Fyrkanten i augusti 2013

Planerar att vandra Sylarna runt, fyrkanten, med min mor och hund i augusti nästa år, Storulvån, Blåhammaren, Storerikvollen, Nedalshytta, Sylarna, Storulvån. Hur krävande är vandringen? Min mor hade svårt när vi i fjol vandrade Nikkaluokta - Singi och tillbaka. Hon vågade inte ta sig över Tjäktjapasset och hade svårigheter med terrängen.

Är leden mycket stenig? Kuperad? Såg att etapperna kan vara rätt så långa. Lite synd är kanske att de enkla fjällstugorna lyser med sin frånvaro. Fjällstation i all ära men jag gillar det enklare...

Någon som vandrat routen? Tips? Synpunkter? Finns det andra tråder med samma route?
 
Det är nog ingen stor skillnad på söndergångna leder Nikka - Singi jmf med runt sylarna. Du gillar ju dom enklare stugorna, kanske ett alternativ är: Vålådalen - Lunndörrstugorna - Vålåstugorna - (Gåsen) - stensdalen - Vålådalen. Gillar Gåsen, men har ni inte dagar, så kan man gå direkt till stensdalen. Alla dom här stäckningarna är platta och lättgångna.

Personligen gillar jag den här änden av jämtlandsfjällen bättre, även om jag brukar hålla mig på lite höjd utanför lederna.

/Peter
 
Ligger inte både Vålådalen och Stensdalen väl lågt, nere i spenaten?

(f ö borde kanske påpekas att Storulvån under alla omständigheter ska passeras kvickt).
 
Hur tänkte Du?

Nikkaluokta-Singi och tillbaka.
Det hänger jag med på.
Men Tjäktjapasset??
Mig veterligt ligger det mellan Sälka och Tjäktja?
Vonsan
 
Alltid väldigt individuellt förstås men sträckan från Ekorrpasset till Sylarna, när man kommit upp från raststugan, var väldigt stenigt. Man missar den fina utsikten när allt fokus går till att balansera på stenarna. Det hjälpte inte att det höll på att bli mörkt och att jag var rolig att de skulle stänga bastun på stationen. Så då tyckte jag att de skulle spränga fram en tvåfilig led med blinkande lampor. Min son som var framme någon timme innan, med min bastuvädjan, hade inga kommentarer om sträckan. Vi var där nu i augusti och ska dit igen, can't be without it. Min poäng hursomhelst är att alltid reservera ordentligt med tid när man planerar sträckorna, vissa kilometer vandrar man fort, andra inte.
 
Jag tycker att sträckan på norska sidan kan vara väldigt blöt och dåligt spångad. Annars inga jobbiga stigningar. Sträckan från den mysiga Nedalshytta till Sylarna är hela tiden uppåt med en ordentlig puckel efter ekorrdörren. Kanske är det lättare åt andra hållet?
 
En annan rutt som också är enklare och inte lika dryg att vandra är att utgå från Ljungdalen och sen Helags, sylarna, gåsen, vålåstugorna, och en dryg etapp tillbaka til Ljungdalen.
/Peter
 
Kanske båt ?

Gick sträckan för många år sedan, en mycket trevlig tur i vackert väder.
Då fanns möjlighet att åka båt mellan Storerikvollen och Nedalen, en mycket fin båttur !
Vet inte om det går båttrafik där idag, men går väl att ta reda på. Självklart är det uppför från
Nedalen upp mot Ekorrpasset och därefter brant och stenigt, kan vara en jobbig sträcka,
gick där då i stekande sol kommer jag ihåg.
 
JoeSwede, ja, kartan har jag sett :) Tack i alla fall. Jag har ju även en bok om Jämtlandsfjällen och Härjedalen men det är alltid ovärderligt att få första hands info och att kunna diskutera.

Vonsan, jag förstår att du inte hänger med. Jag berättade nog inte hela storyn. Vi ville egentligen gå Nikkaluokta - Abisko men när mamman min hade stora problem med alla bumlingar hon behövde balansera över och dessutom har dålig kondis (fast hon är seg som bara den!) då skippade vi Tjäktja-passet och vände tillbaka i Singi. Vi övervägde även att ordna helikopter till henne från Singi till Tjäktja men det kändes helt korkat :)

Jag tror att vi inte kommer omkring små och större stigningar här och var men tipset att ta det lugnt, planera in mycket tid är bra.

Uppskattar även alternativa turförslag. Har hört en del bra saker om Gåsen och ska definitivt titta på era förslag! Vill egentligen slippa fjällstationerna. Att sluta i en större fjällstation är fint men att varje kvällar checkar in där? Mmmhh vet inte.
 
Jämtlandsleden istället

Nu när jag tittar närmare på saken så verkar faktiskt Jämtlandsleden, Ramundberget - Storulvån kanske via Blåhammaren och med en dag uppehåll i Helags mycket intressant. Då har man i alla fall Fältjägarstugorna för lite mer mysfaktor.

Någon som har vandrat denna del?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ljamoller Storadalen/Lunndorren, augusti 2024 Fjällvandring 14
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Charlottee Dela taxi 12 augusti Storulvån-Duved Fjällvandring 0
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Doddo Oklar Sarektur i Augusti Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vadvetjåkkå i månadsskiftet juli / augusti Fjällvandring 20
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
moa_k40 Vandringssällskap i augusti Fjällvandring 2
veni Trepassleden med start 20 Augusti Fjällvandring 4
orchidkarma Stora Sarektraversen (augusti) Fjällvandring 1
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
Angeliica Sällskap för vandring i augusti! Fjällvandring 3
veni Trepassleden i slutet av augusti Fjällvandring 28
sabinak Vandring och boende över 2000m i Alperna Augusti? Fjällvandring 4
Zaine Dela Taxi Kiruna- Nikka 21:a & 26:e augusti Fjällvandring 0
arvidl Samåkning Umeå till Sitoälvsbron mitten av augusti Fjällvandring 0
JohannesA Samåkning/vandring Åre/Sylarna i början av augusti?? Fjällvandring 0
nattelva Sällskap i Augusti Fjällvandring 3
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ricksteam vandring i abisko slutet av augusti Fjällvandring 1
Vimmelklantig Grövelsjön augusti, nybörjarfrågor. Fjällvandring 6
cloud76 Rogenområdet mitten av augusti - folktomt? Fjällvandring 1
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Helsing Stabbursdalen i Norska finnmark i augusti? Fjällvandring 1
Per-Tommy Kungsleden slutet augusti Fjällvandring 11
Hedan76 Kungsleden i Augusti Fjällvandring 6
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
daywalker Helags början på Augusti Fjällvandring 2
petternyqvist Dela taxi från Jokkmokk till Sitoälvsbron 4:e augusti? Fjällvandring 2
Ana1981 Mygg vid Grövelsjön i mitten av augusti? Fjällvandring 2
daywalker Grövelsjön i augusti Fjällvandring 14
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
Peter Gävle Fjällvandring till Sarek med familj, Juli/Augusti Fjällvandring 17
iKnoX Sarek - augusti 2012 Fjällvandring 2
CFGustavsson Kungsleden i Augusti, någon? Fjällvandring 9
Dannepihls Kebnekaise - Abisko slutet av Augusti Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.