Stormköks brännare får igen gas

Hej!

jag ska ut och vandra imorgon och skulle behöva lite hjälp från er.

min brännare till stormköket får ingen gas när jag vrider den. Den är helt ny och även gasen.Bifogar bild på båda.
 

Bilagor

  • 4F8F7808-F8A7-4EA3-9367-CDAE5F968DA4.jpeg
    4F8F7808-F8A7-4EA3-9367-CDAE5F968DA4.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 107
  • 62CCE534-0042-45A5-936E-3DFE55A417FD.jpeg
    62CCE534-0042-45A5-936E-3DFE55A417FD.jpeg
    2 MB · Visningar: 138
Pröva att vrida flera varv på gasreglaget, det kommer inte gas precis direkt, så funkar min Pocketrocket DLX... Men en gång har jag varit ute för att det var fel på ventilen på gasbehållaren, fick dra åt riktigt hårt för att få flöde men det är en enda av alla jag har förbrukat som betett sej så.
 
Kan även vara pinnen i brännaren som skall öppna ventilen som kan vara för kort. Testa med en annan flaska, funkar inte det kanske du borde reklamera brännaren om den är ny.
 
Svårt att säga vilken del som är trasig. När man skruvar på brännaren så brukar det pysa ut lite gas. Samma sak när man skruvar bort den. Gör den inte det, är antagligen pinnen i brännaren för kort. Kolla om det hjälper att du skruvar brännaren på hårdare. Om det inte hjälper, är det bara knatta till Biltema och byta.
 
Skulle tro det är störst chans att det är brännaren.(verkar vara något okänt märke behållare är en mer testad och kontrollerad vara)
Som sagt det kommer luktsatt gas när man skruvar isär och på behållare och kommer då inget,så prova med att trycka ner en liten spik eller tex spröt till koll av potatis i gasbehållaren samt kolla på andra brännare hur långa dessa ´piggar´är på tex biltema eller närmaste firma som säljer brännare.
Jag provar alltid ny utr i god tid före de ska anv.
Även gasåtgång bör man kolla med aktuell kastrull.
Köpte MSR PR dl och dess kastrull sett samt tog en ny behållare och provade det största problemet var att det ej gick att vrida på så mkt effekt som krävs för att få de tider för kokning som uppges av tillverkaren utomhus då vinden flyttar lågan även med inbyggt vindskydd lite jämte kastrullen så den värmer sidan och luften runt om istf vattnet i kastrullen.
Även att det krävs lite mer öppnat vred för att gas ska komma ut samt att man får tända lågan och låta brännaren bli varm före man drar på till önskad effekt.
 
Skall ju vara standard på fattningen och ventilen. Jag har använt Biltemas tuber mycket under åren utan några som helst problem, senast den 450g tub som har artikel nummer 17-614. Den nya tub du har på bilden har artikelnummer 17-977 har jag inte testat men skall enligt spec vara enligt korrekt standard.
Senaste 450g tub jag nyligen köpt inför årets tur var från Jula (lite billigare än Biltema just nu) och fungerar utan problem på mina brännare (testar alltid innan tur för att undvika problem)
 
Har MSR brännare och primus lantern,båda funkar med äldre biltemagas men inte med någon av de två nya behållarna
Vad är det för artikelnummer på de nya gasbehållarna från Biltema?
Enligt bilden ovan verkar den nya 450g behållaren ha nr 17-977
Efter en snabb koll på hemsidan ser det ut som att de nu har en 300g behållare, som inte har funnits tidigare, med nr 17-976

Medan "de gamla" 450g har nr 17-614 och 230g har nr 17-613.

Troligen har de bytt leverantör av behållare och då har det blivit något fel i specen.
(min högst personliga killgissning)
 
Christina93 brännaren ser annorlunda ut på din bild med en packning utanför gängningen. Kan du ta ett par bilder till på gastubens koppling under det
röda plastlocket och på anslutningen på brännaren och lägga in i tråden?

På bilden https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolkok/gasolbehallare-300-g-2000046889 så avbildas den vanliga 230g patronen/flaskan med standard Lindalgänga 7/16" och det vanliga plastlocket och inte 300 gramsflaska.

Joseph87 har du fått klarhet i Biltemas nya flaskor? Plastlocket ser annorlunda ut jämfört standardflaskorna.

Hittade en bild på ett av Biltemas kök där man ser kopplingen. Verkar vara två packningar dels den vanliga oringen inne i honan dels i änden utanpå honan. https://www.biltema.se/fritid/frilu...tS9KrkA6etqDsgZVz9ZeTvEyAefP4g-waAlS_EALw_wcB

Thure
 
Senast ändrad:
Okej..min gamla behållare på 450 g har art.17-614 och den nya 17-977. På den nya står det: För produkter med 7/16" standardgänga i Biltemas sortiment.
På den gamla står det inte så.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.