störst chans att se? hare eller räv

Har en fråga här.
Vilket djur är störst chans att du får se i naturen. Hare eller Räv?
Förklara gärna varför.
 
I regel skulle jag nog säga hare, dels för att den rör sig mer på dagarna än rävarna och för att de i flesta fall inte är lika skygga som rävar. Det finns ju även rävar som kommer fram till folk i fjällen, oftast unga rävar som hittat mat vid någon stuga och inte har lärt sig att vara rädd för folk.

Djurpopulationerna svänger ju som bekant väldigt mkt, de senaste åren har det ex varit väldigt dåligt med hare, tjäder, ripa här i Kiruna området, men rävar finns det ganska gott om. Ändå så ser jag oftare hare än räv när jag är ute i skogen.

Så kort och gott, om du går genom skogen är chansen ganska obefintilig att du ser en räv, däremot har du relativit stora chanser att se en hare om popultationen är någorlunda stor.

Detta är mina erfarenheter.

mvh timo
 
Hare!

Kan bara hålla med förre trådskrivaren. Vill du vara absolut säker på att få se en hare, ska du åka någon av morgonbussarna som går på Uppsalaslätten, under våren. MASSOR med (fält)hare som rör sig helt ogenerat på fälten.

Där jag är mest i skogen, dvs 25 mil inåt landet från Umeå, har det varit ett par riktiga storår för haren på sistone. Sommaren -06 var värst, man såg flera stycken om man drog ut och sprang i skymningen, på väg eller stig. Med pannlampa bländar man dem lagom länge för att verkligen få se dem. Detta resulterade i att rävstammen verkade öka (min personliga observation) under 2007, och jag har nog sett fler rävar än på länge. Månadsskiftet aug-sept brukar man kunna se ungrävar vid vägar, det är (tyvärr) då det avgörs vilka som ska leva vidare till vintern, och detta avgörs alltför ofta på motorvägen. Men, om man kör lagom fort och i skymningen, kan man få se dem springa omkring i vägrenen. På vägen mellan riksgränsen och Gällivare såg jag ett tiotal ungrävar (levande) denna höst. Tveklöst ett av våra coolaste djur.

Jag har enstaka gånger gått/sprungit på räv i skogen, men då nästan alltid i smb med skymning eller mörker. Pannlampa är ett hett tips, dels stannar djuret och dels ser du reflexerna i ögonen.
 
Fälthare ja, men jämför man skogshare och räv, så är det nog lättare att se räv, speciellt eftersom den rör sig över betydligt större område.
 
Här nere i södra skåne är det defenitivt fältharen som är lättast att se. De rör sig ofta ute på åkrarana och är då lätta att se.

/mattias
 
Mitt svar är att det nog ser väldigt olika ut i olika delar av landet. I mina delar av landet (norra Värmland) och med mitt sätt att röra mig i landskapet (bil) är svaret definitivt räv! Vi har ingen fälthare här och skogshare ser jag väldigt sällan. Räven däremot... Ofta längs vägarna och på öppen mark.
 
Fältharar och

rådjur ser man dagligen här i Stockholms södra förorter. Räv rätt sällan. Men när det är spårsnö är det alltid massor av rävspår. Rävar har jag sett mest när jag cyklar en bra bit från tätorter eller på isen när jag åker skridskor här i Östra Svealand.

Enskilda rävar kan vara väldigt orädda men det är nog undantag.

Thure
 
Fälthare ja, men jämför man skogshare och räv, så är det nog lättare att se räv, speciellt eftersom den rör sig över betydligt större område.
De harar jag såg 2006 (enligt ovan) var definitivt skogsharar. Men visst håller jag med om att det är geografin som avgör.

Rävarna är garanterat färre (rovdjur, lever bl a av hare), men rör sig över stora områden under jakten. Som sagt, kan de även uppträda väldigt oskyggt när de söker upp människor och bostäder i jakt på mat. Som råttor, kråkor och andra djur som är snabba på att anpassa sig.
 

avslutad210712

Gäst
Vid norrbottenskusten är det definitivt större chans att se hare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emmma hare? Vilda djur 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.