Stor ryggsäck, vilken?

Jag har burit 30 + i crusadern och den stora begränsningen var min (brist på) kondition. Att öka totalvikten ned 25-30 % kräver tillvänjning och just då var det tvunget att bäras. Som tur ingen lång sträcka eller tid och rygg och axlar klarade sig bra utan det vara bara generell ork som tröt, det underlättade inte att jag hade en datorväska och en keyboard i händerna.

Sidofickorna gillar jag även om ett projekt för framtiden är en sidoenhet med två fickor i lättare material. När jag kör säcken utan de vanliga sidofickor vill jag ha lite mer sortering, främst för de mindre berghaussäckar men dragkedjorna gör ju att det funkar även till den stora

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har testat att lasta ~20kg inklusive ryggsäck och det var skönt! Väldigt behagligt. Dock ska tilläggas att det inte var nån lång tur samt att jag jämför mot min förra ryggsäck som var en Osprey Aether 70. Den ryggsäcken tyckte inte om 20kg, det var lite för mycket. Men Bergshausen tror jag stenhårt på. Vi får se hur säsongen blir 🙂 det är inte lätt att hitta rätt tycker jag.

Hej Endyras,
Lite nyfiken på vad som hände med din Aether 70 när du lastade i 20kg, jag har nämligen 2st olika säckar som skall provas med tung last innan jag väljer vilken som skall få vara kvar.

Hej Endyras,
Lite nyfiken på vad som hände med din Aether 70 när du lastade i 20kg, jag har nämligen 2st olika säckar som skall provas med tung last innan jag väljer vilken som skall få vara kvar.
Jag fick aldrig till det! Den krängde och skavde. Jag förklarar det med okunskap, jag är inte så erfaren. Det gjorde ont på höfterna osv. Men med Berghaus kändes det helt annorlunda och jag är lika okunnig nu 🙂

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips