2. Det är just det du nämner som fick mig att skaffa Koltkniven från första början, det traditionella utseendet i kombination med moderna material. Jag hoppades på det bästa av två världar men tyvärr blev det inte riktigt så, då knivslidan var dålig och handtaget är precis som MAW säger, inte det allra mest bekväma.
Igår gjorde jag en sida vid sida-jämförelse mellan WM1, Koltkniven och F1 och med en MoS Classic 1 som referens. Koltkniven den enda av knivarna som redan efter kort användning, gav mig känslan av att jag skulle kunna få skav och blåsor i handen.
För att göra handtaget lite bekvämare har jag putsat med sandapper men faktum kvarstår, Koltkniven är den enda av de fem Fällkniven jag har i min ägo som min hand inte riktigt kommer överens med. Mitt råd är därför till den som funderar på att inhandla en Koltkniv, att innan köp, testa hur kniven känns i handen. Om man trivs med greppet (och att endast kunna bära kniven i ficka, eller om man vill göra en egen knivslida) så är Koltkniven en riktigt bra kniv.
/Lux