Stel, hel- eller halvdämpad?

Ja, vad är för och nackdelarna med de olika typerna?

Är en viss sort lämpligare om man väger mycket eller lite och i vilken terräng är de olika typerna lämpligast?
 
HELDÄMPAT

Fördelarna med heldämpat (framförallt bekvämt) överväger nackdelarna (högre vikt och skump uppför på asfalt).

Jag bytte till en Specialized stumpjumper FSR för två månader sedan och har fått en enorm nytändning för MTB sedan dess. Det är inte längre obekvämt att åka MTB.



/K
 
Stelt: Minst energiförlust (dämpare stjäl energi då cykeln guppar upp och ner vid trampning), dålig komfort och sämst väghållning i dålig terräng
Framdämpat: Viss energiförlust, tyngre cykel förbättrad väghållning och bättre komfort i dålig terräng, dyrare cykel
Heldämpat: Störst energiförlust, tyngst, bäst väghållning och komfort i dålig terräng, dyrast cykel.

Man bör nog titta på sitt eget användande för att se vilken typ som är bäst. Själv kör jag framdämpat.

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Stelt: Minst energiförlust (dämpare stjäl energi då cykeln guppar upp och ner vid trampning), dålig komfort och sämst väghållning i dålig terräng

Bäst på väg. Kräver mycket god teknik i stökig terräng. Minimala underhållskrav. Man kan få en hygglig cykel för en relativt billig penning.


Framdämpat: Viss energiförlust, tyngre cykel förbättrad väghållning och bättre komfort i dålig terräng, dyrare cykel

Bra för snabba lätta stigar. Inte särskilt service krävande. Man kan få en bra hoj utan att gå bankrutt.


Heldämpat: Störst energiförlust, tyngst, bäst väghållning och komfort i dålig terräng, dyrast cykel.

Snabbast och bäst på allt utom väg och mkt lätta stigar. Helt överlägset för aggresiv åkning på tekniskt krävande stigar. Men FS hojar är underhållskrävande och dessutom dyra: i o m att de är tyngre vill man gärna kompensera och hålla nere vikten med lätta hållbara komponenter och de kostar skjortan. Det finns inga som är både billiga och bra.

Räkna med ca 10 000 för en bra odämpad cykel. 15000 för en framdämpad, och 30 000 för en heldämpad.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Tips.

Hej.

Jag är mountainbike cyklist som har tävlat mycket, och känner till det mest innom cyklingen.
Jag rekomenderar inte en heldämpad cykel, då det finns mer saker som kan gå sönder och kostar pengar, samt att den blir tyngre.

Sattsa hellre på en lätt fin stål ram, som tar upp mycket stötar med en dämpad gaffel. Då får du en betydligt bättre cykel för mindre pengar.

Lycka till.

Anders.
 
Don efter person

Ja eller verktyg efter användningsområde borde man kanske säga.

Det går alldeles utmärkt att cykla odämpat i skogen. Det var så jag började min numera hyffsad långa bana inom cyklingen. Någon mer som kommer ihåg Tioga Disk hjul samt debatten om rak eller böjd framgaffel=

Däremot så kräver det mycket av cyklisten. Man måste hela tiden utnyttja den inbyggda fjädringen man har i kroppen (dvs armar och ben). Man lär sig grymt mycket om spårval och man blir gandsska stark i hela kroppen. Däremot är det svårare att hålla högre fart och man får oerhört mycket stryk.

Framdämpad cykel är en bra kompromiss, den dämpade framgaffeln gör att framhjulet håller sig på marken och och man kan styra och kontrollera cykeln lättare.

Med en heldämpad cykel har man det ännu lättare. Man behöver inte bry sig lika mycket om spårval och man kan sitta ner längre. Kollar man på snittpuls så har många lägre snittpuls över ett pass och många återhämtar sig snabbare efter ett pass.

Att vikten skiljer mellan olika typer av cyklar spelar mindre roll. Hur många amatörer/motionärer har nytta av att spara något kilo på cykeln?

Personligen så tycker jag att de flesta som kritiserar heldämpade för att vara tyngre och att dämpningen stjäl energi endera inte har testat fulldämpat eller har testat det för ett par år sedan (mycket har hänt sedan dess).

Jag kör heldämpat och tänker inte vända tillbaka.

/Mattias
 
underlag

Det beror väl lite på vart du ska cykla. Tänker du cykla på grus och asfalt är stel bättre medan dämpad ger en mjukare körning vid stötig terräng. Jag har fulldämpad o polaren framdämpad o det jag märkt är att han kör fortare uppför men långsammare nerför efter som det blir stötigare för honom.
Det blir lite tyngre och dyrare med dämpad men gunget går att få bort om man köper en dämpare som går att låsa eller genom att effektivisera sin trampteknink. Att dämparen kan gå sönder. Visst men det tar en hel del för att paja en dämpare o en dämpad kan hålla bättre eftersom den tar upp stötar bättre. Vad gäller kontakt med underlaget e jag inte hundra men jag tycker man får bättre kotakt och därmed säkrare körning. Så om du ska köra över rötter o dyl tycker jag att dämpad är bättre.
Thomas.
 
Helgung med lockout

Skall man cykla stelt så skall man vara en fena på teknik och ha tillgång till massor för stela axlar och ömmande rygg.

Hardtail fungerar absolut om man kör mycekt XC tävling och inte vill tappa effekt i backaar och jämnt underlag.

Heldämp om man cyklar lånnglopp och är bekväm eller kör myck på mycket tekinska XC sträckor

Heldämp med Lockout (typ Specialized Epic fsr M5)
Underbart!!! har kört Hardtail innan och har nu bytt till denna underbara skapalse. Tävlar i XC (senior) och Långlopp och jag vinner helt klart på epic. Snabbare i tekniska partier, snabbare nedför och mindre ont i kroppen. Tappar lite uppför pga vikten med det tjänar man in på allt annat.

Och så var det ju det där med service viist mer teknik som kan gå sönder men vem kör MTB för att det skall vara billigt?!

Niklas
 
29er

Ett annat alternativ kan ju vara en FS/HT i 29". Jag gör en 29er HT, den get ett bättre flyt i skogen än en vanlig HT med samma typ av komponenter. Man klarar av att hålla ett jämnare tempo. Min cykel funkar utmärkt till lite mer distans träning och långlopp. Det funkar lite sämre i extremt stökig teräng då man saknar accelerationen något.
 
Beror på vem du är!

Några synpunkter till... Köpte min första mtb redan 89 och har, med avbrott för under graviditeter och amning cyklat i skogen sedan dess. Kör idag på en fin stålram med dämpare fram. Några saker saknar jag bland svaren. Hur långt har du till kvalificerad cykelservice? Väljer du heldämpat får det inte vara för långt, då blir cykeln stående. Köper du ny cykel efter att ha fått barn? (Hittade inge uppgifter i din profil). I så fall kommer du långt med en dämpad sadelstolpe och ev. en ny sadel - styrkan kommer så småningom tillbaka... Det är också rätt stor skillnad på hur "hård" retur olika stela ramar har, det beror på cykelns geometri och din placering över ramen. Helt klart dock att en heldämpad ram kräver mycket mer service och en relativt sett tjockare plånbok.
 
Re: Beror på vem du är!

4623; sa:
---snip---
Hur långt har du till kvalificerad cykelservice? Väljer du heldämpat får det inte vara för långt, då blir cykeln stående.
---snip---
Helt klart dock att en heldämpad ram kräver mycket mer service och en relativt sett tjockare plånbok.

Varför skulle cykeln bli stående bara för att man har en bit till LBSen?

Det enda som skiler en heldämpad från dom andra modellerna är några lager (bussningar/nållager/kullager/glidlager) och själva dämparen. Tycker du överdriver servicebehovet en hel del. Visst att det behövs mer service än om man har en HT, men så himla farligt är det inte.

Hur mycket cyklar du på heldämpade cyklar egentligen?

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Calexico Stel framgaffel Mountainbike 5
MagArne Fjädrande sadelstolpe till stel hybrid Mountainbike 7
LasseN Dämpare på 'stel' ram. Mountainbike 3
freek Stel framgaffel på MTB Mountainbike 4
Zephyria Framväxel hoppar av eller växlar inte upp Mountainbike 11
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
moorflax xt eller deore xt? Mountainbike 2
mandaax Scott Aspect 30 eller 40? Mountainbike 3
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
Rookien "V-brakes is da shit" - eller ? Mountainbike 15
Automan Glapp, normalt eller inte ? Mountainbike 12
zeqe Nybörjarguide eller -bok Mountainbike 3
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
jonaso Sökes: Cykelkamrater eller MTBklubb i Mellanskåne/Lund/Malmö/ härikring! Mountainbike 3
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Stuvarn Mtb eller Cyclocross,det är frågan? Mountainbike 3
pontus2 Mtbklubb i eller runt Lund Mountainbike 0
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
rik Shimano HG70 piratkassett eller äkta som inte funkar? Mountainbike 5
snokke Hyra av MTB i Skåne eller i närheten? Mountainbike 0
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
brownsnake Rocky Mountain eller Kona?? Mountainbike 6
perssona Nishiki x29 bigfoot eller annan 29. Erfarenheter? Mountainbike 20
wicca Ny eller beggad? Mountainbike 0
joakimmen Skivbroms, fram eller bak? Mountainbike 10
scruler Ny cykel, MTB eller ej? Mountainbike 4
staire Trek 6500 eller Merida Matts Special edition D Mountainbike 0
Malin J LX eller XT Mountainbike 9
srpp Cukeljacka i GT eller motsv Mountainbike 0
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
henrik87 Skivbromsar eller bättre växlar och dämpare Mountainbike 6
P-J Kona Hoss eller Hoss deelux Mountainbike 5
stefan77p DBR V-link 3.2 eller Specialized Stumpjumper pro? Mountainbike 1
cosmos Salsa ramar: Kanon eller kalkon? Mountainbike 1
stenkul Raise-styre eller Mountainbike 13
8256 Kona eller Cannondale? Mountainbike 18
jtl Mavic 517 eller 618?!? Mountainbike 3
Steele Vevparti och drevkasett, XT eller annat? Mountainbike 2
zzeezz Vandringsled eller MTBled?? Mountainbike 48
stenkul Skivbroms eller ej...? Mountainbike 11
Kung Stalle SAMS... Bra eller dåligt? Mountainbike 3
Thompaa hängselbyxor eller vad.. Mountainbike 10
malvaks MTB på Mallorca eller Lanzarote Mountainbike 1
Shockstone XC heldämpat...eller? Mountainbike 10
nille wcr eller extreme Mountainbike 1
walkerboh Gripshift eller? Mountainbike 6
olaq KHS Team ST / Hardtail eller softtail? Mountainbike 3
qpg Tävling eller motion...? Mountainbike 6
Nils-Åke SIDI Dominator 2 ? topp eller flopp Mountainbike 2
donga Mtb turer, eller andra typer av turer. På vintern... Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.