Stekpanna för både gas + öppen eld?

nog finns det.
man kan göra någon form av ställning så man kommer upp en bit så det inte blir tjära på under stekpannan.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tips på bra stekpanna för både gas + öppen eld? Finns ens såna?
Vad är "bra"?
Då jag gissar att användningen ska vara på utflykt eller vandring kan ju dessa eller liknande tänkas funka:

Tänk till lite ifall du tänker använda en massiv stekpanna på ett toppmonterat gaskök. Beroende på hur vindköket är utformat så kan väldigt mycket värme reflekteras ner på behållaren som kan bli farligt varm. Detta blir värre ju massivare stekpannan är för då kan den ju buffra mer värme.

Alltså inget problem med stekpannor generellt, men jag har läst några historier om just stekpannor och gasbehållare så ändå värt att tänka till innan.

Jag gillar lite tjockare stekpannor som inte slår sig. Men är det till vandring hade jag nog övervägt Trangia Duossal, alltså aluminium med rostfri insida. Billig och enkel och passar som lock på kastrullen.

Firebox stekpanna i anodiserad alu är gjord för vedeldning och funkar lika bra på ett friluftskök. Finns på olika ställen, bl a bikeshop.se.

//J

Firebox stekpanna i anodiserad alu är gjord för vedeldning och funkar lika bra på ett friluftskök. Finns på olika ställen, bl a bikeshop.se.

//J

Den går att baka i genom att lägga glöd på pajformen/locket också men det har jag inte testat ännu.

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips