Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)?

Form på ryggsäcken

Intressant att tråden kom att handla om något helt annat än det jag tänkt mig, nämligen hur ryggsäckens form påverkar hur ansträngande den är att bära. Jag nämnde åtkomlighet som en parameter, men det var tydligen ett misstag :-D

Som det verkar i tråden är det åtkomligheten som är det primära för de flesta, inte alls bärkomforten. Ska jag tolka det som att det är åtkomligheten som styrt formen mer åt tubhållet?

Ber om ursäkt om jag varit med om att "styra" tråden åt fel håll.

Själv är jag övertygad om att tubformen blivit så populär för att den är bra - åtminstone vid vandring. Skall du åka skidor eller skridskor så är nog päronformen bättre eftersom du vill ha tyngdpunkten så lågt som möjligt då.

Ansträngningen torde bero väldigt mycket på hur välbalanserad ryggsäcken är när det gäller viktfördelning. Det viktiga för att minska ansträngningen är att så mycket som möjligt av belastningen hamnar på benen.

När det gäller åtkomlighet så delar jag uppfattningen att om man slår läger så blir ryggsäcken i stort sett tom och då spelar det inte så stor roll hur åtkomligheten är. Under vandring (i Sverige) så är väl det viktigaste att ha regnstället lätt tillgängligt samt att ha det man äter under dagen högst upp.

Jag har nyligen hittat en otroligt välbalanserad ryggsäck som heter Arn. Den har bröstfickor där jag förvarar det som skall användas under dagen. (Den finns någon version på XXL men norska SQOOP har fullt sortiment.) Nu bär jag min veckopackning (13 kg) helt utan ansträngning trots min höga ålder (75 år).
 
...

Så vad tycker ni, spelar formen någon roll, och vilken är då den optimala formen? Jag tänker alltså främst på ryggor för vandring, typ 55-75 liter tänker jag mig. Skulle var intressant att få ta del av era erfarenheter och synpunkter :)

JA, jag tycker formen spelar roll. Jag - som du - gillar "strutkonceptet". Jag har ett antal olika ryggsäckar som jag genom åren köpt på mig, men jag har med åren kommit att bära bättre (med bättre hållning och orka längre) enligt de gamla reglerna "ryggsäck på ram" och "hög tyngdpunkt" för vandring sommartid.

Det här har gjort att jag idag i stor del är utlämnad nästan helt till andrahandsmarknaden, då det verkar vara där man idag (med - som nämnts - få undantag av bl.a. Savotta) får tag på ryggsäckar som har den designen.

Jag inser att jag är hejdlöst omodern.
 
Jag tycker flera i denna tråd drar lite konstiga slutsatser nämligen att:
stutformad säck = hög bärkomfort
tubformad säck = dålig bärkomfort
päronformad säck = usel bärkomfort

För mig handlar bärkomfort av helt andra saker nämligen:
*viktfördelning
*vikt
*konstruktion av bärsystem

Tycker det går utmärkt att få till en bra viktfördelning både med strutformad och tubformad (Klart svårare med päronformad antar jag. Detta har jag inte testat för vandring.) Det kanske är lite lättare med strutformad säck men jag tycker att även tubformad säckar är lätta att packa rätt.

Problemet för mig när det gäller strutformade säcka är att de är både enormt stora och jättetunga.
 
Det här ser jag som en stark indikation om att strutformen är den bästa/rätta formen på en ryggsäck. Sherpan ser ut att vara på söndagspromenad :) Man kan fundera över hur det sett ut om packningen hade haft "tubform"...

 
Vad jag förstått så beror valet mellan tub- eller strut på hur man planerar att röra sig med ryggsäcken på ryggen. Ska du klättra och krypa omkring så borde en tubformad ryggsäck vara överlägsen en strutformad.
 
Ja, visst är det så att var och ska välja rygga efter behov och smak :)

Det jag egentligen vill med den här tråden är att lyfta och dryfta problemet att välja en rygga med strutform. Jag använder fortfarande en "strut", närmare bestämt Haglöfs Sarek, pga att jag inte lyckats hitta någon bra ersättare (strutform men lättare). Allt jag kan finna med volym 70+ liter är tubformade ryggor. Men jag kanske har letat dåligt ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11
aksello Naos 55 eller Naos 70 alternativt Arrakis 65? Transportera 6
anders_b Exos 46 eller 58 Transportera 49
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1
ohlinj Ospray Kestrel 28 vs Talon 33 eller annan ~30L på NK Transportera 13
danisko Dry bags, regnskydd, sopsäckar och liners... inuti eller utanpå? Transportera 13
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
Mattias1981 Droppformad eller toppmatad?? Transportera 0
Koiné På eller i ryggsäcken? Transportera 16
pontare Bergans Trollhetta 95L eller Lundhags V8 90L Transportera 0
Maskinisten Ram eller inte i ryggsäck? Transportera 36
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
JVP Väskor eller cykelkärra? Transportera 15
Mathias PHS 65 eller 75 liter? Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
andy69 BlackDiamond eller LIM???? Transportera 2
Vandrare Takräcke till bil utan lister eller rails? Transportera 2

Liknande trådar