Stormtändare

Att tända en eld tar tid, har man inte den tiden ska man satsa på en flaska bensin och Bic-tändare så är problemet löst, inget fel i det, men jag har normalt aldrig så bråttom.
 
Har en Silva helios köpt på clasO för 169kr. Fick reklamera den första då den knappt brann fast den var inställd på max.

Det går att blåsa ut lågan om man tar i lite. Slukar väldigt mycket gas och blir varmt/het runt knappen så man kan bränna sig, vilket är ganska störande. Har lött någon gång med den också, det funkade.

Smart att kunna stänga locket och lägga den i fickan fast den är varm.
 
Helios = dålig produkt

Hej, jag har redan skrivit en recension men kan tillägga det senaste som hände mig. På väg ut för att tända en marschall på nyår så tappade jag den på trappen - ett fall på ca 1 m. Döm om min förvåning när den gick sönder i två delar. En inre plastdel som höll ihop den gick tydligen av. Oreparerbart, bara att slänga! /fremag
 
...och 145kr på north star :)

Är riktigt nöjd med min primus powerlighter än så länge.
Smart och lätthanterlig konstruktion. Inga problem än så länge.

Av någon outgrundlig anledning har primus valt att ge den en ytfinish som ser ut som billig plast, men som faktiskt är metall. Allt utom gastanken är faktiskt i metall.
Den gummerade ytan är skön, men släpper ganska lätt om tändaren ligger i fickan tillsammans med något annat.

De enda svagheterna som jag känner till är:
*Lågan är inte stormsäker, utan bara en vanlig svetslåga.
*Ett skyddslock över fyllnadsventilen hade varit skönt. För eller senare lär man blåsa in skit i tanken, och då har man snabbt problem.


Den ska räcka i 30 minuter på full tank, men det är i så fall på lägsta effekt. På full effekt kunde jag köra exakt 6 minuter (1-minutsintervaller*). Fabriksinställningen var ca 80%, så mycket missvisande av normalt sett ärliga Primus (stod inte heller något om detta i manualen) .
*De rekommenderar inte heller att man kör längre än 5 minuter åt gången, vilket är ganska lustigt då tändaren i princip självdör efter en dryg minut och måste svalna innan den tänder igen.


Men som sagt. En mycket trevlig tändare i ett bra format.
 
Om jag skulle förlita mej på en tändare (tändstålet skulle jag aldrig lämna hemma).
En Zippo och en liten extra flaska med kemiskt ren bensin om turen är längre än en övernattning.
 
Min Primus Powerlighter har fungerar felfritt i två år. Visst, den drar rätt mycket gas, men är pålitlig. Jag var mycket skeptisk från början, men den har faktiskt levt upp till mina förväntningar.
 
Min Primus Powerlighter har fungerar felfritt i två år. Visst, den drar rätt mycket gas, men är pålitlig. Jag var mycket skeptisk från början, men den har faktiskt levt upp till mina förväntningar.

Låter lovande. Jag har bara haft min i ett par månader.

Ja den drar ju en del gas, men 6 minuters (minst) eldande räcker ganska länge. Återfyllningen är ju i princip kostnadsfri.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.