Billigt kan också funka

Irriterar mig lite på att det alltid handlar om dyra tält i detta möte. Som kontrast till detta vill jag bara berätta om en månads tältning i Grekland. Vi köpte ett riktigt billigt tält (Kanske märket var Oregon trail...?) för 150 kronor. Enduks kupoltält utan absid för två pers. Optimalt enligt mig. Jag har svårt att tro att jag skulle ha hittat något bättre.

Billigt - Jo, jag tycker att man skall ta hänsyn till priset när man diskuterar tält. 150 spänn. Man törs lämna tältet obevakat.

Vikten - Eftersom det var ett endukstält är vikten mycket låg

Packvolym - inte så många extra detaljer som på ett fjälltält och bara en duk. Gick utan problem ner i ryggan tillsammans med sovsäck och allt det andra.

Bara för att möta några invändningar:
- Det regnar inte i Grekland i Juli
- Om det gått sönder hade vi köpt ett nytt, och om det gått sönder hade vi köpt ännu ett.
- Jo, man får faktiskt plats med sakerna utan absid. Sen finns det ju en del utrymme utanför tältet.

Vill bara avsluta med att jag naturligtvis är medveten om att en del människor faktiskt behöver dyra, pålitliga tält. Men hur många gör det?

Ha det gött!

(Tältet lever inte längre. Slängde det när jag kom hem)
 
Markant skillnad

Det finns dock en sak som du inte har tänkt på i ditt inlägg och det är användningsområde!

Jag tror personligen aldrig att någon skulle åka till fjället med ett tält för 150 kronor och som dessutom är av endukstyp. Är det någon som gör det tror jag att han personligen skulle ångra sig ganska fort när det regnar oavbrutet i en vecka och blåser mellan 10-15 hela tiden.

Ditt tält kanske fungerar i grekland men det fungerar absolut inte i fjällvärden eller på dylik plats där man inte kan vara säker på vädret.

Martin
 
Resurs uttnytjande ?

Hej !

Tänkte bara lägga till ännu en dimension till denna diskussion! Man kan med all rätt fråga sig om det är vettigt resurs utnyttjande att köpa ett tält vilket man bara räknar med ska hålla en resa och sen kasta det. Är själv gediget trött på den slit och släng mentaliteten som råder inom många områden. När jag va liten 15år sedan va det naturliga när man växt ut sin cykel att man gick till cyklehandlaren och byte in sin gamla och fick gå in i den stora hallen med begagnande cyklar och plocka ut nått som va i mer passande storlek. Nu mera säljs allt vad barn cyklar heter på Obs och andra stormarknader och det mesta är av så dålig kvalitet att det inte är och tänka på att någon skulle ha cykeln tills de växt ur den och än mindre att den då är i sånt skick att den går och lämna över till nån annan. Jag gillar att laga saker när det väl gått sönder. Om vi återgår till tält diskussionen så är jag medveten om att det går relativt många 150 kr tält på ett kvalitets tält ( ca 40 st ) men jämför du sedan hur stor mängd petroleum produkter som har gått åt att producera dessa 40 jämfört med de enda kvalitets tältet så blir bilden helt annorlunda !

Alltså ha även miljön i åtanke när ni väljer er strategi för inköp ! Mindre slit och släng !

ha det

 
Låter som att det skulle ha gåtta att tälta lika bra utan tält i Grekland ! Det måste ju vara det billigaste och lättaste alternativet.

Står man mitt i Sarek en sen höst i snöglopp och nollgradig temperatur med ett sönderblåst tält låter man sig nog inte tröstas nämnvärt av att det blir billigt att köpa ett nytt när, och om, man kommer hem. Min erfarenhet av fjällvistelser säger mig att en sak vill man absolut inte vara med om - nämligen att det regnar in i tältet och blöter ner kläder och sovsäck.

Friluftsfolk är nog ett av de pryltokigaste släktet som finns (inkl. mej själv) och jag kan dock hålla med om att för en veckas tältning i Grekland är det lite overkill att ha ett tält för 7-8000 spänn men att bara kasta bort det när man har använt det klart är lite onödigt (ref. Åke Jägervall)
 
Martin det är ju det som är poängen, att tänka igenom användningsområdet. Just därför kan ett så uselt tält som det jag beskrev vara optimalt i något sammanhang. Jag tror att hälften av alla som köper dyra tält skulle klara sig bra med betydligt enklare modeller. Jag är någorlunda erfaren campare och inser naturligtvis att ett sådant lågbudgettält aldrig skulle funka i fjällen. (Såg för övrigt några stackare som använde ett sådant i regniga skottland nu i sommar) För sådana syften har jag ett annat tält. Måste man verkligen lägga ut 5000 spänn på ett tält för nån veckas fjällvandring per sommar? Om det regnar en vecka är det säkert värt pengarna men många (jag bland annat) skulle nog ledsna oavsett tält och söka sig till någon stuga.

Jag tror det finns många som inte funderar på hur de ska använda sitt tält när de köper utan väljer det dyraste för att det är bäst. Så får man väl i och för sig göra men jag tycker det är slöseri med pengar.

Nu förstår jag iofs detta "prylbögeri" (no offense to anyone). Jag gillar friluftsprylar och kan fördriva timmar med att tänka ut optimala prylar och fundera på alla grejor jag vill ha. Oftast slutar det dock med att jag inte köper något utan inser att det jag har duger. Pengarna (de få jag har :) lägger jag hellre på resan.

Det är klart att man ska ha bra prylar, de underlättar trots allt.
 
Bra tält är kan vara livsviktigt

Hej Martin och alla andra,

Var i Sarek sista veckan i juli i år. Detta min fjärde tur i området bjöd på det sämsta vädret hittills, och jag är mycket glad att jag hade mitt svindyra kvalitetstält med mig.
Natten mellan 29-30/7 låg vi strax söder om Neitareppvagge öppning mot Sarvesvagge. Det blåste konstant 20-22 m/s (Med toppar på 26-27 m/s)och snöade ymnigt. Temperaturen sjönk till + 1 grad (vilket ger en köldeffekt på ca -18 grader).
Hade man haft ett 150:- tält den natten så hade det blåst SÖNDER, med följder man bara kan spekulera i.I stället vaknade vi väl utsövda, snustorra och på gott humör morgonen därpå.
Vistas man mycket i skog och fjäll vet man att kvalitet betalar sig. På playan i Grekland gäller andra förhållanden.

Hej hopp,
 
Visst kan billigt funka

Ge grabben lite credit. Han sticker ut hakan mot alla prylbögar som (precis som jag ibland) inte kan tänka sig att göra något utan sina absolut bästa prylar. Själv har jag köpt ett skitbilligt enkelvävstält för typ 200:- som jag kan använda här i den skånska byggden. Men på fjället tar jag det inte, då får Hilleberg stå för boendet (tältet är parkerat hos mina föräldrar i norrland varför jag behöver ytterligare ett i Skåne). Det är, som Anders själv säger, en fråga om användningsområde. Jag tycker det är uppenbart att många av oss frilufsare är butiks- och pryllufsare snarare än problemlösare. Det går ofta att välja ett annat alternativ till de dyra lösningarna. Det kanske kräver mer av personen i fråga, men varför inte...

/Micke
 
Nils-Åke, blev lite skuldmedveten när jag läste ditt inlägg om resursslöseri. Du har helt rätt att man ska ha miljön i åtanke även när det gäller tältinköp. Att jag slängde mitt tält vid hemkomsten berodde inte enbart på att jag inte behövde det längre, utan också på att det trots allt blivit lite tärt och jag ansåg att det inte värt att laga.

Min poäng med att ta upp detta ämne till diskussion var inte att påstå att ett billigt tält duger lika bra som ett dyrt i hårt väder i fjällen. Det är vi väl alla överrens om. Det jag ville få fram (men kanske inte lyckades med) är att friluftsliv behöver inte kosta så mycket som man kan få för sig att det gör om man läser dikussionsinläggen om prylar på denna site.

Har man pengarna så är det bara att köpa, men har man inte pengarna ska man inte tro att man måste stanna hemma från äventyret. För övrigt så tror jag att säkerheten sitter mycket mer i huvudet på camparen än i prylarna oavsett om det gäller skogen, fjället eller den grekiska playan.

Magnus: Det funkar alldeles utmärkt att campa utan tält i Grekland, men det är rätt skönt att kunna krypa in i tältet och smita undan allas blickar tillsammans med flickvännen :)
Fridens!
 
Hur är det möjligt?

