skulle hamna i fickan. Sebenza 25 är den senaste versionen av Chris Reeves klassiska fällkniv. Modellen markerar Sebenzans 25 årsjubileum och är en av standardmodellerna som rullar ut från fabriken i Boise, Idaho.
Några synbara förändringar från de tidigare är de mera markerade fingerurtagen, vissa gillar dom, vissa inte. Jag har inte bestämt mig än men än så länge funkar dom bra, greppet är skönt och säkert.
Bladet har blivit lite tjockare och fått en nästan flatslipad slipfas. Jag säger nästan eftersom det är en skålslipning med väldigt stor radie.
Pivotskruven är uppdimensionerad ordentligt.
Lite kosmetiska förändringar i bakkant på skaftet.

Den stor förändringen har skett inombords så att säga.
Pivotbussningen är borta och har ersatts av mer standardmässiga mässingsbrickor och en pivotskruv som drar åt kring bladet. Jag har skruvat isär och ihop denna och jag kan inte säga att det har blivit bättre, snarare tvärtom. Tyvärr känner jag också att detta kanske gjordes för att spara produktionskostnader.....

Låset har försetts med samma typ av keramisk kula som sitter i Umnumzaan, och som också dubblerar som spärr för att låsa bladet i infällt läge. Bra uppgradering som säkerställer lång livslängd på låset.

Allt som allt, detta är en kniv från CRK, alltså är den bra! Sjuka toleranser och passning, mjuk gång och stablit lås. Dock hade jag gärna sett att man behållit bussningen men det är ingen dealbraker för mig.

//Per

Fin kniv och tack för en bra presentation. Det är precis sådan här information som gör den här tråden så bra. :)

/Lux
 
Fina knivar och yxa! :)

Det är några jag inte vet vilka de är så berätta gärna lite mer om knivarna...



/Lux


Det är inga märkvärdiga grejor (har en Eka med trähandtag och några till också):

Från vänster:

1. Mora 2000, används endast till urtagning och flåning av vilt. Hålls därför ifrån annan användning, hålls ren och mycket vass.
2. Lilla Karesuandokniven som jag köpte i början av 1990-talet och den jag alltid har i bältet tillsammans med kniven ovan. Kniven till allt annat.
3. Stora Karesuandokniven, en LKAB-present jag fått av svärfar för tjugo år sedan. Tyvärr mycket sämre stål i bladet än den lilla...
4. Jaktkniv som jag fått av en kamrat för kanske femton år sedan. För fin för att användas tycker jag... Även om den säkert inte var så märkvärdigt dyr.
5. Martiini standardkniv, som jag för övrigt tycker är bra knivar om man kommer överens med bladstorleken. Brukar få följa på fisketurer.
6. Martiini silverbeslagen kniv som jag köpte vid en silvergruva i norra Finland 1981 vid en Nordkapresa. Den har använts enormt mycket inklusive militärtjänst och vandringar, lägerbyggen och överlevnadskurser. "Min" kniv på riktigt och kanske min dotter får den så småningom om hon nu lär sig uppskatta sådant.

Yxan är en Gränsfors lilla friluftsyxa. Lätt och användbar, ett mycket bra komplement till en kniv. En Bacho Laplander ihopfällbar såg finns i sidofacket om nu yxan skulle upplevas för liten.

Det har möjligen framgått, men jag gillar lite äldre grejor med kvalitet. Byter när nåt gått sönder och inte går att laga. (Fiskeryggsäcken är nog från femtiotalet, läderskodd, patinerad och välanvänd. Men hel och utförd i en kvalitet som är otänkbar idag. Lillebror till 70-liters jägarsäcken, om någon minns den (forumetiketten förbjuder mig att använda dess mer kända benämning)). Detta gäller alltså även knivar och annan utrustning.
 
Fantastiska bilder, Soundoptics! :)
Du får det att vattnas i munnen på mig!
Fast EKA:s rim på 110:an är väl kanske ingen riktig höjdare...;)

/Lux

P.S. Gärna fler bilder i tråden.

Tack.

Ang rim: Skulle jag alltså ha väntat till nästa svart-bladade 110 för att ändå bli snuvad i sista sekund av dePaul:)

Ang 311: (som jag felaktigt skrev 310). För någon månad sedan fanns 311 med rolig text på ebay. Säljaren svarade inte på fråga om att skicka till Europa så jag blev utan den.

I början av mitt deltagande i den här tråden spårade jag ur och började köpa via diverse dyra "konstigheter". Jag sålde/bytte dem och är nu tillbaka på den smala renläriga vägen --
  • EKA-samling
  • för användning: EKA Swede 38/45/60 + Victorinox, billig Morakniv (en i taget).

Diverse bilder på https://www.flickr.com/photos/soundoptics/ och https://www.flickr.com/groups/eka-knivar/

En omfotografering av den ovanligare Swede 92 som jag har för mig att du också har!?

14136037738_73f65b3079_b.jpg
 

Bilagor

  • little_tuffy_eka311.jpg
    little_tuffy_eka311.jpg
    38.3 KB · Visningar: 1,684
  • nichols_eka311.jpg
    nichols_eka311.jpg
    57 KB · Visningar: 1,561
Det är inga märkvärdiga grejor (har en Eka med trähandtag och några till också):

Från vänster:

1. Mora 2000, används endast till urtagning och flåning av vilt. Hålls därför ifrån annan användning, hålls ren och mycket vass.
2. Lilla Karesuandokniven som jag köpte i början av 1990-talet och den jag alltid har i bältet tillsammans med kniven ovan. Kniven till allt annat.
3. Stora Karesuandokniven, en LKAB-present jag fått av svärfar för tjugo år sedan. Tyvärr mycket sämre stål i bladet än den lilla...
4. Jaktkniv som jag fått av en kamrat för kanske femton år sedan. För fin för att användas tycker jag... Även om den säkert inte var så märkvärdigt dyr.
5. Martiini standardkniv, som jag för övrigt tycker är bra knivar om man kommer överens med bladstorleken. Brukar få följa på fisketurer.
6. Martiini silverbeslagen kniv som jag köpte vid en silvergruva i norra Finland 1981 vid en Nordkapresa. Den har använts enormt mycket inklusive militärtjänst och vandringar, lägerbyggen och överlevnadskurser. "Min" kniv på riktigt och kanske min dotter får den så småningom om hon nu lär sig uppskatta sådant.

Yxan är en Gränsfors lilla friluftsyxa. Lätt och användbar, ett mycket bra komplement till en kniv. En Bacho Laplander ihopfällbar såg finns i sidofacket om nu yxan skulle upplevas för liten.

Det har möjligen framgått, men jag gillar lite äldre grejor med kvalitet. Byter när nåt gått sönder och inte går att laga. (Fiskeryggsäcken är nog från femtiotalet, läderskodd, patinerad och välanvänd. Men hel och utförd i en kvalitet som är otänkbar idag. Lillebror till 70-liters jägarsäcken, om någon minns den (forumetiketten förbjuder mig att använda dess mer kända benämning)). Detta gäller alltså även knivar och annan utrustning.

Tack!
Kul att få höra lite historia bakom grejerna också!:)
Jag gillar både äldre och nyare grejer, har inga som helst problem att blanda kolstål och naturmaterial med pulverstål och rymdpolymerer på samma bälte...;)

/Lux
 
Tack för uppdateringen, mer korrekt info än så, går ju inte att få!

Mikael

Jag borde såklart ha frågat Lars Fält mer specifikt om vilka knivar han använder/ har använt!
Skulle inte bli förvånad om han har med sig en WM1 också.

En kniv han garanterat har med sig är "The swedish survival instructor knife". Lars Fälts egna design, tillverkad av Kaj Embretsen och Stefan Åberg.

Den har för övrigt varit med i tråden för inte så länge sedan:

Var inte Embretsen inblandad i F1an? Har en av hans överlevnadsknivar och F1 är faktiskt mycket lik. Eller kom F1 först?

Jag vet inte var jag läst det. Kan vara Embretsen som nämnt det i mejl. Har ingen F1 att jämföra med. Men ytligt sett är de ju lika. Det ligger dock, som du påpekar, i sakens natur.

På vissa forum beskrivs den som Fällkniven F1:s föregångare, det är dock inget jag fått konfirmerat, fast å andra sidan skulle det inte vara något konstigt om Fällkniven konsulterade Lars Fält vid framtagandet av en militär överlevnadskniv. Jag skulle snarare påstå att det är mycket troligt.
Likheterna finns där iaf.
Om man tittar noggrant på ser man att det står Fält på bladet på den undre bilden.

Här är kniven och Lars Fält i aktion:
http://www.sjovik.eu/sjovik/wp-content/uploads/2012/05/Skogsliv-vid-Avesta.pdf

Här är också den yxa Lars har tagit fram tillsammans med Gränsfors:
http://www.gransforsbruk.com/produkter/skogsyxor/gransfors-outdoor-axe/

/Lux
 

Bilagor

  • embretsen.jpg
    embretsen.jpg
    51.2 KB · Visningar: 2,392
  • Lars Fält Embretsen.jpg
    Lars Fält Embretsen.jpg
    35.5 KB · Visningar: 1,880
Tack.

1. Ang rim: Skulle jag alltså ha väntat till nästa svart-bladade 110 för att ändå bli snuvad i sista sekund av dePaul:)

Ang 311: (som jag felaktigt skrev 310). För någon månad sedan fanns 311 med rolig text på ebay. Säljaren svarade inte på fråga om att skicka till Europa så jag blev utan den.

2. I början av mitt deltagande i den här tråden spårade jag ur och började köpa via diverse dyra "konstigheter". Jag sålde/bytte dem och är nu tillbaka på den smala renläriga vägen --
  • EKA-samling
  • för användning: EKA Swede 38/45/60 + Victorinox, billig Morakniv (en i taget).

Diverse bilder på https://www.flickr.com/photos/soundoptics/ och https://www.flickr.com/groups/eka-knivar/

3. En omfotografering av den ovanligare Swede 92 som jag har för mig att du också har!?

14136037738_73f65b3079_b.jpg

1. Absolut inte, det gäller att passa på, även dePaul måste sova ibland...;)
2. Jag har "spårat ur" i omgångar. Till skillnad från dig har jag ännu inte lyckats att sälja av något...;)
3. Det stämmer bra. Mycket fin kniv. Anlände mycket vassare än mina andra EKO:r. :)

/Lux

P.S. Trevlig liten hårding på bilderna längst ner!
 
Jag borde såklart ha frågat Lars Fält mer specifikt om vilka knivar han använder/ har använt!
Skulle inte bli förvånad om han har med sig en WM1 också.

En kniv han garanterat har med sig är "The swedish survival instructor knife". Lars Fälts egna design, tillverkad av Kaj Embretsen och Stefan Åberg.

Den har för övrigt varit med i tråden för inte så länge sedan:





På vissa forum beskrivs den som Fällkniven F1:s föregångare, det är dock inget jag fått konfirmerat, fast å andra sidan skulle det inte vara något konstigt om Fällkniven konsulterade Lars Fält vid framtagandet av en militär överlevnadskniv. Jag skulle snarare påstå att det är mycket troligt.
Likheterna finns där iaf.
Om man tittar noggrant på ser man att det står Fält på bladet på den undre bilden.

Här är kniven och Lars Fält i aktion:
http://www.sjovik.eu/sjovik/wp-content/uploads/2012/05/Skogsliv-vid-Avesta.pdf

Här är också den yxa Lars har tagit fram tillsammans med Gränsfors:
http://www.gransforsbruk.com/produkter/skogsyxor/gransfors-outdoor-axe/

/Lux
Lars Fält är alltid intressant!
Peter Hjortberger sa vid ett tillfälle om Lars, att det är en man som verkligen kan nå't!


Mikael
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.