Storadalen/Lunndorren, augusti 2024

Jag tänker gå från Tossåsen via Storådörren till Lundörrsstugan och sedan tillbaka till Tossåsen via Lunndörren. Tanken är att gå under tredje veckan i augusti, 2024. Jag skulle vilja ha lite mer information om bästa vägen in till Storådörren, från leden mellan Tossåsen och Lundörrsstugan. Hur är det att vandra i Storadörren, vilken sida om ån man skall gå på, eventuella vad, områden att undvika, rekommenderade tältplatser med mera?

Då tanken är att ha tid för fotografering är turen planerad att ta 5 dagar. Jag har gått Tossåsen-Lunndörrstugan-Tossåsen för några år sedan och det var en mycket trevlig tur. Har hört att Storådörren skall vara ännu bättre.

Lars Möller
 
Jag tänker gå från Tossåsen via Storådörren till Lundörrsstugan och sedan tillbaka till Tossåsen via Lunndörren. Tanken är att gå under tredje veckan i augusti, 2024. Jag skulle vilja ha lite mer information om bästa vägen in till Storådörren, från leden mellan Tossåsen och Lundörrsstugan. Hur är det att vandra i Storadörren, vilken sida om ån man skall gå på, eventuella vad, områden att undvika, rekommenderade tältplatser med mera?

Då tanken är att ha tid för fotografering är turen planerad att ta 5 dagar. Jag har gått Tossåsen-Lunndörrstugan-Tossåsen för några år sedan och det var en mycket trevlig tur. Har hört att Storådörren skall vara ännu bättre.

Lars Möller
Jag gick Tossåsen-Lill-Lunndörren-Trondfjällen/Vuejniendurrie-Lunndörren för ett par år sedan. Här skriver jag lite om första passagen, och här finns ett ritat färdspår. Vik av från leden efter vadet vid Kroktjärnsbäcken och följ de tydliga åsryggarna. Sedan går det ner lite i myrar/björkskog när du ska förbi söder om Lunndörren och du kommer tydligt på håll kunna se öppna, lättvandrade myrstråk att följa, med sikte mot sjö 868.

Därefter har jag inte gått själv till Storådörren. (Jag har dock gått från Nordsätern till Storådörren.) Men på pappret skulle jag fortsätta under 900 m så jag är precis ovanför myrarna men nedanför den värsta bäckravinen från Lill-Lunndörren. Sedan skulle jag sikta på den lilla knölen på 1000 m innan Rensnävskalet och hålla den höjden genom Rensnävskalet in i Storådörren.

Området är lättvandrat, med lite stenpartier och blötmarker här och där. Tältplatser hittar du i princip överallt eller en bit bort, men det kan ju vara väldigt blåsigt precis i dörrarna. Det är gångbart på båda sidorna i Storådörren, men du bör kanske hålla östra sidan och eventuellt gå en bit upp i Lillådörren för att ta dig över Lillån. Den är nämligen inte alls så liten nedanför sammanflödet.
 
Jag gick Tossåsen-Lill-Lunndörren-Trondfjällen/Vuejniendurrie-Lunndörren för ett par år sedan. Här skriver jag lite om första passagen, och här finns ett ritat färdspår. Vik av från leden efter vadet vid Kroktjärnsbäcken och följ de tydliga åsryggarna. Sedan går det ner lite i myrar/björkskog när du ska förbi söder om Lunndörren och du kommer tydligt på håll kunna se öppna, lättvandrade myrstråk att följa, med sikte mot sjö 868.

Därefter har jag inte gått själv till Storådörren. (Jag har dock gått från Nordsätern till Storådörren.) Men på pappret skulle jag fortsätta under 900 m så jag är precis ovanför myrarna men nedanför den värsta bäckravinen från Lill-Lunndörren. Sedan skulle jag sikta på den lilla knölen på 1000 m innan Rensnävskalet och hålla den höjden genom Rensnävskalet in i Storådörren.

Området är lättvandrat, med lite stenpartier och blötmarker här och där. Tältplatser hittar du i princip överallt eller en bit bort, men det kan ju vara väldigt blåsigt precis i dörrarna. Det är gångbart på båda sidorna i Storådörren, men du bör kanske hålla östra sidan och eventuellt gå en bit upp i Lillådörren för att ta dig över Lillån. Den är nämligen inte alls så liten nedanför sammanflödet.
Tack for snabbt svar. Baserat på din tur, funderar jag på att följa leden från Tossåsen mot Lunndörren fram till sjö 803 och sedan vidare mot sjö 868. Därefter blir det Rensnävskalet in i Storådörren. Vi tar troligen den östra sidan och följer dalen norrut fram till leden mellan Lunndörrsstugan och Vålåstugan. Vi har inte beslutat ännu om vi går fram till Lunndörrsstugan eller om vi följer bergen via Tväråkåtan och in i Lunndörren och sedan leden mot Tossåsen.
 
Tack for snabbt svar. Baserat på din tur, funderar jag på att följa leden från Tossåsen mot Lunndörren fram till sjö 803 och sedan vidare mot sjö 868. Därefter blir det Rensnävskalet in i Storådörren. Vi tar troligen den östra sidan och följer dalen norrut fram till leden mellan Lunndörrsstugan och Vålåstugan. Vi har inte beslutat ännu om vi går fram till Lunndörrsstugan eller om vi följer bergen via Tväråkåtan och in i Lunndörren och sedan leden mot Tossåsen.
På sluttningen ovanför Tväråkåtan ungefär längs med mitt spår finns det en samisk offerplats samt mindre grottor. Det finns utmärkt på någon papperskarta som jag har men jag hittar det inte på Min karta. Offerplatsen är vid en rejält mäktig klippa och gick inte att missa.
 
Här kan du se hur jag gick från Storådörren via Rensnävsskalet till Tossåsen i somras. (strecket som pekar österut är en anomali och inte en topptur) 😀
Screenshot_20231125_103213_Connect.jpg
 
Tack Voita for detaljerat svar. Sträckning du skickade ser precis ut som den jag tänkt mig. Några hinder att räkna med? Finns det en ny bro efter Tossåsen eller är det vad som gäller?

Lars
 
När jag senast gick var bron efter Tossåsen till hälften bortspolad men det gick fortfarande att komma över med lite "klättrande". Har ingen aning om /när den blir ersatt. Gissar att om den inte är det så sker det säkert efter snösmältningen då det är en populär led att gå. Lunndörsån behöver korsas men det bör inte bli några problem. Tips efter att ha korsat den är på vägen mot Rensnävsskalet hålla lite höjd då det bitivs är blött och snårigt på vägen dit. Storådörren passeras bäst på östra sidan om Storån. Även här är min erfarenhet att det lönar sig att hålla lite höjd. Det finns åsar emellanåt och en del renstigar som gör det relativt lätt att gå. Ett parti med block kommer att behöva passeras men det är ingen större strapats. Nästa vad är Lillån som du måste över om du inte vill gå på västra sidan av Tronnan ned till leden mot Lunndörren. Lillån har jag aldrig haft problem med men är ju naturligtvis beroende på hur mycket vatten det är när du går. Jag har gått både väster och öster om Tronnan och skulle nog råda dig att ta höjd oavsett vilken väg du väljer pga terrängen. Generellt sett en ganska snäll och mycket trevlig vandring tycker jag. Storådörren och området kring Tronnan är mycket vackert och jag rekommenderar verkligen en tur dit för den som inte varit där.

20230703_120639.jpg
 
När jag senast gick var bron efter Tossåsen till hälften bortspolad men det gick fortfarande att komma över med lite "klättrande". Har ingen aning om /när den blir ersatt. Gissar att om den inte är det så sker det säkert efter snösmältningen då det är en populär led att gå. Lunndörsån behöver korsas men det bör inte bli några problem. Tips efter att ha korsat den är på vägen mot Rensnävsskalet hålla lite höjd då det bitivs är blött och snårigt på vägen dit. Storådörren passeras bäst på östra sidan om Storån. Även här är min erfarenhet att det lönar sig att hålla lite höjd. Det finns åsar emellanåt och en del renstigar som gör det relativt lätt att gå. Ett parti med block kommer att behöva passeras men det är ingen större strapats. Nästa vad är Lillån som du måste över om du inte vill gå på västra sidan av Tronnan ned till leden mot Lunndörren. Lillån har jag aldrig haft problem med men är ju naturligtvis beroende på hur mycket vatten det är när du går. Jag har gått både väster och öster om Tronnan och skulle nog råda dig att ta höjd oavsett vilken väg du väljer pga terrängen. Generellt sett en ganska snäll och mycket trevlig vandring tycker jag. Storådörren och området kring Tronnan är mycket vackert och jag rekommenderar verkligen en tur dit för den som inte varit där.

Visa bilaga 42942
Sträckning från tidigare vandring.
 

Bilagor

  • Screenshot_20231125_135301_Connect.jpg
    Screenshot_20231125_135301_Connect.jpg
    1.2 MB · Visningar: 89
Tack Voita. Jag gick Lunndörren fran Tossåsen till Lundörrsstugan och tillbaka 2019, då hade bron spolats bort fullständigt under den vårfloden. Det ser ut som man försökt med en ny bro men flödet varit för kraftigt.

Tipset att ta lite höjd verkar logiskt. Den östra sidan verka den jag föredrar. Någon sa att när jag kommer mot Lillån är det bäst att gå över så tidigt som möjligt då den inte är så liten längre ner.

Lars
 
Ja allt är lite beroende på vattenmängden naturligtvis, men jag tror inte att Lillån utgör några problem. Du kommer att komma från höjd ner mot ån så du kan lätt se var det är lättare att vada. På förra bilden kan du se var jag vadade utan problem 4 aug 2022. Bilden här är strax nedströms var jag vadade och jag vill minnas att vattnet inte gick mer än upp till halva vaden vid djupaste delen.
 

Bilagor

  • original_38ae5e57-7d00-472d-ac4f-3abd040211c2_20220804_102926.jpg
    original_38ae5e57-7d00-472d-ac4f-3abd040211c2_20220804_102926.jpg
    2.1 MB · Visningar: 96
Ja allt är lite beroende på vattenmängden naturligtvis, men jag tror inte att Lillån utgör några problem. Du kommer att komma från höjd ner mot ån så du kan lätt se var det är lättare att vada. På förra bilden kan du se var jag vadade utan problem 4 aug 2022. Bilden här är strax nedströms var jag vadade och jag vill minnas att vattnet inte gick mer än upp till halva vaden vid djupaste delen.
Till höger i bild (tyvärr regn och dålig sikt) kan du se Lillån sett från utträdet ur Lillådörren från i somras. Min uppfattning var att det var relativt mycket vatten överallt då.
 

Bilagor

  • 20230704_101155.jpg
    20230704_101155.jpg
    2.9 MB · Visningar: 58
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Charlottee Dela taxi 12 augusti Storulvån-Duved Fjällvandring 0
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Doddo Oklar Sarektur i Augusti Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vadvetjåkkå i månadsskiftet juli / augusti Fjällvandring 20
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
moa_k40 Vandringssällskap i augusti Fjällvandring 2
veni Trepassleden med start 20 Augusti Fjällvandring 4
orchidkarma Stora Sarektraversen (augusti) Fjällvandring 1
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
Angeliica Sällskap för vandring i augusti! Fjällvandring 3
veni Trepassleden i slutet av augusti Fjällvandring 28
sabinak Vandring och boende över 2000m i Alperna Augusti? Fjällvandring 4
Zaine Dela Taxi Kiruna- Nikka 21:a & 26:e augusti Fjällvandring 0
arvidl Samåkning Umeå till Sitoälvsbron mitten av augusti Fjällvandring 0
JohannesA Samåkning/vandring Åre/Sylarna i början av augusti?? Fjällvandring 0
nattelva Sällskap i Augusti Fjällvandring 3
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ricksteam vandring i abisko slutet av augusti Fjällvandring 1
Vimmelklantig Grövelsjön augusti, nybörjarfrågor. Fjällvandring 6
cloud76 Rogenområdet mitten av augusti - folktomt? Fjällvandring 1
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Helsing Stabbursdalen i Norska finnmark i augusti? Fjällvandring 1
Per-Tommy Kungsleden slutet augusti Fjällvandring 11
Hedan76 Kungsleden i Augusti Fjällvandring 6
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
daywalker Helags början på Augusti Fjällvandring 2
petternyqvist Dela taxi från Jokkmokk till Sitoälvsbron 4:e augusti? Fjällvandring 2
Nettchen Fyrkanten i augusti 2013 Fjällvandring 14
Ana1981 Mygg vid Grövelsjön i mitten av augusti? Fjällvandring 2
daywalker Grövelsjön i augusti Fjällvandring 14
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
Peter Gävle Fjällvandring till Sarek med familj, Juli/Augusti Fjällvandring 17
iKnoX Sarek - augusti 2012 Fjällvandring 2
CFGustavsson Kungsleden i Augusti, någon? Fjällvandring 9
Dannepihls Kebnekaise - Abisko slutet av Augusti Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.