Stång till tarp

Klurar på att köpa en stång till tarpen för de gånger man inte har träd i närheten (går själv inte med stavar).

Hillebergs "034660 Centrumstång Altai (Tarps) 186-214 cm x 19 mm 545 kr" känns lite onödigt dyr.

Idéer på liknande? Är de väldigt mycket billigare kanske jag köper två.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
två teleskopstänger från biltema

Köpte två teleskopstänger från Biltema. Det fanns teleskopstänger för olika ändamål lite härochvar i butiken men jag valde två som var avsedda för målar-roller. Tror att dom gick på 39kr styck eller dyl. Kapade av rollerfästet högst upp och knackade i en hemsnickrad träplugg i rörändarna. I träpluggen drog jag in vanlig trässkruv och knipsade skallarna, så att jag fick en metall"pinne" som stack ut ca 3cm. Detta för att ha något att sticka i tarpens öglor /öljetter.
Dessa har följt med under två säsonger, och har fungerat fint. Jag förutsätter att du ska ha tarpen där det är trädlöst annars har naturen materialet på plats.
Fördelar: Billigt och fungerar bra
Nackdel: då det är tvådelat när man köper målarskaft blir längden begränsad.
Det var totallängden på halvorna som var gränssättande för min del. ville inte att dom skulle sticka ut för långt. Sätter pinnarna i facken under sidfickorna så att dom sitter nära ryggen/ramen. Inget ska sticka ut nedtill . Hade ett gammalt spöfodral som pinnarna ligger i för att spetsarna inte skulle sticka ut för mycket upptill.
Pinnarna blir utmärkta torklinehållare i trädfri terräng. Alltid lite strumpor och dyl som man vill vädra torka.
Alternativet för mig hade varit tredelade tältpinnar men de som fanns på markanden hade blivit dyrare än tarpen om jag köpt två stycken.
Lycka till i sökandet.

Tack för tipsen. Vill nog inte att stångdelarna ska vara mer än ca 40-50 cm långa. Tänkte kunna nyttja tarpen på fjället och dessutom inte behöva vara beroende av träd jämt. Inte dumt att rasta med utsikt över tjärn/sjö/vatten!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips