Stor kniv

Ni med Strömeng: Det finns en svart modell med fingerskydd. På en vanlig kniv är fingerskydd ofta ivägen. Hur är det på en huggare? Praktiskt? Fördelar/nackdelar med Strömeng 8 med eller utan fingerskydd?

Jag köpte precis en sån här skönhet så jag känner att jag egentligen klarar mig rätt bra i huggväg.

Strømeng 8" med fingerskydd är Norska jägarsoldatskniven. Uppenbart har några tänkt. Sen om de tänkte rätt är en helt annan match. YMMV

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Ni med Strömeng: Det finns en svart modell med fingerskydd. På en vanlig kniv är fingerskydd ofta ivägen. Hur är det på en huggare? Praktiskt? Fördelar/nackdelar med Strömeng 8 med eller utan fingerskydd?

Jag köpte precis en sån här skönhet så jag känner att jag egentligen klarar mig rätt bra i huggväg.

En sådan yxa skaffade jag också, i våras. Kapabel för sin storlek. Men min Roselli R850 är fortfarande favorityxan. Gratulerar till fin produkt.

Jag har inget fingerskydd på min Strömenghuggare, än så länge inte behövt heller. Hoppas det fortsätter så :) Reflekterade inte över det när jag köpte och har ingen erfarenhet av med eller utan parerskydd, men eftersom du frågade så svarar jag :)

Mvh / Johannes

Har armévarianten och har inte upplev några problem med skyddet, tvärtom så känns det ganska bra med detta då denna kniv ofta används på ett förhållandevis brutalt sätt. Är man dessutom nedkyld, trött osv så känner iaf jag att det är lite extra trygghet med skyddet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips