hare?

Bark är hararnas huvudsakliga föda när det är mycket snö. De väljer den bark som är godast - ett beteende som är vanligt bland djuren. Bin väljer till exempel bara nektar från en växt åt gången, den godaste de hittar inom sin flygradie. Jag har för övrigt hört att även människor väljer det godaste :)

Den här grenen låg ju dessutom i så bra äthöjd så det är fullt förståeligt att allt blev uppätet.

Fin bild!
 
Senast ändrad:
Det är ju inte bara harar som äter bark vintertid, även älgar och rådjur gör ju det. Jag har ju förövrigt sett älgjägare som passar på att fälla rönnar och sälgar innan älgjakten, enligt deras definition så är inte det en åtel!

Annars är det ju bra att fälla träd vintertid åt djuren.
 
Det är ju inte bara harar som äter bark vintertid, även älgar och rådjur gör ju det.
Ja visst, men på Emmmas bild är det ju tydliga harspår vid grenen. Några översnöade spår i förgrunden skulle kunna vara från annat djur, men jag tycker det ser nygnagat ut, så det finns all anledning att anta att det har varit harfest på detta ställe.
 
jo det hade helt klart varit harfest vid det trädet. Och det var i alldeles lagom höjd, så jag förstår att det var lätt att gnaga på. Jag undrade mest varför det var helt rengnagat medan andra träd och grenar var helt orörda. Men det var kanske så att detta var ett särskilt gott träd.
tack för svar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lekarn störst chans att se? hare eller räv Vilda djur 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.