Stöveltips

Jag behöver tips på ett par nya stövlar till jakt, vandring och allmän skogsaktivitet. Sitter med Jaktia-katalogen och tycker Tretorns Sarek Millenium verkar ok, men behöver lite synpunkter.
 
Det beror ju på dina fötter. På mina klämmer och stramar de brutalt mycket i en storlek som inte kippar. Nu har jag upptäckt att Nokian i en storlek mindre än min normala sitter som hand i handske Och Millenium luktar vulklösning av någon anledning. Jag är rätt känslig så det gick inte att förvara de inomhus. Men de kanske har fått till det där på senare tid. Har också hört en del klaga på att sulan kollapsat inifrån efter en viss tids användning. Så långt hann jag dock aldrig innan lågorna fick dem. Det var min input. Bara negativt. Men så är det ju när det gäller individuellt anpassade saker som skodon, att det som är världens skit för en är världens bästa för en annan. Det är ju ingen skitstövel som sådan. Men för mig är det en skitstövel. Invänta fler svar :)
 
Jag gillar mina Millenium, köpte dem för halva priset på Intersport. Visst luktar de lite gammal cykelslang men det är inget jag störts av. Innan hade jag ett par lägre grövre stövlar som jag fick skavsår fram på smalbenet av. Jag har breda fötter med högt fotvalv och då sitter de fint, det är inte så vanligt annars när det gäller skodon för mig. Lite mer stöd för fotvalvet hade ju inte skadat, men jag lägger i mina formgjutna sulor och då sitter de ju grymt bra.
 
johanniska; sa:
Någon som har testat Viking Lord Orginal? De säljer dem på ITAB för ett överkomligt pris.

Har ett par som varit med på en del turer i lite snällare terräng,vridstyvheten är lika med noll.

Annars är dom okej,schysst sula och så.


peter
 
johanniska; sa:
Det verkar råda minst sagt delade uppfattningar om Tretorns Sarek och Viking Lord :(

Ett annat märke jag fick rekommenderat en gång var något i stil med "Chameau" eller nåt sånt. Har aldrig provat själv dock.

Peter P.
 
johanniska; sa:
Det verkar råda minst sagt delade uppfattningar om Tretorns Sarek och Viking Lord :(

Den enda skillnaden är väl att Tretorn går att vika ner och att Lorden har snörning i bälgen.Behöver du stabilitet så kolla efter modeller med gelänk.


peter
 
Le Chameau

pal2; sa:
johanniska; sa:
Det verkar råda minst sagt delade uppfattningar om Tretorns Sarek och Viking Lord :(

Ett annat märke jag fick rekommenderat en gång var något i stil med "Chameau" eller nåt sånt. Har aldrig provat själv dock.

Peter P.

Jag har ett par. En sak är säker de är förbaskat slitstarka och har ett gummi som inte krackelerar. En annan sak är också säker, de är inte vridstyva och sulorna är förmjuka i oländig terräng om man bär mer än fikat för dan på ryggen.

En recention finns i recentionsbanken.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.