Stöveltips

På 70-och 80-talen var det Tretorn Sarek som gällde för både min fru och mig. På den tiden var de slitstarka. Sedan hände något. Kvalitén blev urusel i samband med flytt av produktionen. Vi fick nya stövlar varje halvår genom att reklamera. Efter vad jag hört har dock kvalitetsproblemen lösts.
Nu har jag bl.a. ett par Viking Lord, köpta på ITAB. De har fungerat bra hitintills (c:a 2 år), men man blir lika svettig i dom som i Tretorn Sarek. Efter bara ett par timmars promenad är de ganska sura invändigt när jag kommer hem. Något svårt då att ta dem av sig. Påminner litet om problemen att få Tretorn Sarek av fötterna på den tiden jag fjällvandrade med dom.
Mina (och min hustrus) absolut bästa stövlar är Nokians vinterstövlar. Vi gillar dom skarpt. Har ännu inte frusit i dom, trots 4 timmars örnspaning i -10gr. på Hjälmarens is. Stövlarna är fodrade med filt och de har trots det aldrig varit fuktiga invändigt efter några timmars promenad, trots +5 till +10 grader.
En nackdel är att skaften är stelare än på Viking Lord, och mycket stelare än Tretorn Sarek.
Mina Nokian har varit väldigt slitstarka. Det är säkert 10-15 år sedan jag köpte dom. De har dock spruckit på ovansidan, ungefär vid stortåleden, där de ju böjs varje steg man tar. Det har jag lagat med Liquisole för c:a 5 år sedan och det håller kanonbra.
De stela skaften gör att de känns litet klumpigare än Viking Lord men de väger bara 1050g (strl 44) mot 1190g för Viking Lord (strl 45).
Att slippa "kämpa" för att ta av sig stövlarna är värt en del. Dessutom är de mycket sköna att gå i.
Tycker jag.
/ Bertil
 
johanniska; sa:
Kanske kan jag gå drev i stövlar i år, utan att ha sönder vristerna.

Du har inte kollat upp med en fotortoped om du behöver ha inlägg i skorna ??
En liten tanke bara eftersom jag har flera vänner med liknande problem.

Mats
 
Nu har jag fått mina stövlar :) Hur tight ska de sitta? Mina gamla Tretorn i samma storlek känns betydligt större. Jag är lite ovan att stövlar ska sitta åt.
 
johanniska; sa:
Nu har jag fått mina stövlar :) Hur tight ska de sitta? Mina gamla Tretorn i samma storlek känns betydligt större. Jag är lite ovan att stövlar ska sitta åt.

Viking, smal läst; Tretorn, bredare läst; Nokian, bredast läst. Så är det bland våra nordiska tillvekare i alla fall.

Om det känns som att din fot trycks ihop i stöveln så är det nog ingen vidare mening. Då är det överhängande risk för jävulusisk kramp i fötterna när du går.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.