Hare!
Kan bara hålla med förre trådskrivaren. Vill du vara absolut säker på att få se en hare, ska du åka någon av morgonbussarna som går på Uppsalaslätten, under våren. MASSOR med (fält)hare som rör sig helt ogenerat på fälten.
Där jag är mest i skogen, dvs 25 mil inåt landet från Umeå, har det varit ett par riktiga storår för haren på sistone. Sommaren -06 var värst, man såg flera stycken om man drog ut och sprang i skymningen, på väg eller stig. Med pannlampa bländar man dem lagom länge för att verkligen få se dem. Detta resulterade i att rävstammen verkade öka (min personliga observation) under 2007, och jag har nog sett fler rävar än på länge. Månadsskiftet aug-sept brukar man kunna se ungrävar vid vägar, det är (tyvärr) då det avgörs vilka som ska leva vidare till vintern, och detta avgörs alltför ofta på motorvägen. Men, om man kör lagom fort och i skymningen, kan man få se dem springa omkring i vägrenen. På vägen mellan riksgränsen och Gällivare såg jag ett tiotal ungrävar (levande) denna höst. Tveklöst ett av våra coolaste djur.
Jag har enstaka gånger gått/sprungit på räv i skogen, men då nästan alltid i smb med skymning eller mörker. Pannlampa är ett hett tips, dels stannar djuret och dels ser du reflexerna i ögonen.