Denna diskussion lär ju fortsätta i all evigheter. Men det skulle ändå vara kul att veta hur sjutton folk med kvalitetstält gör när de sover. Är det inte orkanstyrka under långa perioder så ramlar det ned en halvmetersnö. Givetvis kan detta inträffa men hur GOTT sover man när hela tältet skakar?

Inte är det väl så att man UNDGÅR vädrets makter bara för att man lägger 7-8 tusen på tältet.

Finns det NÅGON som hört någon erkänna sig besegrad av vädrets makter trots att man har haft Hillebergtält? Det vore väl i och för sig något man pratar väldigt tyst om...?

Tycker att detta är en skön pajkastningsdebatt men inser också att det är skillnad på tält och tält. Och plånbok och plånbok.

Tror att det Mossing forsökte uttrycka var de rekomendationer som alltid uppkommer när "Nisse" frågar efter ett tält för 1 vecka i skärgården och genast får rekommendationer att köpa ett Hilleberg för att undvika att gå under i naturen :)

Dyra prylar = mirakelmedicinen mot ALLA problem?
/ac
[Ändrat av Buda 2001-08-23 kl 15:19]
 
Väder och vind

Hej!

Diskuterade det här med tält med ett befäl i hären som hade tillbringat en tung natt på Storglaciären med vindar i orkanstyrka. Man var försedda med tält från en icke helt okänd svensk tillverkare. 16 av 18 tält havererade. Tältstängerna sprättade upp bågkanalerna "som kuvert". Således hade tältet reducerats till vindsäck och man fick retirera under tunga förhållanden.
Vad är då poängen med den historien: Allt går sönder om påfrestningarna blir tillräckligt stora. Sannolikt hade INGET tält klarat världsrekordet i vind (103m/s) men ett kasst epatält kraschar ju innan, långt innan. Don efter person och aktivitet men där har ju även seriösa handlare ett ansvar att upplysa vad tältet är avsett för. Något substitut för beredskap och utevett kan ju INGEN utrustningsdel någonsin bli.

MVH

JohanC
 
Kan det helt enkelt inte vara så att ett sunt "utevett" ofta leder till vettiga beslut när det gäller utrustning??
Jag har själv erfarenhet från överlevnadsutbildningar både under vinter- och sommartid. För att slippa dessa mindre semesterlika upplevelser under "civila" förhållanden har jag insett att ett bra sätt är att ha rätt tält och annan för ändamålet relevant utrustning. Sen så kostar det en del, visst. Men allt är relativt. Du får tre Keron 4 GT-tält för en "normal" golfutrustning, exempelvis...

Over & out,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonch Billigt tält att ha i trädgården Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
_tobbe_ Billigt men bra tält! Bo och sova 19
tvatillarton Resa till island - låg budget utan körkort! Bo och sova 12
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
fotografiskt Tälta med sonen - billigt och bra tält Bo och sova 12
vandrafjäll Billigt 4-säsongers tält Bo och sova 3
Stinats Billigt tvåmannatält. Bo och sova 9
Christian1 Billigt boende i Oslo mitten på Juli? Bo och sova 7
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
graylingman Billigt 2-manstält Bo och sova 10
k1ngk0ng billigt tält? Bo och sova 3
desireman Lätt tält som är billigt och hyffsat bra? Bo och sova 0
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Sjolidens Enmanstält, billigt men bra... Bo och sova 12
Solsea billigt familjetält Bo och sova 13
Henke stj EV2 billigt Bo och sova 5
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Picea Mer tält och kompromisser lätt/billigt/bra Bo och sova 31
YNWA Smidigt, lätt och billigt solotält Bo och sova 14
ostrom Billigt tält Bo och sova 15
storfiskarn? billigt självuppblåsande... Bo och sova 4
Mezzner Billigt och lätt 1-mans bivacktält? Bo och sova 24
mirgit dyrt eller billigt tält? Bo och sova 12
supinum Paris - billigt boende Bo och sova 2
Fibbe Billigt alt.till HB Staika? Bo och sova 12
MTB Billigt sovsäcksöverdrag Bo och sova 6
uffe Hillebergtält BILLIGT!! Bo och sova 2
Per J Bo billigt i Turin & Cervina Bo och sova 1
iq-jonas bo billigt-ibiza? Bo och sova 0
Skipper_ Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme? Bo och sova 17
niben Kommer denna everestsovsäck funka på fjället? Bo och sova 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.