Tips på varma turskidpjäxor?

Jag är på jakt efter ett par nya turskidpjäxor med BC-binding, jag har nu ett par Alpina Traverse som är alldeles för kalla, får knappt i en raggsocka (de är för smala på bredden så tror ej det hjälper att byta upp storlek).

Jag "går" på skidor så är främst intresserad av ngt som är varmt medans jag åker och sen funkar lika bra runt lägret, om man vill runt och samla ved eller vad som. Bryr mig inte om de är så bra/dåliga att manövrera skidorna i nedförsbacke med. Till vardags om vintrarna har jag ett par Sorel Caribou kängor och älskar dom. Klarar 40 minus, och det är dessa jag använder om jag är ute i skogen men inte åker skidor och de funkar prima för mina behov.

Letar alltså efter ngt liknande fast med BC bindning, gärna ngt som man kan få fast i ett par vita blixten också dvs formen på tådelen får inte vara för rund. Ska helst va läder, absolut uttagbart foder och gott om rum för extra raggsockar. Tips på modeller?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Alfa Polar verkar lite overkill för mina behov och min plånka, jag vill åka skidor i fjällen några gånger per år, inte på månens baksida :)

Lundhags hittar jag bara BC Guide, finns det fler? Har för mig att jag träffat ngn på fjället som hade en högre brun läder-lundhags BC pjäxa...

Är det kanske smartare då att byta till NNN 75 istället? Vilka pjäxmodeller finns som har löstagbart foder där?

Eller klassisk kabelbindning...

Hejsan

Har själv Lundhags Guide BC och är nöjd med dom. Varma och med god skidkänsla. Men med din beskrivning känns det egentligen som att en klassisk kabelbindning + skidkänga hade varit det optimala alternativet.

De går igenom olika sådana alternativ på den här sidan. http://www.brajakt.se/?p=4196

Själv har jag ett par Lundhags Husky Ski (http://www.outnorth.se/lundhags/husky-ski-90#BlackPrint) med tillhörande kabelbindning för turer under midvintern. Både bekväma och nästan löjligt varma. Men jag har läst väldigt mycket gott om Jörns Antifrys kängor och hade övervägt dessa om jag köpte nya 😄

/ Stefan

Tack för tips!
Ja kanske, jag har även funderat på om det skulle gå att använda Sorel-kängorna i nån form av modifierad binding... det jag har hört är att gummit i skon skulle ta för mycket stryk och att de skulle slitas fort. Gummit i Sorel är mer som en tjock gummistövel än t ex Lundhagskängan.

Överdrag skulle ju funka och även innebära att jag slipper köpa nytt, dvs fortsätta använda Alpina-kängorna och plocka fram dessa godingar som jag råkade ha i förrådet :)
http://www.beredskapsboden.se/sv/sk...igantisk-filtkanga-filtpjaxa-ytterskobeg.html

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips