Steka bacon

I Sverige är bacon detsamma som de där tunna, sladdriga (typ Tulip) skivorna av rökt sidfläsk som är förpackade i plast som väger lika mycket som underhållet och, pga tunnheten, är litet knepiga att steka i panna. I England är bacon vad vi kallar kotlettbacon. Ska jag ut i det fria så packar jag hellre en bit rökt sidfläsk som jag skär i lagon tjocka skicor och sedan steker (utan att behöva tillsätt fett) i min lilla kolstålspanna (ller i nödfall i min rostfria jägarpanna). Nämnas bör att jag pga ålder och en dålig höft inte ger mig ut på vandringar så även om jag är bekväm av mig är det viktigare att panna n fungerar att steka i ä vad den väger.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
I Sverige är bacon detsamma som de där tunna, sladdriga (typ Tulip) skivorna av rökt sidfläsk som är förpackade i plast som väger lika mycket som underhållet och, pga tunnheten, är litet knepiga att steka i panna. I England är bacon vad vi kallar kotlettbacon. Ska jag ut i det fria så packar jag hellre en bit rökt sidfläsk som jag skär i lagon tjocka skicor och sedan steker (utan att behöva tillsätt fett) i min lilla kolstålspanna (ller i nödfall i min rostfria jägarpanna). Nämnas bör att jag pga ålder och en dålig höft inte ger mig ut på vandringar så även om jag är bekväm av mig är det viktigare att panna n fungerar att steka i ä vad den väger.

Det går lätt att hitta bacon av olika sort i de flesta mataffärer i Sverige.
Sladdrigt tulipbacon säljs faktiskt i England också.
Rökt sidfläsk är också gott. Eller suovas.
Men om du letar hittar du även gott bacon.

/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips