Storlek på liggunderlag

Hej,

jag har funderat från och till på val av liggunderlag, och det lutar starkt åt ett neoair. Det jag är lite intresserad av är vilken längd man skall gå på?
Jag är 180cm vilket har gjort att jag naturligt tittat på ett regular, dvs 183cm långt.
Men det jag sett är att folk väljer mindre liggunderlag än vad man själv är lång. Jag kan förstå att det känns onödigt och dessutom sparar man båda vikt och bulk med att banta.
Mina funderingar på om jag nu skulle välja ett mindre, var är då rimligt att gå på? small är ju absolut kortast, lättast och minst bulk. Men hur löser man bendelen som sticker utanför liggunderlaget? kan man lösa det så det blir komfortabelt ändå?

Hur skulle ni rekommendera mig att göra i detta läge? Vill ha komfort men vill samtidigt inte bära med mig onödig volym eller vikt om det går lösa på annat sätt.

/Tobias
 
Tanken är ju att man inte behöver vaddera mer än nödvändigt på de ställen där kroppen inte ligger med nån större tyngd. Axlar och höfter är det som behöver mest tryckavlastning (om man förutsätter att man använder en huvudkudde). Det kan räcka med så lite som 80 cm även för personer kring 190 cm.

Vissa lägger helt enkelt ryggsäcken under fötterna för att skydda från smuts och få lite isolering, men en trevligare lösning som dessutom gör att man har något att sitta på vid raster är ett tunt och lätt cellplastunderlag i fullängd.

Till exempel ett halvt (det är 1 m brett!) sånt här:
http://getout.se/item.asp?item=14267

Det finns också yoga-mattor och liknande från Jysk för en betydligt billigare peng. Om du har en madrassbutik i krokarna är det inte ovanligt att de har tunn cellplast på meter.
 
Jag tycker att det är lite beroende på i vilken ställning man sover.

Själv ligger jag på sidan och har därför inga problem med att använda mig av kombinationen Neo-air Small samt ett full-långt cellplastsliggunderlag. Övergången nere vid knäna löses på ett bekvämt sätt genom att inte ha neo-air fullt upplåst så att det blir en "ramp".

Sover man på sidan men ändå vill ha ett full-långt uppblåst liggunderlag så rekommenderar jag ändå ett något kortare än vad man är lång eftersom man brukar krypa ihop i fosterställning.

Skulle man mot förmodan ligga på mage och sova så kan man med fördel också använda ett kortare eftersom bara tåspetsarna ligger utanför underlaget i dom fallen. Då kan man lägga ryggsäcken eller något liknande där.

Enda tillfället som ett riktigt full-långt liggunderlag är användbart är när man sover på rygg. Då blir övergången riktigt obekväm.

Du kan läsa min recension av mitt korta neo-air här för att få lite mer info.

//Peter
 
Jag använde ett tag ett liggunderlag som var för litet.
Lite för kort så fötterna hamna utanför och inte fullt så brett så armbågarna trilla ner på tältgolvet och fick aldrig till det med kläder och väskor för att bygga ut liggunderlaget. Kylan tog överhand efter några timmars sömn, må hända att jag gjort fel.
Men efter jag köpte den största neoair har jag varken frusit eller krånglat och sovit extremt skönt.

Mina tankar är, köp ett där du får plats med hela kroppen.
 
Hej igen,

tack för synpunkterna, mycket intressant.
Jag funderade på om man kan lägga t.ex. fleece vid fötterna, eller övriga kläder man har med sig (fast iof kanske man vill ha det som kudde?!). Eftersom jag har en dunsäck så vill jag inte vara beroende av att nyttja ryggsäcken att lägga under benen, speciellt om det är dåligt väder och ryggsäcken är alldeles genomblöt.
Har för övrigt en golite jam large. Det finns ju en underlads del i ryggsäcken, fungerar som ryggplatta i säcken. Har funderingar på om man skulle kunna köra på den? men åter igen, blir den blöt = inge skoj.
Att lägga till en meter av ett mtrl är ju också att lägga till vikt, så det gäller väl att hålla nere tilläggsvikten och bulk av bendelen så den inte överskrider ett regular neoair, för i det läget känns det som man lika gärna kan köpa ett regular.
Kan väl ställa frågan då jag lika nämnde det, vad har ni med er för kläder, värmeplagg och regnställ? om man nu skulle kunna nyttja något av dem under benen på något vis?!

/Tobias
 
Att lägga till en meter av ett mtrl är ju också att lägga till vikt,

En meter av tunn Evazote (som Exped Doublemat mfl) väger kanske 60 gram. Och då får du som sagt något som du kan sitta på vid raster utan att behöva blåsa upp det.
Viktskillnaden mellan Neoair S och M är 150 gram.

Volymen kanske blir lite större, men ett sådant underlag är en ganska liten rulle (diameter på kanske 5 cm) som utan att märkas kan sättas på säckens utsida.

Du tillför alltså funktion, tillför lite volym, förlorar vikt.

(Och visst kan det regna på en rulle som sitter på ryggsäcken, men det fixar du genom att rulla liggunderlaget på ett sådant sätt att liggytan alltid är skyddad)
 
Om jag för min egen del skulle använda något för fötterna så skulle jag använda mitt sittunderlag som jag har med mig. Det är en bit av jysk-cellplast som är ca 40*50cm (vikt 30g).

Den hade definitivt varit lagom och kan dubblera som sitt/fot-underlag.

Anledningen till att jag bär med mig ett sittunderlag är att jag själv har en GoLite W's Pinnacle där jag använder det full-långa cellplastliggunderlaget som stabilisator av ryggsäcken. Det blir för bökigt att använda detta underlag som sittunderlag vid kortare stopp.

//Peter
 
kort o brett?

Varför finns det inte normallånga liggunderlag som är 60 breda?

På vildmarksmässan köpte brorsan ett neoair large vilket passar den långskranken alldeles utmärkt (samma mängd material, en byggd som vinthund , den andra som en bulldog ;) )

För min del, som 172 cm så ser jag ingen anledning att ha ett underlag som är längre än ~180 men jag skulle gärna ha ett som är 60 brett för att slippa ha armarna utanför.

Att köpa ett large och korta av det är inget för mina nerver eller hantverksvana.

C
 
täckplast

jag har oftast tjocksockar på mig om fossingarna (om det är lite kallt ute). kör med ett medium Neo Air nu mer och har täckplast under. Jag rör mycket på mig så jag har en täckplast för att jag ska kunna rulla runt som en tok utan att säcken blir blöt/skitig och jag kall, samt att den även skyddar NeoAiren lite granna. så 2m *80cm räcker gott för mig och väger så gott som inget och kostar typ inget om man ber snällt i nån sy-butik.

Det är rätt så seg plast har jag upptäckt så hållbarheten är mer än 2veckor på fjället.


BZ/
 
Trots min ålder (58) har jag i många år använt ett kort liggunderlag. Huvudet har jag utanför på kläder instoppade i något mjukt klädesplagg. Benen vilar på ryggsäcken (som i stort sett är tom eftersom jag vill ha allt inom räckhåll). :)
Är det kallt på natten stoppar jag ner fötterna i ryggan. Perfekt!

HåkanF
 
Bredd och undertäckning oftast underskattat, byggfolie eller bubbelplast klart bärvänligt. Kanalluftmadrass utmärkt med hårdare uppblåsta ytterkorvar rullar de flesta roterarna ner i huvudskåran igen.
Kortvuxna får oftast bära för långa grejor. Inte alla gillar korta underlägg, eller är det så att de går för korta etapper?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
gusbo Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen Lättpackning 18
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
gusbo Haglöfs LIM Ultimate jacka på rea 1000kr Lättpackning 3
Vättlefjäll Håll koll på vikten, ladda ner kalkylatorn! Lättpackning 9
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
alven UL-prylträff på FairEnough? Lättpackning 1
Martin Fjäderlätt Vi har klämt på Haglöfs sommarnyheter Lättpackning 12
greenjuice Rekord på upptältning av Tarptent Contrail Lättpackning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.