Stighudar till feta carvingskidor ???

Är det någon som har hitat någon bra fastsättnings
anordning för stighudar som går på ett par moderna skidor ? Alla hakar och byglar är för små för att gå
t.ex. Salomoms alpin skidor. Jag har letat runt i affärerna i Stockholm utan resultat.
 
Gör det själv

Har haft samma problem, både med Coll-Tex och Ascension (testat även Montana), och kommit fram till att det inte går att hitta såna som passar till "nya" skidor. Lösningen var att besöka Bauhaus - det finns massor av olika typ av hakar & byglar som man kan modificera lite. Alternativt kan du försökä böja lite dom originalhakor. Jag har självgjorda hakar både fram och bak (tröttnade på lim som inte håller) och dom funkar hur bra som helst.
 
Det går att köpa riktigt breda toppbyglar till BD Ascension i varje fall upp till 120mm om de inte går över spetsen för att den är för tjock så brukar det gå bra att böja till dem lite i ett skruvstäd, detta brukar gå att göra med kallt stål även om det kanske är bättre att värma dem först.
Om du köper något annat, t.ex på Bauhaus kolla så att det verkligen är rostfritt syrafast stål för att det inte skall rosta...
 
Ascension till Salomon

Jag har också fått böja topp-bygeln på båda mina Ascension lite för att få över dom över mina Salomon AK Rocket och mina Salomon Axcendo. G3 har en jäkligt bra variant under utveckling, polarn har en sån eftersom hans polare jobbar på just G3. Det var en fjäderliknande grej som man la över spetsarna. Funkade utmärkt på alla breda skidor. G3s spännannordning (om man har både topp/bakände fixering) är också den bästa.
 
Svar från Outside

Ringde till Outside och frågade. Tydligen kommer grejerna nästa år till Sverige så då är det bara hoppas att dom tar in tillräckligt många av den fetaste varianten (> 120 mm i toppen). Säljs det föressten skidor som är smalare än 120 mm i toppen? :)
 
Ja, det görs det nog...men i vilket läge behöver du egentligen 120 mm skinn när Salomon AK Rocket bara är 118 mm breda i toppen? Du vill väl ändå ha 3-4 mm synlig stålkant, då borde väl 110 mm skinn räcka? Det blir ju endast en kort bit i toppen, som får en något bredare, synlig kant, på skidan. -Eller?

/K
 
Oops

carvingkimbo; sa:
Ja, det görs det nog...men i vilket läge behöver du egentligen 120 mm skinn när Salomon AK Rocket bara är 118 mm breda i toppen? Du vill väl ändå ha 3-4 mm synlig stålkant, då borde väl 110 mm skinn räcka? Det blir ju endast en kort bit i toppen, som får en något bredare, synlig kant, på skidan. -Eller?

Hmm, missade att AK Rocketen har under 120 mm... Fan. :) Nu har jag 100 mm hudar, det funkar helt OK på mina tre feta skidor; AK Rocketen, AK Launchern och Bandit XXX.

Är det föressten inte så att milimeterangivelsen gäller skidans och inte stighudens bredd? Toppen av skiden är ju lite mer oflexibel än stighuden.
 
Det enda jag menade var att om skinnet nu täcker något mindre del av skidan, i toppen, än i övrigt, gör det väl oftast inte så mycket. I alla fall inte när vi talar om diffar på någon, eller några millimeter. Det är väl bara när det är brant och man går på skrå, i hård snö som det överhuvudtaget gör någon större skillnad om skinnen är helt shapade, ända fram.
Kör själv på Ascension 110 mm, till G4 som är 118 mm i toppen o det funkar utmärkt.

/K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
larran Toppfäste till stighudar? Telemark 1
olaka Vilka stighudar till Elan Stinger? Telemark 4
thureb Vilka stighudar Telemark 4
Mårten Motvind Stighudar G3 Alpinist vs bd Ascension Telemark 0
Johan_olsson Val av stighudar? Telemark 16
276806 Korta stighudar vid anmarsch? Telemark 0
jonne_ Blir man helt handikappad med smala stighudar? Telemark 3
Rendalen Spray på stighudar? Telemark 3
opel01 SNAPP-ON STIGHUDAR!? Telemark 2
Görel Stighudar Telemark 2
fransson stighudar Telemark 2
TobbeH stighudar..? Telemark 1
Sterling Stighudar? Telemark 12
Hur långa stighudar? Telemark 8
Hur använda stighudar? Telemark 4
Mer om stighudar Telemark 1
Stighudar och stavar ! Telemark 4
Förvaring av stighudar? Telemark 2
glinn Fästskruvar till Rottefella Cobra R8? Telemark 2
slagskottet Vajer till Rottefella Chilli Telemark 0
Schneeberger Cobra R8 Bindning/skida till dessa? Telemark 5
Öhrn Länksamling till återförsäljare Telemark 1
flanell f.d slalomskidor till telis, funkar det? behöver råd Telemark 9
Anders_Gr Nybörjare till Åre vecka 11 Telemark 0
Arfvid Telisresa till Kittelfjäll 25-28 februari Telemark 0
afro reservdelar sökes till r8 cobra rottelfella Telemark 3
michael77 Telistok återvänder till backen Telemark 3
YNWA Stegjärn till telispjäxor Telemark 3
sladdis Nya spännen till pjäxorna Telemark 4
skovsus Tips till telemarkskidåkning Telemark 3
olaka Bästa tid att åka till Andermatt? Telemark 1
thureb Glidvalla till bra pris? Telemark 2
blomma Skarknivar till telemark Telemark 9
Ix Ryggsäck till telemark?? Telemark 5
majja78 Gamla slalom till telisar? Telemark 1
niklas_9 Lågpris till Verbier (Ideellt) Telemark 2
thureb Ersättning till Asolo Morgedal? Telemark 1
rjmh Telemark utrustning till barn Telemark 2
Eckervad Kartprogram till PC Telemark 3
qpg Storulvån till Sylarna på carving? Telemark 2
thober Förhöjningsplattor till 7Tm Telemark 1
föhl Låsbar häl till Chili Telemark 13
Malmén offpist-resa för tjejer till Alperna Telemark 1
föhl Nöd-spets till carvingskidor Telemark 1
3317 Bil till Chamonix (nyår) Telemark 0
Vräkbjörn Telisövningar/tips till nybörjare Telemark 20
föhl Bil till Hemsedal ikväll 30:e från Stockholm Telemark 0
Jeremiah T2 till x-scream Telemark 2
Joakim Engwall Någon som har ett par scarpa T-2 till salu Telemark 5
petterpuder Resa till Riksgränsen Telemark 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.