Följdfråga, hur många skär macka så väl att inte bromskillnaden mellan 3 respektive 4,8 cm bladhöjd har avsevärd praktisk betydelse? Den påverkar ju skärupplevelsen väl så mycket.
Raska snitt
Raska snitt
johankse; sa:alla riktiga utsidetyper äter väl bara kärnmjölsbröd, bakar friska scones till fikat eller är jag ensam om att vara rädd för vad jag sätter i mig? Vitt bröd, skämms Paul....
I Jan Guillous "Stora Machoboken" (som vi garvade mycket åt i högstadiet) fanns nåt liknande recept, tror det hette "jägarmacka", fritt från minnet:öringen; sa:Riktiga utsidantyper smörar väl direkt på limpan och gnager av tills det är slut smör?![]()
Strykarräven; sa:I Jan Guillous "Stora Machoboken" (som vi garvade mycket åt i högstadiet) fanns nåt liknande recept, tror det hette "jägarmacka", fritt från minnet:öringen; sa:Riktiga utsidantyper smörar väl direkt på limpan och gnager av tills det är slut smör?![]()
x 1 skiva limpa (3-4 cm tjock, ojämnt karvad med jaktkniven)
x smör (ett TJOCKT lager)
x 2-3 cm tjocka skivor falukorv (ojämnt skurna med samma kniv)
x nåt brännvin till. Om jag minns rätt så var det den viktigaste ingrediensen.
Nja, skillnaden kan ibland vara en söndertrasad macka kontra en macka med slät, fin ytajohankse; sa:Följdfråga, hur många skär macka så väl att inte bromskillnaden mellan 3 respektive 4,8 cm bladhöjd har avsevärd praktisk betydelse? Den påverkar ju skärupplevelsen väl så mycket.
Raska snitt
Oh, fy fasen, det är ena riktiga kaaararr det. Undrar vad magen säger om det efter ett älgpassStrykarräven; sa:x 1 skiva limpa (3-4 cm tjock, ojämnt karvad med jaktkniven)
Strykarräven; sa:I Jan Guillous "Stora Machoboken" (som vi garvade mycket åt i högstadiet) fanns nåt liknande recept, tror det hette "jägarmacka", fritt från minnet:
x 1 skiva limpa (3-4 cm tjock, ojämnt karvad med jaktkniven)
Hahah, sant.johankse; sa:Vad jag var ute på med mitt bromskraftsinlägg var givetvis att jämna snitt och att kunna hålla knivskaftet lika, tag och drag, snitt.
Hur mackor ser ut när de flesta skurit eller sågat det vet vi allt om, därav uppfinningen Eva....
På mitt ICA-ställe finns för all del barkis men av en blek konstig sort som saknar allt från smak till smak. Men vad värre är, alla andra bröd är färdigskivade! Inte en j-a limpa att sätta kniven i. Vad är det med folk nu för tiden?GustavOh; sa:Äh!
slö kniv=grövre brödskivor=effektivare frukost.
Hur får vi andra stackare tag i denna delikatess??Zeeke; sa:Men jag lurade ICA-handlaren och köpte ett Stenugnsbröd från Östra bageriet i Halmstad