Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto

Hej!

Vi håller på att planera en fjällvandring den 7-16 augusti cirka, och velar mellan att vandra i Vindelfjällen (rundtur Umasjö-Hemavan) versus att vandra mellan Nikkaloukta-Vakkotavare (saltouloukta).

Bägge har sina fördelar för oss, med en viss övervikt mot Vindelfjällen.
Men det som det framförallt har landat i är myggen, som vi inte fördrar alls. Hur illa är det med myggen i Vindelfjällen under den tiden? Inga alls/ Litegrann/en rejäl plåga? Antar att Nikka-Vakkotavare är aningen bättre ur det hänseendet.

Sedan kan jag passa på att fråga om någon vet om vilken buss som går mellan Hemavan och Umasjö? Vi hade tänkt flyga upp till hemavan, och sedan ta bussen till Umasjö.

Stort tack på förhand!

Gustaf
 
Sedan kan jag passa på att fråga om någon vet om vilken buss som går mellan Hemavan och Umasjö? Vi hade tänkt flyga upp till hemavan, och sedan ta bussen till Umasjö.

Stort tack på förhand!

Gustaf

Har inte koll på de andra frågorna, men det går inga bussar norr om Hemavan längre. Länstrafiken har lagt ner sin rutt som tidigare gick ända till Mo i rana. Ni får nog ta taxi upp till Umasjö.
 
Har inte koll på de andra frågorna, men det går inga bussar norr om Hemavan längre. Länstrafiken har lagt ner sin rutt som tidigare gick ända till Mo i rana. Ni får nog ta taxi upp till Umasjö.

Där ser man. Tyckte det var lite konstigt att jag inte hittade mer information på länstrafikens hemsida. Tack för den informationen!
 
Angående mygg så är min åsikt är att det är omöjligt att veta på förhand. Jag jagar alltid på ripjaktspremiören den 25 augusti, främst i norra Jämtland men har blivit strax söder om Hemavan/Tärnaby något år. Det kan vara nollgradigt eller som värst rena sommarvädret med 25 grader. Förrförra året var det förjävligt med mygg, topp tre genom alla år för mig (är inte så rädd för mygg), runt 5:e augusti i Hotagen för att den 25:e inte vara en enda mygga och 0-5 grader "varmt". Med tur har det varit kalla nätter före ni kommer upp.
 
Angående mygg så är min åsikt är att det är omöjligt att veta på förhand. Jag jagar alltid på ripjaktspremiören den 25 augusti, främst i norra Jämtland men har blivit strax söder om Hemavan/Tärnaby något år. Det kan vara nollgradigt eller som värst rena sommarvädret med 25 grader. Förrförra året var det förjävligt med mygg, topp tre genom alla år för mig (är inte så rädd för mygg), runt 5:e augusti i Hotagen för att den 25:e inte vara en enda mygga och 0-5 grader "varmt". Med tur har det varit kalla nätter före ni kommer upp.

Tack - det var det intryck jag hade fått efter att kollat igenom diverse vandringsbeskrivningar. I slutändan blev det Nikkaloukta-Saltoloukta den där gången (där finns det iaf kalfjäll att fly till!). Tror vi tar vindelfjällen några veckor senare ett annat år, och är på den säkra sidan.
 
Så illa är det väl inte med mygg :) Visst, när det är förjäkligt är det sisådär men köp ett myggnät att dra över kepan och köp bra myggmedel för nödfall. Annars vänjer man ju sig hyfsat snabbt.
 
Så illa är det väl inte med mygg :) Visst, när det är förjäkligt är det sisådär men köp ett myggnät att dra över kepan och köp bra myggmedel för nödfall. Annars vänjer man ju sig hyfsat snabbt.

:). Därom råder delade meningar, och när den med dom delade meningarna är min vördade flickvän, känns det vettigt att minimera risken för missnöje och pest och pina under vandringen. Klart bäst för husfriden!
 
:). Därom råder delade meningar, och när den med dom delade meningarna är min vördade flickvän, känns det vettigt att minimera risken för missnöje och pest och pina under vandringen. Klart bäst för husfriden!

Är det första gången hon är med gäller det att fjäska! :)
Min kära hustru ska med till femundmarka 6-10 juni (hon har inte varit i fjällen sedan -87 ). Om jag ska få med henne fler gånger gäller det ju att få den här gången perfekt.
Pär
 
Annars vänjer man ju sig hyfsat snabbt.

Säger till när jag vant mig. Har vandrat i snart 20 år och bor granne med området som satte världsrekord i mygg för några år sedan - har inte vant mig än ;)

Är det första gången hon är med gäller det att fjäska! :)
Min kära hustru ska med till femundmarka 6-10 juni (hon har inte varit i fjällen sedan -87 ). Om jag ska få med henne fler gånger gäller det ju att få den här gången perfekt.
Pär

Tänk att det ska behöva vara så här! Min sambo råkade ut för skavsår, (för) kall natt, sidovind (gav öronvärk), ösregn och slutligen MYGG (måste skrivas med stora bokstäver, det var inte kul) på den första fyradagarstur kring Helags som jag tog med honom på. När jag numera nämner fjällvandring så "hummar" han bara lite - typ "jag har hört att du säger något men jag tror inte att det är något som är något för mig". Förra året fick jag åka själv med grabben men i år hänger han med upp - under förutsättning att han får sova på fjällstation (det är underförstått liksom, för han hummar när jag säger att "då kan vi ju testa det nya tältet vi köpte, någon natt i närheten, man behöver ju inte gå så långt bort...")
 
Österfärnebo? Inte så kul om man inte kan/får göra upp en eld så man slipper blodsugarna alla gånger. Faktiskt så är en sån där mygghatt ett trumfess att dra om det blir riktigt körigt. Använder den max nån gång per år men är väl värd att "släpa" på (min är bara ett nät som jag drar över kepan så får man vara helt ifred).

Säger till när jag vant mig. Har vandrat i snart 20 år och bor granne med området som satte världsrekord i mygg för några år sedan - har inte vant mig än ;)
 
Österfärnebo? Inte så kul om man inte kan/får göra upp en eld så man slipper blodsugarna alla gånger. Faktiskt så är en sån där mygghatt ett trumfess att dra om det blir riktigt körigt. Använder den max nån gång per år men är väl värd att "släpa" på (min är bara ett nät som jag drar över kepan så får man vara helt ifred).

+1
Utan mygghatt blir man vansinnig. Ingen nybörjare ska till myggtrakter utan en sådan. Myggmedel är inte på långa vägar tillräckligt längre (det funkade bättre förr med de hälsofarliga medlen). När vi hade utländska gäster med oss till Abisko köpte jag nät åt hela bunten.

Tyvärr tycker jag också det är en myt att det inte finns mygg på kalfjället. Mindre, visst, men är det lite vind så kan det vara bra illa iallafall.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
En viktig sak för att uthärda myggen en varm sommardag tycker jag är att ha med en militärskjorta (sån där gammal grön i bomull). De blir inte så farligt varma, och med en sådan över understället/t-shirten kommer de små rackarna åtminstone inte åt att bita en på rygg och axlar. Någon form av huvudbonad behövs också så man inte behöver försvara skulten.

Långa ärmar och en krage har också räddat min hud från solen åtskilliga gånger :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ana1981 Mygg vid Grövelsjön i mitten av augusti? Fjällvandring 2
jogrim Mygg i Tarfaladalen sista 1/2 av augusti? Fjällvandring 11
Pergite09 Tights & mygg Fjällvandring 18
uldall Myggrapport 2017 Fjällvandring 13
Axe Muddus mygg/ved Fjällvandring 4
erito Vålådalen Pyramiderna mygg? Fjällvandring 2
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
Axe Jäkkvik; mygg? dagsturer? Fjällvandring 3
vedi mygg, kungsleden Fjällvandring 8
rennod mygg jämtjandstriangeln Fjällvandring 7
emmelie.cedergren Mygg... Fjällvandring 33
josefkarlstrom 7-10dagar högfjäll jul-aug och inga mygg Fjällvandring 17
Efsch Abisko-Keb. imorgon -mygg? Fjällvandring 6
eyck Mygg-/vattenläget i Sarek? Fjällvandring 17
Vägslav Mygg runt abisko och keb Fjällvandring 20
Karpaterna.se Sarek mygg? Fjällvandring 4
P.D Mygg runt jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Henriksotare Mygg och knott i Jämtlandsfjällen!!? Fjällvandring 12
Markus88 Mygg i fjällen? (juni) Fjällvandring 13
Gunnel78 Vatten och mygg i Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
Erica2 Hund + mygg i Vindelfjällen Fjällvandring 2
Nettan A Mygg- och vattenläget i Kebnekaiseområdet? Fjällvandring 10
hs-ranger Mygg eller knott i Sarek ? Fjällvandring 0
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
Jönsson72 Mygg- och jåkkfrågor Kebområdet Fjällvandring 10
Fisch Yra mygg Fjällvandring 5
danielnorgren Mygg i trakten kring Vålådalen? Fjällvandring 2
grodanbolle Mygg i fjällen! Fjällvandring 0
140062 Mygg och annat elände Fjällvandring 47
Jokk Mygg i Jotunheimen? Fjällvandring 3
Vålnaden Mygg och väder i Jotunheim Fjällvandring 2
pandeon Knott och mygg Fjällvandring 1
Hedman Väta eller mygg? Fjällvandring 5
utter Mygg i fjällen Fjällvandring 0
Matsan Mygg och vattenläge i Sarek Fjällvandring 2
pillanbengtsson B-vitaminer mot mygg ???????? Fjällvandring 7
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
Mygg vid Kebnekaise? Fjällvandring 2
Mygg-medel i Sarek?? Fjällvandring 12
Mygg i Sarek? Fjällvandring 2
ljamoller Storadalen/Lunndorren, augusti 2024 Fjällvandring 14
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Charlottee Dela taxi 12 augusti Storulvån-Duved Fjällvandring 0
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.