Stormköksbränsle

Tittade på ett litet youtube-klipp om bränsle till stormkök, från en sida som heter "Var redo".
Man mätte tid att koka upp vatten och bränsleåtgång. Ren T röd, T röd med 10 % vatten och Tenol.
Ren T röd var snabbast, följd av "vattenblandningen" och sist Tenolen. Skillnaderna var i och för sig inte jättestora.
T röd sotade lite grann, vattenblandningen nästan ingenting och Tenolen absolut inget.
Åtgången av T röd utan och med vatten var lika stor och åtgången av Tenol var nästan dubbelt så stor.
Och förstås en viss prisskillnad till Tenolens nackdel.
Finns det fler erfarenheter på detta område?

Jag har använt Tenol, egenblandad variant med hälften etanol och hälften metanol, samt ren metanol.

Det går ofta åt någon 5-litersdunk med ren metanol till ABU-röken varje sommar. Det är lätt värt prisskillnaden att slippa soten från T-röd.

T-röd (etanols) främsta fördel är att det inte är giftigt. Beroende på hur bränslet används kan det vara nog så viktigt.

Numera använder jag gas eller multibränslekök när jag är ute.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Biltema har ju något som kallas Spisbränsle för inomhuskaminer mm.
Tydligen etanolbaserat. Hittar inget om dess energivärde/effektivitet. Någon som provat det?

Spisbränsle har fördelen av både t-sprit o tenol.
Sotar inte.
Åtgång, närmare t-sprit.
Spisbränsle är gjord för skorstenslösa innomhuskaminer / mysbrasor, Så förbränningsprodukterna torde vara harmlösa.
Jag har använt Spisbränsle som huvudsakligt bränsle i Trangia i många år.
Kokkärlen får med tiden en beläggning på botten, som kan tvättas bort med sprit.
/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips