Stekpanna för både gas + öppen eld?

nog finns det.
man kan göra någon form av ställning så man kommer upp en bit så det inte blir tjära på under stekpannan.

Tips på bra stekpanna för både gas + öppen eld? Finns ens såna?
Vad är "bra"?
Då jag gissar att användningen ska vara på utflykt eller vandring kan ju dessa eller liknande tänkas funka:

Tänk till lite ifall du tänker använda en massiv stekpanna på ett toppmonterat gaskök. Beroende på hur vindköket är utformat så kan väldigt mycket värme reflekteras ner på behållaren som kan bli farligt varm. Detta blir värre ju massivare stekpannan är för då kan den ju buffra mer värme.

Alltså inget problem med stekpannor generellt, men jag har läst några historier om just stekpannor och gasbehållare så ändå värt att tänka till innan.

Jag gillar lite tjockare stekpannor som inte slår sig. Men är det till vandring hade jag nog övervägt Trangia Duossal, alltså aluminium med rostfri insida. Billig och enkel och passar som lock på kastrullen.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Firebox stekpanna i anodiserad alu är gjord för vedeldning och funkar lika bra på ett friluftskök. Finns på olika ställen, bl a bikeshop.se.

//J

Firebox stekpanna i anodiserad alu är gjord för vedeldning och funkar lika bra på ett friluftskök. Finns på olika ställen, bl a bikeshop.se.

//J

Den går att baka i genom att lägga glöd på pajformen/locket också men det har jag inte testat ännu.

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips