Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)?

Säckar med så kallad "intern ram" (softpacks kallas de väl även) är inte särskilt stadiga. För att de ska sitta bra på ryggen behöver man normalt spänna åt säcken så den sitter som en stock på ryggen. Det är därför denna typ av säckar med remmar så man kan spänna åt på sidorna så säcken blir smalare.

Jag tror det är svårt att få till den stockformen om ryggsäcken inte är jämntjock, är den vidare i nån ände så kommer packningen antagligen att flytta sig åt det hållet och då blir andra änden slakare.

Kanske, kanske inte. Jag tycker det låter konstigt att man inte kan ha annat än sådan form på den typen av säck.
 
Jag äskar min gamla ramryggsäck med 4 sidfickor, 1 ficka på ryggen och 1 bottenficka. Lätt att ha ett packsystem för att hålla reda på var man har olika grejer, med "daggrejorna" lättast åtkomliga.
Men jag får erkänna att jag aldrig provat en säck utan ytterfickor. Med längsgående blixtlås borde man ju kunna packa praktiskt/lättåtkomligt. Säckar med enbart toppöppning skulle nog däremot driva mig till (mer) vansinne.
 
Lite handlar det kanske om hur man packar. Jag som "lättpackare" har ju sällan så mycket extra grejer med mig så när jag slagit läger är ryggsäcken nästan tom. Det innebär att det är inga problem att grejer som bara behövs i lägret ligger "längst ner".

När man packar behöver man ju heller inte trava grejerna nerifrån och upp, man kan ju ställa saker på högkant typ.

Visst beror viktfördelningen på hur man packar men det gäller ju oavsett formen på säcken, och det är ju det min frågeställning gäller. Men som jag nämnt tidigare är det rimligt att formen får mindre betydelse ju mindre packningen väger.
 
Packar väl lite som skogsbaronen mfl så föredrar en ryggsäck med "tubform". Underfacket (eller längs ner i en säck med bara ett huvudfack) sovsäck, nattkläder och ombyteskläder som jag inte behöver under dagen, Därefter uppåt i stora drag:
liggunderlag (anv uppblåsbart så det ryms i säcken)
proviant.(de måltider jag skall ha under dagen lägger jag uppe vid köket)
bränsle, oftast gastub(er)
kök
varm tröja för raster
vindjacka
tältet på tvären under locket när säcken är full
Topplock: kikare, småprylar, kamera, första förband, handskar, PLB, kompass mm
Ytterfack: regnställ

Man kan förstås prioritera olika, dvs om åtkomlighet är prio och man tycker tubformen ger bättre åtkomlighet så är det förstås rätt val :)
 
Olika ramar

Som jag förstått det finns det 3 olika baskonstruktioner men i en del av inläggen verkar det skäras ner till två.

1. External frame t.ex. Haglöfs Alaska ( en sådan ram kallas ibland för mes)

2. Internal frame t.ex. Osprey , Exped med flera.

3 Softpack t.ex ett flertal UL-ryggsäckar (som använder liggunderlaget till förstyvning).

Det här är givetvis ingen standard av något slag men det underlättar om vi menar samma sak med vår kommunikation. Gör vi det?
 
Visst beror viktfördelningen på hur man packar men det gäller ju oavsett formen på säcken, och det är ju det min frågeställning gäller. Men som jag nämnt tidigare är det rimligt att formen får mindre betydelse ju mindre packningen väger.

Jag pratade inte om viktfördelning utan åtkomlighet. Lägger man sakerna på varandra (tänk "trave med böcker i en låda") så måste man såklart lyfta upp allt för att komma åt det man har i botten. Om man istället ställer sakerna på högkant (tänk "bokhylla med böcker") så man kan ta ut en sak i taget utan att behöva ta ut allt annat.
 
Det är dessa jag kallar softpack, de har sällan en riktig ram inuti, normalt är det två skenor som ska försöka staga upp bara. Dessa skenor kan vara raka eller böjda, aluminium eller trä/bambu, men det sitter sällan nåt tvärstag.

Det är bland annat det som tillverkarna kallar "Internal frame".

Jag kan tänka mig att dela in det som du säger men då får jag problem med en s.k. X-frame (eller V-frame), är det också en soft pack? Två skenor - visserligen korsade - är det förvisso men jag tycker nog att det är en riktig ram.

Nåja, det finns större problem i världen.
 
Intressant att tråden kom att handla om något helt annat än det jag tänkt mig, nämligen hur ryggsäckens form påverkar hur ansträngande den är att bära. Jag nämnde åtkomlighet som en parameter, men det var tydligen ett misstag :-D

Som det verkar i tråden är det åtkomligheten som är det primära för de flesta, inte alls bärkomforten. Ska jag tolka det som att det är åtkomligheten som styrt formen mer åt tubhållet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11
aksello Naos 55 eller Naos 70 alternativt Arrakis 65? Transportera 6
anders_b Exos 46 eller 58 Transportera 49
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1
ohlinj Ospray Kestrel 28 vs Talon 33 eller annan ~30L på NK Transportera 13
danisko Dry bags, regnskydd, sopsäckar och liners... inuti eller utanpå? Transportera 13
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
Mattias1981 Droppformad eller toppmatad?? Transportera 0
Koiné På eller i ryggsäcken? Transportera 16
pontare Bergans Trollhetta 95L eller Lundhags V8 90L Transportera 0
Maskinisten Ram eller inte i ryggsäck? Transportera 36
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
JVP Väskor eller cykelkärra? Transportera 15
Mathias PHS 65 eller 75 liter? Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
andy69 BlackDiamond eller LIM???? Transportera 2
Vandrare Takräcke till bil utan lister eller rails? Transportera 2

Liknande trådar