STINKANDE klätterskor

Mina klätterskor luktar hämskt!! Någon som har några tips om hur man kan få bort stanken??
Frysen funkar inte, då krymper dom, inte parfymen heller, då blir det bara dubberlt värre.

Jag tvättade mina för hand med ljummet vatten och lite tvål. Lukten försvann och de blev inte hårda eller krympte.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ajax och diskborste

Hejsan,

Jag använde ajax, varmt vatten och diskborste. Direkt efter att dom torkat var dom lite stelare än vanligt men dom blev snart mjuka igen.

Bengt

Babypuder eller talk!

Hej!
Prova med babypuder eller parfymerad talk i klätterskon, det tar effektivt bort svettstanken. Funkar för mig i alla fall :)

/Petra

maskin!

Det funkar bra med maskintvätt på lägsta temperaturen, brukar inte använda något tvättmedel till detta

lycka till!

Nikwax

Testa Nikwax footwear cleaning gel, starka grejor som definitivt tar bort stanken. Glöm inte att gnugga ordentligt framme vid tårna, det är där all gammal hud/bakteriemat sitter som hårdast....

-J

bakterier

för att bakterier skall trivas skall det vara fuktigt, så torka skorna direkt efter träningen (inte med värme för då trivs de ännu bättre.
det är inte bakterierna som luktar utan deras bajs. för att de skall kunna bajsa krävs det mat, maten är dina hudavlagringar.
så får du bort alla dessa faktorer från dojjorna så luktar inte skorna heller......
(om du lyckas med detta är det en världssucce!!!)
oftast får man bara bort någon av faktorerna så problemet lommer tillbaka väldigt snabbt!!

mogen ost

Har försökt med lite av varje (inkl. luktborttagning för textilier), utan ngn större framgång. Luktborttagningssprejer o.l. funkar ok om man börjar *innan* de börjat lukta. Sen är det rätt kört. Ättiksprit är ett tips jag fick från en erfaren klättrare. Men min nya strategi funkar trots allt bäst - tunna strumpor. För tjejer finns f.ö. tunna strumpor som slutar ett par cm ovanför hålfoten, dvs. de syns inte alls på benet (om man tycker att det är skämmigt med strumpor)./olaka

Bakteriekulturens undergång !

Mmm..interessant ämne...
Jag har funderat på det där med bakterier i dojjorna.
Efter mycket läsande och grubblande i gamla kemi böcker och annan skönliteratur har jag kommit fram till följande:

Koka skorna i några minuter i en saltlösning och pensla sedan skorna, efter att de torkat, med Jod-lösning ( Kan köpas på apotek).

..skämt osido...jag tycker lukten hör hemma i skorna och klätterskor som inte luktar tåbira kanske passar bättre på balett..
// Jakob The Terminator

Det bästa man kan göra är förebyggande

Mina skor har aldrig luktat! Och det för att jag tar ut dem ur väskan direkt och låter dom torka! Eller så kanske jag har välsignats av icke luktande fötter...

Ett litet sidospår:

Tror ni verkligen att balettdansare slipper problemet med luktande skor bara för att de ser så skira och "rena" ut? Skulle nog tippa på att stanken kan vara i klass med klätterskor...

Håller på talk, funkar oväntat bra. Onödigt att förstöra bra skor med all världens kraftiga behandlingar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips