Steka bacon

I Sverige är bacon detsamma som de där tunna, sladdriga (typ Tulip) skivorna av rökt sidfläsk som är förpackade i plast som väger lika mycket som underhållet och, pga tunnheten, är litet knepiga att steka i panna. I England är bacon vad vi kallar kotlettbacon. Ska jag ut i det fria så packar jag hellre en bit rökt sidfläsk som jag skär i lagon tjocka skicor och sedan steker (utan att behöva tillsätt fett) i min lilla kolstålspanna (ller i nödfall i min rostfria jägarpanna). Nämnas bör att jag pga ålder och en dålig höft inte ger mig ut på vandringar så även om jag är bekväm av mig är det viktigare att panna n fungerar att steka i ä vad den väger.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
I Sverige är bacon detsamma som de där tunna, sladdriga (typ Tulip) skivorna av rökt sidfläsk som är förpackade i plast som väger lika mycket som underhållet och, pga tunnheten, är litet knepiga att steka i panna. I England är bacon vad vi kallar kotlettbacon. Ska jag ut i det fria så packar jag hellre en bit rökt sidfläsk som jag skär i lagon tjocka skicor och sedan steker (utan att behöva tillsätt fett) i min lilla kolstålspanna (ller i nödfall i min rostfria jägarpanna). Nämnas bör att jag pga ålder och en dålig höft inte ger mig ut på vandringar så även om jag är bekväm av mig är det viktigare att panna n fungerar att steka i ä vad den väger.

Det går lätt att hitta bacon av olika sort i de flesta mataffärer i Sverige.
Sladdrigt tulipbacon säljs faktiskt i England också.
Rökt sidfläsk är också gott. Eller suovas.
Men om du letar hittar du även gott bacon.

/John

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.