Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tänkte också föreslå dem men eftersom bladen inte är fällbara så platsade de inte i kategorin "pennknivar".

De enda och ursprungliga japanska pennknivar är just Higonokami.

~Paul~

Någon granne till mig hade en sådan hemma när jag bodde i Japan, jag tror de är specialdesignade som typ pennvässare för barn.
 
Åter till trådens ursprung....

Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck. Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på: Vilken kniv använder du...~Paul~

minaknivar.jpg

1. Till vardags?
Min finska brukskniv, kolstål 75mm (hopbyggd/färdigställd från "byggsats") Haft i 16år, älskar den!!!
Min Karesuandokniv, kolstål 75 mm. Haft i säkert 20 år (tror att den modellen heter Spiggen och har nu för tiden tyvärr rostfritt blad)
Min Victorinox brukar få ligga i min väska.

2. Där ute?
Min finska brukskniv (förstaval)
Min Karesuandokniv (andraval)

3. Utomlands?
Min finska brukskniv (om vi pratar om norden)
Min Victorinox (utanför norden)

4. Köket?
Min Wüsthof kock-kniv, 200mm, en favorit i köket

5. Drömkniv och varför?
Jag drömmer om att göra en helt egen kniv. Börja från myrmalm och smälta till stål, smida till ett blad, göra skaft, slida... ja, allt alltså ;)

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Åter till trådens ursprung....
1. Till vardags?
Min finska brukskniv, kolstål 75mm (hopbyggd/färdigställd från "byggsats") Haft i 16år, älskar den!!!
Min Karesuandokniv, kolstål 75 mm. Haft i säkert 20 år (tror att den modellen heter Spiggen och har nu för tiden tyvärr rostfritt blad)
Min Victorinox brukar få ligga i min väska.

2. Där ute?
Min finska brukskniv (förstaval)
Min Karesuandokniv (andraval)

3. Utomlands?
Min finska brukskniv (om vi pratar om norden)
Min Victorinox (utanför norden)

4. Köket?
Min Wüsthof kock-kniv, 200mm, en favorit i köket

5. Drömkniv och varför?
Jag drömmer om att göra en helt egen kniv. Börja från myrmalm och smälta till stål, smida till ett blad, göra skaft, slida... ja, allt alltså ;)
Tackar för svaren! Trevliga val! Och mycket praktiska utom W-hofen som uppvisar några detaljer som undertecknad inte uppskattar. Exempelvis är jag allergisk mot hälar på köksknivar. Stålet kunde också vara aningen "vassare" ;).

Jag hoppas att du förverkligar dina planer på att bygga en egen kniv! Dessutom förväntar vi oss en stor mängd bilder på den!

~Paul~
 
Haha, bra jobb! Inte samma kille dock, kul att fler jänkare har börjat fatta vad det handlar om! ;-)
"Min" kille är nog verkligen en nybörjare, heter Steve Adams, håller på och fixar med hemsida och företagsnamn, ACB (Arizona Classic Blades). Stilkänslan verkar aningen svajjig, den jag köpte tycker jag är grymt stilren, funktionell och allmänt bra balanserad. Han har en till, som han tycker, i samma kategori på ebay just nu. Snacka om att sabba ett vinnande koncept!!! Jag har väntat lite med spänning på denna nya kniv, men den där släpper jag gladeligen till någon annan...[/QUOTE

OK, inte samma kille således.

Förstår att du vill släppa kniven till en annan olycklig själ :). Inte det vackraste greppet direkt på en "mora". Snacka om usel cross-over.

~Paul~

Svärta bladet och sätt på ett stort parerskydd... voilá stridskniv à la Skandinavien...;)

/Lux
 
Tetsu Yamashita! ...eller?


Tänkte också föreslå dem men eftersom bladen inte är fällbara så platsade de inte i kategorin "pennknivar".

De enda och ursprungliga japanska pennknivar är just Higonokami.

~Paul~

Korrekt! Bra jobbat!

"
Tetsu Yamashita as a sickle maker was asked to make a pencil sharpener with a round head, so he produced the Sperm Whale knife. As a result of its immense popularity, Tetsu also created other whale knives including a letter opener.

In 2002, Mr. Yamashita became a Japanese Traditional Craftsman certified by the Japanese Government.

The knife can be used for various crafts (including sharpening pencils). Knives are extremely sharp, must be handled with care.
"
/Lux
 
Tackar för svaren! Trevliga val! Och mycket praktiska utom W-hofen som uppvisar några detaljer som undertecknad inte uppskattar. Exempelvis är jag allergisk mot hälar på köksknivar. Stålet kunde också vara aningen "vassare" ;).
~Paul~
Ja håller delvis med, hälar typ som på nyare Fiskars-knivar som går neranför eggen, hemskt irriterande när man har en tunn skärbräda. Men hälen på W-hofen har aldrig stört mig faktiskt.
///Claes
 
Är pennknivar i både ursprunglig och bokstavlig mening.
/Lux

Tänkte också föreslå dem men eftersom bladen inte är fällbara så platsade de inte i kategorin "pennknivar".
~Paul~


Vi har båda rätt kan man säga...:)

Fällknivar kan traditionsenligt delas in i tre huvudtyper:
1. Pennknivar som saknar korskruv.
2. Fickknivar som alltid har korkskruv.
3. Instrumentknivar som har olika tillbehör, ett exempel är en SAK.

Pennkniven har fått sitt namn från att den traditionellt användes till att vässa gåspennor. Dess historia sträcker sig tilllbaks ända till 500e.Kr. men som fabriksprodukt kom den först på 1400-talet med start i Sheffield i England. Dessa världens första pennknivar hade fasta blad. Det var först flera hundra år senare som den fällbara pennkniven uppfanns av fransmannen Jacques de Liege.

Så man kan säga att jag körde en luring...;)

/Lux
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.