Jag önskar förslag på större knivmodeller som är tåliga. Kniven skall kunna användas som ersättning för mindre yxa och även tåla batonering. Jag tänker mig en bladlängd på ca 2 dm.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Storkniv/huggare
- Trådstartare Still Alive
- Start datum
En Leuku eller något i den här stilen..
varusteleka.com

Varusteleka Skrama 200, Carbon Steel
The Skrama 200 is a versatile, large bush knife.

Inte riktigt det du söker men jag är nöjd med min späntkniv: https://rodastjarnan.com/verktyg-oc...dk1s-spantkniv-med-laderskydd-ekhandtag-46899
Enligt bilderna på sidan du länkar till kan man raka sig med den!🤣En Leuku eller något i den här stilen..
![]()
Varusteleka Skrama 200, Carbon Steel
The Skrama 200 is a versatile, large bush knife.varusteleka.com
Denna kniv är mycket billigare än kniven ( Fällkniven A2 ) som nämns i Snödrivans inlägg. Vad är skillnaden?
En sådan har jag!Inte riktigt det du söker men jag är nöjd med min späntkniv: https://rodastjarnan.com/verktyg-oc...dk1s-spantkniv-med-laderskydd-ekhandtag-46899
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Lite lustigt vara att jag tänkte häromdagen att fixa en ny kniv för friluftsliv, men sen kom jag på att hade hade en späntkniv. Jag tror att jag har för mycket prylar.En sådan har jag!
Varusteleka brukar ha lite knasiga produktbeskrivningar/bilder..Enligt bilderna på sidan du länkar till kan man raka sig med den!🤣
Denna kniv är mycket billigare än kniven ( Fällkniven A2 ) som nämns i Snödrivans inlägg. Vad är skillnaden?
Ingen aning men den ena är en bit kolstål med gummihandtag och plast fodral..
Den andra är en "premium produkt" av VG10 stål med Kraton handtag och fodral av riktigt läder..
Som bruksföremål att banka på i skogen tycker jag att den första verkar vettigare..
Huggare.
Jag har en winchester bowie på knappt halvkilot som är rakbladsvass.
Den är stor men den är ingen yxa.
Så jag kommer att skaffa gräsnfors liten skogsyxa istället.
Bowie kniven kommer att användas till matlagning när jag får stora köttstycken
där morakniven inte räcker till.
Med rätt verktyg är halva jobbet gjort.
Med fel verktyg får jag jobba dubbelt så mycket.
Jag har en winchester bowie på knappt halvkilot som är rakbladsvass.
Den är stor men den är ingen yxa.
Så jag kommer att skaffa gräsnfors liten skogsyxa istället.
Bowie kniven kommer att användas till matlagning när jag får stora köttstycken
där morakniven inte räcker till.
Med rätt verktyg är halva jobbet gjort.
Med fel verktyg får jag jobba dubbelt så mycket.
Vad är batunering ?????Jag önskar förslag på större knivmodeller som är tåliga. Kniven skall kunna användas som ersättning för mindre yxa och även tåla batonering. Jag tänker mig en bladlängd på ca 2 dm.
Batonering skall det vara

Guide: Så batonerar du säkert och effektivt
Lär dig teknikerna för att klyva ved med en bushcraft kniv. I denna guide jämför vi knivstål, går igenom tekniker och hjälper dig välja rätt knivblad.

Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 3
- Visningar
- 1 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips