Har själv aldrig råkat ut för något, men Claes Grundsten varnar i boken "På fjälltur - Sarek" för proviantstölder.
Stölder i fjällen?
- Trådstartare Onesport
- Start datum
Jag har skrivit mitt namn stort på utsidan av kängorna med svart märkpenna, går ej att missa.
skulle aldrig lämna kängorna i hallen på nån fjällstuga. jag litar inte mer på fjällfolk än andra. Klart det stjäls. man såg ju det såg ut i hallen i keb.stationen.
Störst risk är i så fall på tåget upp. Förra sommaren stannade tåget mitt ute i vildmarken och ett par tjuvar jagades av (var verkligen mitt ute i ingenstans). Konduktörerna berättade att de gömmer sig på golvet i tomma kupéer och går in på natten i andra kupéer.
Insåg just att jag är ganska naiv. Visst har skor och kängor alltid varit stöldbegärliga men jag har ju bara tänkt att sådana stölder sker på badhus och på gym osv. Men det är klar att även de dåliga människorna kan ägna sig åt friluftsliv och fjällvandring.
Kanske kan det vara en ide att vända sig till en skomakare som gör ett hål längst uppe på kängskaften, ett hål vars kanter sedan kläs med en metallöljett så att man kan låsa kängorna med hänglås.