Billigt kan också funka

Pajkastning???

Det säger väl sig självt att man inte behöver gå åstad och köpa det dyraste och värsta tältet man hittar för att man ska tälta 2 dagar på Skåneslätten...
Det är väl vanligt bondförnuft eller hur???

Jag har varit i Tarfala med ett riktigt SKITtält som totalhavererade under en natts mindre angenäm storm.
Det gör jag ALDRIG om.
Jag sover MYCKET gott i mitt MHW trango 3.1 eller MHW trango assault trots att vädret drar i tältet.
Varför?? Jo jag gillar nämligen att lita på mina grejor, i fint som i dåligt väder. Visst kan grejor pajja, men sannolikheten är nog mycket mindre i ett kvalitetstält.
Att ligga och lyssna på stormen eller att ligga och fundera på om man kommer att blåsa bort är två vitt skilda saker!
 
Pajkastning

Såg att det där med pajkastning initierades av mig och då får jag väl bemöta det också:)

Det jag menade var att det nästan utan undantag kommer mängder "hillbergare" till undsättning när det är någon som frågar efter tält. Och det är väl egentligen inte så konstigt då kvalitet alltid är kul. Men att inte vara nyanserad och använda just"vanligt sunt bondförnuft" i sina rekomendationer spårar ofta debatten snart ur och den person som ställt frågan om vilket tält han bör ta med sig ut på 2-dagarsturen i civiliserade trakter står snart där men en jättedebatt om dyra tälts vara eller inte vara, sällan får han/hon HJÄLP som bygger på just vanligt förnuft. Kan vi enas om att det inte är nödvändigt med ett 7000 kr tält om man skall ut på kortare turer i närheten av bebyggelse men att kvalitet ofta vinner i längden om man tältar mycket och på mer utsatta ställen?

Lovar att inte kasta mer paj nu ;)
 
Håller med!

Sgs varje frilufsare med litet stretch i plånboken väljer kvalitetsprodukter. Blir billigare i längden.

Men t ex under studietiden valde vi mellan att ha råd att resa eller köpa utrustning. Valet var inte svårt.
Därför tillbringade vi under några år många våta, obekväma nätter (och några torra) i vårt billiga åstält med hemgjord pressening. Det går faktist att använda ett sådant, förutsatt att det finns alternativ (stugor) nära till hands ifall vädret visar klorna. Skulle vara synd om inga andra än Hilleberg-ägare skulle våga sej ut i naturen. En hel del kan man göra även med ett billigare tält - bekvämnlighetsgraden är bara en annan.

Men visst håller jag med; det är både roligare och enklare med rätt utrustning! :)
 
Vad vill du göra för en begränsad peng?

När jag var en ung, fattig student, fanns det bara bomullstält! Ryggås, valet var entkelt. Men en plastpressening, säkerhetsnålar etc drogs det till fjälls. Med kloka val av tältplats, gick det bra, precis.
När sen superlätta tvåtaks nylontält kom så var jag en av de första att prova....de brann som fnöske! Och i brasan tog det sovsäck och mera med sig, att vi inte skadade oss ser jag ännu som ett under...
Jag har kvar det andra av mina tunga Tarfalatält, det första blåste sönder! Ett riktigt fjälltält. Nåja...Numera duger det mycket bra vid låglandstältning ännu många år, om flera är med och bär!
Lätta, rymliga funktionella tält som är hållbara kostar givetvis mera än enkla tält i billigare matrial.
Själv har jag under hundratals nätter sovit bra i den senare typen och den gav mig råd att resa också!
Efter att i sportbutiken ha sett mången blivande fjällvandrare köpa på sig utrustning till priset av jordenruntresor börjar man ju undra vad vi är på väg!
Bevisligen med ett gott omdöme kan man klara sig med mycket enkla grejor, men om man är ute i styggvädret behövs det bästa, och kanske inte ens det håller....
Frågan är om inte ord som Äventyr och Expedition står för att ju jävligare ju tuffare? Själv minns jag gärna torra fina lägerplatser vid havet om sommaren.
Själv har jag tältat i några världsdelar, under varierande årstider, i mycket varierande klimat men anser inte att det kommer i närheten av "Äventyr och Expeditioner", även om bergen var höga, stormarna kraftiga och stundtals vattenbristen var överhängande, för vi var beredda på att gå ner i lä, söka ly och skämmdes inte för det, utan drog oss ur om det blev för eländigt.
Mitt råd är enkelt, klä dig oömt, ta med vad du behöver, inte mer, och gå ut, res ut och var ute!
En kittel, en påse mat, en tröja, ett tält och en sovsäck kan göra att äventyret börjar där du lämnar asfalten för några dagar eller veckor.
Utrustningen kan aldrig ersätta din vilja och din kunskap att ha det komfortabelt ute med lite.
Valet är ditt! Upplevelsen eller det "rätta märket" först?
Ha en fin tur!

Johan K
 
Tack Johan K!

Du formulerar mina tankar!

Jag tältar mest när jag reser och då används tältet i skiftande klimat. Ibland på lite kärvare platser och ibland mer vänliga platser som t ex Grekland. Mitt (omdiskuterade) val av ett uselt billigt tält för 150 kr betydde att jag kunde resa i Grekland i en månad för 8-9000 spänn (tält och flyg inkluderat). Hade jag beslutat mig för att köpa ett dyrare tält (eftersom jag denna gång inte kunde låna syrrans) så hade det blivit en kortare vistelse.

Det är helt enkelt en fråga om kompromisser och olika människors val. Men det känns skönt att det är fler än jag som inser att alla behöver/vill/kan inte köpa sig utrustning för tältning i oväder på kalfjäll.

Allt gott!

/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonch Billigt tält att ha i trädgården Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
_tobbe_ Billigt men bra tält! Bo och sova 19
tvatillarton Resa till island - låg budget utan körkort! Bo och sova 12
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
fotografiskt Tälta med sonen - billigt och bra tält Bo och sova 12
vandrafjäll Billigt 4-säsongers tält Bo och sova 3
Stinats Billigt tvåmannatält. Bo och sova 9
Christian1 Billigt boende i Oslo mitten på Juli? Bo och sova 7
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
graylingman Billigt 2-manstält Bo och sova 10
k1ngk0ng billigt tält? Bo och sova 3
desireman Lätt tält som är billigt och hyffsat bra? Bo och sova 0
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Sjolidens Enmanstält, billigt men bra... Bo och sova 12
Solsea billigt familjetält Bo och sova 13
Henke stj EV2 billigt Bo och sova 5
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Picea Mer tält och kompromisser lätt/billigt/bra Bo och sova 31
YNWA Smidigt, lätt och billigt solotält Bo och sova 14
ostrom Billigt tält Bo och sova 15
storfiskarn? billigt självuppblåsande... Bo och sova 4
Mezzner Billigt och lätt 1-mans bivacktält? Bo och sova 24
mirgit dyrt eller billigt tält? Bo och sova 12
supinum Paris - billigt boende Bo och sova 2
Fibbe Billigt alt.till HB Staika? Bo och sova 12
MTB Billigt sovsäcksöverdrag Bo och sova 6
uffe Hillebergtält BILLIGT!! Bo och sova 2
Per J Bo billigt i Turin & Cervina Bo och sova 1
iq-jonas bo billigt-ibiza? Bo och sova 0
Skipper_ Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme? Bo och sova 17
niben Kommer denna everestsovsäck funka på fjället? Bo och sova 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.