Storskor och långfärdsskridskor?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
tungt

Väger inte storskorna en hel del?
Du ska lyfta fötterna många gånger på en dag med skridskor så några extra hekto på fötterna blir ton på en dag.

/Patrik, som också åkt med tunga alpina telemarkspjäxor men nu har lättare för löshäl

Jag använder mina vandringskängor (Meindl Island pro). De väger ca 1 kg styck. Det går kanonbra.

Men det hade kanske gått lättare med lättare skor?
Har du provat med andra skor?
Det gick inte dåligt med mina tungskor men det krävdes mindre kraftinsats för samma åkning med de nya även om muskler och senor fick stå för mer av stabiliteten och givetvis lite sämre på dålig ojämn is.

/Patrik, som inte märkte skillnaden förrän jag bytte

Min fru använder sina storskor när hon åker långfärdsskridskkor. Det är naturligtvis inte lika trevligt som en lätt löshälspjäxa med passande bindning men nog funkar det allt. Jag åkte i mina Hanwag-kängor tidigare. De väger som ett par meindelkängor, alltså lika mycket som många storskor, klart det funkar...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips