Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Urstprungsformen, dvs när kniven är ny har en liten mikroegg. Att bibehålla denna form är dock jobbigt. Efter ett tag har man därför ofrivilligt skapat både en sekundäregg och en primäregg.
Visst det är jobbigt att slipa hela eggen och bevara en och samma vinkel ända ut i mikroeggen, men väl värt besväret!!!!
///Claes
 
Måste nog hålla med föregående talare. Just den där CLBn var inte alltför fager. Nu behöver ju inte allt som är intressant vara estetiskt tilltalande. Det finns som bekant fulsnygga saker också. Den där kniven var inte det heller! :)

Får komplettera tråden med ytterligare en fällkniv som jag finner destor mer attraktiv. För det ovana ögat kan dock formen reta en smula. Men linjerna och balansen finns där. Sen vet jag att somliga finner hål i bladet och breda blad anskrämliga. Till er kan jag bara säga - andas! :)

Kniven har tillika befunnit sig i mina fickor under en period nu. Mycket sympatisk på mångahanda vis.


Spyderco%20Lum%20Chinese%20Nishijin.jpg

Spyderco Lum Chinese, Nishijin​


http://cykligare.blogspot.se/2014/04/spyderco-lum-chinese.html

/ J - eder leverantör av fällknivspresentationer

Mums, vilken vacker kniv!:)

/Lux som tackar och bockar för ytterligare en välsmakande presentation.
 
Jag kom på det!

Namnet är Brian Andrews: http://backyardbushman.com/?page_id=486

~Paul~

Haha, bra jobb! Inte samma kille dock, kul att fler jänkare har börjat fatta vad det handlar om! ;-)
"Min" kille är nog verkligen en nybörjare, heter Steve Adams, håller på och fixar med hemsida och företagsnamn, ACB (Arizona Classic Blades). Stilkänslan verkar aningen svajjig, den jag köpte tycker jag är grymt stilren, funktionell och allmänt bra balanserad. Han har en till, som han tycker, i samma kategori på ebay just nu. Snacka om att sabba ett vinnande koncept!!! Jag har väntat lite med spänning på denna nya kniv, men den där släpper jag gladeligen till någon annan...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    35.7 KB · Visningar: 447
Haha, bra jobb! Inte samma kille dock, kul att fler jänkare har börjat fatta vad det handlar om! ;-)
"Min" kille är nog verkligen en nybörjare, heter Steve Adams, håller på och fixar med hemsida och företagsnamn, ACB (Arizona Classic Blades). Stilkänslan verkar aningen svajjig, den jag köpte tycker jag är grymt stilren, funktionell och allmänt bra balanserad. Han har en till, som han tycker, i samma kategori på ebay just nu. Snacka om att sabba ett vinnande koncept!!! Jag har väntat lite med spänning på denna nya kniv, men den där släpper jag gladeligen till någon annan...
OK, inte samma kille således.

Förstår att du vill släppa kniven till en annan olycklig själ :). Inte det vackraste greppet direkt på en "mora". Snacka om usel cross-over.

~Paul~
 
Gäller frågan knivarna på bild? Eller är du ute efter en annan typ av knivar?

För om det är det senare så bör svaret vara Higonokami.

~Paul~

Det gäller valknivarna.
Troligen vet du bättre än jag om man kan räkna dessa till Higonokami...
Valknivarna må vara traditionellt tillverkade men direkt traditionella är de ju inte...;)

/Lux
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.