Större ryggsäck än vad som egentligen krävs?

I en tråd från tidigt i somras ( http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=691742&postcount=37 ) diskuterades följande (eftersom det var lite OT så bryter jag ut till en ny tråd):

Någon mer som har några erfarenheter eller synpunkter till detta koncept?

"Jag får egentligen plats med allt i en 70-literssäck men bär ändå på en 85-liters säck för att slippa hänga saker på utsidan och för att inte behöva komprimera och planera varje gång jag packar säcken."

Jag fick olika synpunkter - någon trodde att man skulle lockas att ta med sig mer prylar och någon annan tyckte det lät som en bra idé

Nu kan jag dock svara min egen fråga.

När jag testpackade min 75L-säck inför sommarens 9-10 dagars vandring gick en rem/remfäste av medan jag höll på. Då det inte var möjligt för mig att ersätta denna del med kort varsel valde jag att se detta som ett tecken på att jag behövde en ny ryggsäck. ;)
Det blev en Lundhags V8 90L som fick ersätta min gamla Haglöfs SEC 75.

Och herregud vad skönt det är med en rymligare säck: Öppna locket - stoppa i - stäng!
Inget "mosande", pusslande i spöregnet eller prylar (t.ex. sandaler) hängande på utsidan bara för att de inte får plats. Jag ser inga nackdelar med att ha en större säck - bara fördelar.

Observera att jag inte tagit med mig ett dugg mer än jag tänkt innan jag bytte säck - varken i antal prylar eller gram. Den större säcken väger dessutom bara något hekto mer än den mindre men är, med sina extra 15 liter, så mycket bättre att packa i (och ur), att jag bär den extra vikten med glädje.

Någon som har provat och dragit samma slutsats eller någon som har kommit fram till något helt annat?
 
Sålde nyss min 73 litersäck och skaffade en på 80. Helst skulle jag vilja ha en på 85-90 som skulle vara mer optimalt när det blir 14 dagar eller mer, dock var nästa storlek 100 (av samma fabrikat) som jag tyckte var lite onödigt stor.

Personligen väljer jag inte en extra rymlig säck för att den skall fungera som smutstvättkorgen, bara att slänga i och lägga på locket liksom :) Med noggrann packning går det i förvånande mycket mer i ryggan samtidigt som man ser till att viktfördelningen blir rätt. Jag tycker packning är A och O faktiskt, tänk vilken volymskillnad `löspackade´ kläder representerar för att inte tala om 14-dagarsmaten.
 
Min sväljer en hel kamel ;)

Vad väger era nya ryggor?

Värsta som finns är ryggor som är knöfulla, vill ha lite tomrum, fall i fall... och lättare att packa etc.

Mvh troswe
 
Min egen säck är en Osprey Exos 58, 58 lär ska stå för volymen. Den är lätt och sitter bra,1,2 kg med regnskydd, och har en hel del praktiska fickor. Allt jag behöver under etappen är lätt åtkomligt. Den räcker för 1) 10 dar i fjällen eller 2) kontinental tur med mat för 7 dagar+ gas för två veckor och kartor för 3.

I det senare fallet är jag alltså från början inställd på
att proviantera, eftersom turen kan bli en hel del längre och emellanåt passerar byar. (Min särklassigt längsta kontinentala tur var på 31 dar,
i Pyreneerna. Jag har, mer normalt, gjort 3 19-dagars i Pyreneerna och 7 turer på 18-21 dagar i Alperna). För, säg, 14 dagar i fjällen skulle jag behöva en säck på kanske 65-70 liter, egenvikt
c:a 2 kg.
Då skulle startvikten springa upp i 20 kg, men jag vill hålla den under 15 kg bland annat p g a ischias, ett ont knä
och kroniska besvär i ena hälsenefästet.

Min längsta tur i Sydnorge varade 13 dagar, och det är enda gången jag provianterat på en sådan tur.

Det är lite lustigt att folk tror att packningsdetaljer utanpå måste "hänga". Mitt tält sitter fast i en ficka och snörning på ena sidan, min madrass sitter också stadigt i botten av säcken i två fästen.
Det är ju de första detaljer man vill ha loss på lägret. Och tältet är snudd på den enda detalj
som jag inte kan packa när jag är kvar i tältet. Förmodligen kan jag stoppa ned åtminstone mitt
Laser Competition i säcken, men jag ser ingen fördel med det (när jag använder mitt Akto,
har jag stången och pinnarna i säcken). Och madrassen, en Ridgerest, är ju väldigt skrymmande.

Den här volymen är också drägligt hanterlig på tåg och jag har inga bekymmer att packa den.
Längst ned, på ena sidan, en vattentät packpåse, med sovsäck och några få plagg till lägret. I tre packpåsar intill, reparation och sjukvård, köksartiklar, hygien (utom tandborste och tandkräm).
Därpå i 4-5 packpåsar maten och en axelremsväska för pengar, kort, etc. samt gasburkarna. I yttre lockfickan regnkläder, luva, vantar samt de plagg jag tar av när det är varmt. I den inre pannlampa
och tandvård. I en ficka avsedd för vattensystem har jag kartorna, utom dagens karta som jag har i fodral på bröstet. Vattenflaskan är fäst på vänstra axelremmen och alltså alltid redo att användas
(men ofta skopar jag vatten direkt ur bäcken med min mössa).
Till matlagning har jag en extra liten flaska i stegjärnsfacket. Kameran har jag i en meshficka i bältet.

Jag har inga onödigheter som handduk, rakdon, vadar- eller lägerskor. Bortsett från lägerkläderna
(kalsingar, strumpor, t-tröja) har jag inte mer kläder än jag kan ha på mig samtidigt.
 
Har vandrat ca tio dagar till fjälls dom senaste 4a åren, har en 85 liters idag och den funkar men är bökig . Nu har jag bestämt mig att det blir en ny till nästa säsong , men vad det blir är ju det svåra funderar på en kajka 100l men eftersom jag fiskar har jag vadare, vadarkängor, en spö tub och en liten midjeväska med fiskeprylar så vill jag nog ha minst 110 -120L och det är inte allt för många märken som har den storleken. Tips mottages varmt, i pm om i tråden ej är rätt ställe.
 
Vad väger era nya ryggor?

Värsta som finns är ryggor som är knöfulla, vill ha lite tomrum, fall i fall... och lättare att packa etc.

Mvh troswe

Säcken väger 2.7 kg (med regnskydd men exkl. Den lilla extrasäcken på 10L som jag inte använder).

När jag gav mig av med all mat och utrustning för 9 dagar på fjället vägde säcken 19,1 kg. (Tom vattenflaska och torrt tält). Det enda som inte var nedpackat i ryggsäcken var kåsa och ligg/sitt-underlag.


Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 
Någon som har provat och dragit samma slutsats eller någon som har kommit fram till något helt annat?

Jag tycker det är mycket smidigare med en mindra säck, är ju viktigt att packa ordentligt oavsett hur mycket extra plats man har så säcken sitter riktigt bra och viktfördelningen blir den rätta. Tycker nog nästan det är svårare att packa en halvtom säck då man måste börja greja en massa för att få grejerna att ligga någorlunda vettigt fördelade.

Sedan har man ju de uppenbara fördelarna med en mindre rygga som att den är mycket smidigare att få plats med på tåget, hållre bättre balans/tyngdpunkt och är lättare att få med sig genom snår och trängre passager.
 
Jag föredrar en lite större men med risk för överlast.
Jag gjorde precis en tältvandring i fjällen med min hund.
Pga annan aktivitet innan avresan hetspackade jag min Haglöfs LEX 110L.
Det åkte med några onödiga prylar och mer mat än jag behövde.
Vägde in packningen på 27kg exkl kläderna på mig.
Tanken var att hunden skulle bära lite men jag glömde klövjeväskan.
Efter vandringen vägde det 23kg.

(Väskan är för stor för mig. rekommenderad för 175+ och jag är 170. 60kg så alla remmar var max åtdragna)
 
Själv föredrar jag en ryggsäck där all utrustning får plats inuti säcken. Det enda jag brukar ha på utsidan är ev fiskespö samt vandringsstavarna vid resa.
Kom själv hem i helgen efter en 12 dagars tur i Sarek med min dotter. På den turen hade jag en 80 liters säck och hon en 55 liters, startvikter ca 22kg + 17,5kg (förutom kläder, kängor och stavar som vi använde). Tältet (HB Nammatj 2GT) bär jag under locket på min säck, allt annat nerpackat i säcken. Förbrukning (proviant+gas) under turen var ca 10kg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
discharged ryggsäck med samma öppning som kånken men större Utrustning allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Större hårt glasögonfodral Utrustning allmänt 2
paros Större portabel solpanel Utrustning allmänt 9
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Välja bli större och starkare Utrustning allmänt 21
FarmerJoe Eldstål modell större. Utrustning allmänt 1
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
niklaz Lite större såg att ha med i ryggsäcken? Utrustning allmänt 8
aksello Fjällräven Kajka 75L bytes mot större samma model Utrustning allmänt 0
apelsinen Större midjebälte? Utrustning allmänt 1
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 3
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.