Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen)

Min erfarenhet är att alltid minska den siffran med ett - om man inte är otroligt kära i varandra...
Men vad byggs då enmanstält för? ;)

Att de har så olika mätt på fotänden beror på tältets utformning med olika höjden på huvud- och fotänden, vilket i sin tur väl kom när folk frågade för lättare tält - men kannske även har med vindstabiltäten att göra.
Anjan och Nallo har ju en kortare stång nära fotenden och går sedan helt ner, så de blir ju smalare.
Nammatj har samma stånglängd vid huvud- och fotänden så det är även bredare när tätduken kommar nere till marken. Första versionen av Nallo (1987 - 2000) hade väl "nästans" samma mätt i innertält som Nammatj men då var det ju samma längd på tältstångar.
Keron har samma längd på alla stånger och en absid i varje änd, därför helt rakt.
Kaitum (Varför hetar den Kaitum? Det är ju en ny version av den "riktiga" Helags") har en längre stång i mittan och därför är även innertälten bredare där - vore ja dumt att inte utnytta den plats man har

Henning

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Enmanstält byggs för fakirer och enmanskrypsovsäcksöverdrag för deciderade fakirer. Vart tar nattens regnvatten vägen jo in när man försöker åla sig ut ur.
Personligen har jag aldrig förstått det där med att enmanstält är små och trånga.
Vissa extremer finns såklart, men, t.ex., ett hilleberg akto är ju verkligen inte trångt. Hilleberg soulo upplevs ännu rymligare.

Absiden rymmer både packning och kokvrå.
Behövs tillfälligt större absid åstadkoms detta genom att lossa 3-4 krokar på innertältet.
Sitthöjd i mitten. God bredd där det behövs.

Enda gången jag sitter i tältet är när jag ska koka vatten eller äta. Sen ligger jag ner.

Det handlar nog mest om att spara vikt. Keron är gjort för att vara helt kompromisslöst och ge max utrymme i relation till vikt, Nammatj är ett litet avsteg från den principen genom att ha sluttande fotände och en absid, Nallo går ännu längre genom att korta av stången och välja lättare material osv.

...eftersom tälten görs i olika material skulle det troligen inte bli billigare att sy alla på samma sätt...

//J

Nu är det ju få personer som utnyttjar 220cm längd i tältet vid fotänden där måttet är 130, man har även tältets bredaste mått där man har huvudet i stället för vid armarna där man behöver det. Takhöjden i mitt tvåmanna är 90cm så det är bara vid ingången jag kan sitta resten är alldeles för lågt.

Enmanstält byggs för fakirer och enmanskrypsovsäcksöverdrag för deciderade fakirer. Vart tar nattens regnvatten vägen jo in när man försöker åla sig ut ur.

Stämmer rätt bra på mitt enmanstält ett Terra Nova Laser Competition. Hur som helst ett tält som tack vare kompromisskonstruktionen hamnar på 1 kg för ett dubbelvägstält som är bra ventilerat. Funkar för låglandsbruk men jag får trixa för att ta mig ut någorlunda torr om yttertältet är regnblött dvs sätta på regnjackan och kapuschongen innan jag kryper ut..

Thure

Jag är 193 cm lång. 220 cm i Kaitum med raka väggar ger gott om plats. Samma 220 cm i Nallo tvingar mig att ligga snett för att fötterna inte ska ta i innertältet. Nu använder jag mitt Nallo 2 som enmanstlät, så det går bra.

Moderna tjocka uppblåsbara liggunderlag gör tält med sluttande fotända trånga för de som är längre.

Ja, i stort sett, fast tält som Unna och Soulo är stora nog för att hålla den inre fakiren under kontroll. Akto däremot och Enan...

//J

Håller med, men mitt Unna är 110cm brett och rejält långt så för att vara enmanstält är det väldigt rymligt. Går att sova två i om det kniper.
Mitt Nallo4GT däremot är rätt tight för 4personer. Fungerar på sommaren, men absiden är guld värd för att få undan allt utom själva sovprylarna. Vintertid skulle jag säga att Nallo4GT är ett perfekt tält för 2personer. 3.6kg för ett året-runt 4p tält i kanonkvalitet tycker jag är "ultralight".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips