Stor kniv

Ni med Strömeng: Det finns en svart modell med fingerskydd. På en vanlig kniv är fingerskydd ofta ivägen. Hur är det på en huggare? Praktiskt? Fördelar/nackdelar med Strömeng 8 med eller utan fingerskydd?

Jag köpte precis en sån här skönhet så jag känner att jag egentligen klarar mig rätt bra i huggväg.

Strømeng 8" med fingerskydd är Norska jägarsoldatskniven. Uppenbart har några tänkt. Sen om de tänkte rätt är en helt annan match. YMMV

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ni med Strömeng: Det finns en svart modell med fingerskydd. På en vanlig kniv är fingerskydd ofta ivägen. Hur är det på en huggare? Praktiskt? Fördelar/nackdelar med Strömeng 8 med eller utan fingerskydd?

Jag köpte precis en sån här skönhet så jag känner att jag egentligen klarar mig rätt bra i huggväg.

En sådan yxa skaffade jag också, i våras. Kapabel för sin storlek. Men min Roselli R850 är fortfarande favorityxan. Gratulerar till fin produkt.

Jag har inget fingerskydd på min Strömenghuggare, än så länge inte behövt heller. Hoppas det fortsätter så :) Reflekterade inte över det när jag köpte och har ingen erfarenhet av med eller utan parerskydd, men eftersom du frågade så svarar jag :)

Mvh / Johannes

Har armévarianten och har inte upplev några problem med skyddet, tvärtom så känns det ganska bra med detta då denna kniv ofta används på ett förhållandevis brutalt sätt. Är man dessutom nedkyld, trött osv så känner iaf jag att det är lite extra trygghet med skyddet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips