Storskor och långfärdsskridskor?

tungt

Väger inte storskorna en hel del?
Du ska lyfta fötterna många gånger på en dag med skridskor så några extra hekto på fötterna blir ton på en dag.

/Patrik, som också åkt med tunga alpina telemarkspjäxor men nu har lättare för löshäl

Jag använder mina vandringskängor (Meindl Island pro). De väger ca 1 kg styck. Det går kanonbra.

Men det hade kanske gått lättare med lättare skor?
Har du provat med andra skor?
Det gick inte dåligt med mina tungskor men det krävdes mindre kraftinsats för samma åkning med de nya även om muskler och senor fick stå för mer av stabiliteten och givetvis lite sämre på dålig ojämn is.

/Patrik, som inte märkte skillnaden förrän jag bytte

Min fru använder sina storskor när hon åker långfärdsskridskkor. Det är naturligtvis inte lika trevligt som en lätt löshälspjäxa med passande bindning men nog funkar det allt. Jag åkte i mina Hanwag-kängor tidigare. De väger som ett par meindelkängor, alltså lika mycket som många storskor, klart det funkar...

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips