Stadsbor är dom största miljöbovarna.

Stadsbor...

Dom säger att dom gillar miljö och naturen men dom bor själva där inga vilda djur lever, där inga vilda växter finns och där vattnet är brungrönt och giftigt.
Luften stadsbon andas är förgiftad med smuts och avgaser.
Mitt i epicentret av människans förstörelse, där huserar sig den självgode miljömuppen.

Stadsbon inbillar sig att det bara är att "klimatkopensera" lite med elbil och att släcka lampan en gång per år så är deras "klimatavtryck" i utrotningszonen godkänt.

Stadsbon ser inte sin egen skit dom lever i, dom vet inte vad naturen och vilda djur är för något.
Dom vet inte hur det är att födas, bo och leva sitt liv i ett levande och fungerande ekosystem, i samspel med djuren och naturen.

I hela min by bor det färre människor än vad ni har i ett av era betonghus.
Det är lagomt och hållbart för naturen.
Jag lever i den vilda naturen jag lever för. Tills den dag jag dör.

Lantisar....

Mkt mer effektivt per person att värma upp flerbostadshus med fjärrvärme, än att värma upp en villa per familj med ved och släppa ut en massa avgaser.

Mkt mer effektivt att åka elektrifierade Pendeltåg och Tbana, än att varje person på landet kör långa sträckor i en stor SUV för att handla och komma till jobbet.

Sen är det bra att ha nära tillgång till olika affärer och varor med bra utbud & variation, så att man inte behöver hoppa in i SUVen och köra 6 mil för att köpa fryst pizza. :):cool:
 
Vad sägs om "Stadsbebyggelse har större påverkan på miljön än landsbygd", för att inte lägga skulden på någon människa? Om det nu vore så. Små-medelstora städer verkar ju mest gynnsamt för miljön enligt den enda statistik som har presenterats i tråden.
Svårt det här - både världens städer och de landsbygder de jämförs med kan se ut på väldigt olika sätt i olika länder och landskap. Karolinas statistik gäller Sverige, men det är inte alls säkert att den rakt av går att överföra på andra länder. De mer globala undersökningar jag sett, bl a den jag länkat till, visar också olika utfall, men pekar snarare mot att "vinnaren" är kompakta, välordnade storstäder med fungerande infrastruktur och kollektivtrafik.
 
Fast om nu städerna är det största vinnarna.
Varför vill stadsmänniskor ut till sämre infrastruktur när det gäller typ fjällvandring?
Eller andra typer av friluftsliv.
 
Lantisar....

Mkt mer effektivt per person att värma upp flerbostadshus med fjärrvärme, än att värma upp en villa per familj med ved och släppa ut en massa avgaser.

Mkt mer effektivt att åka elektrifierade Pendeltåg och Tbana, än att varje person på landet kör långa sträckor i en stor SUV för att handla och komma till jobbet.

Sen är det bra att ha nära tillgång till olika affärer och varor med bra utbud & variation, så att man inte behöver hoppa in i SUVen och köra 6 mil för att köpa fryst pizza. :):cool:

Det är ju sant att det går att effektivisera med fjärrvärme, kollektivtrafik osv.
Men man måste även räkna in det totala avtryck staden gör med bla arean där födan odlas för stadsbornas räkning och dess transporter.

När det gäller pendeltåg och Tbana så är det ju många som åker det, men även många som väljer att inte göra det.
Sen är det väl även så med större utbud så ökar konsumtionen, vilket även det gör Storstadsbons levnadssätt mer belastande.

Storstäder är väl tillsammans med vattenkraftdammar bland de mest förstörda biotoperna som jag förstått det ?

Titta i rapporten på trådens första länk.
 
Senast ändrad:
Det är helt rätt att - åtminstone i Sveriges större städer- så åker majoriteten bil. Ofta beroende på att de offentliga kommunikationerna inte räcker till. För några år sedan läste jag att om 10% av bilisterna i Stockholm skulle byta till pendel och tunnelbana så skulle dom alternativen packa ihop på grund av överbelastning. Troligtvis har det inte blivit särskilt mycket bättre. Ansvaret för en fungerande infrastruktur anser jag ligger hos politikerna.

Beträffande arealer för föda så behövs ju dom även om stadsborna flyttar ut på landet. Det blir gissningsvis inte så långa transporter av föda men det lär bli väldigt många "halvlånga" på grund av att vi sprider ut oss över en större yta om städerna avskaffas.

Det jag finner mest beklämmande är att 2-3 generationer från landets norra delar tvingats flytta till städer i "södra Sverige" för att kunna försörja sig. Vid denna flyttning har det uppstått akut bostadsbrist på de nya hemorterna och fullt beboeliga bostäder i en fin miljö har övergivits. Detta borde ha kunnat påverkats mer/förhindrats med en hårdare etableringspolitik.

Nu verkar strömmen av arbetskraft vända norrut på bekostnad av att stora arealer natur offras. Det känns inte särskilt bra.

Tyvärr så hamnar vi i politiken om detta skeende skall kunna påverkas.
 
Det jag finner mest beklämmande är att 2-3 generationer från landets norra delar tvingats flytta till städer i "södra Sverige" för att kunna försörja sig. Vid denna flyttning har det uppstått akut bostadsbrist på de nya hemorterna och fullt beboeliga bostäder i en fin miljö har övergivits. Detta borde ha kunnat påverkats mer/förhindrats med en hårdare etableringspolitik.

Nu verkar strömmen av arbetskraft vända norrut på bekostnad av att stora arealer natur offras. Det känns inte särskilt bra.

Tyvärr så hamnar vi i politiken om detta skeende skall kunna påverkas.

Japp, miljö och politik går hand i hand, det går inte att blunda för.

Urbaniseringen vi sett under en längre tid hade kunna hanterats och motverkas eller i alla fall lindras om politiska viljan hade funnits, tex centraliseringen till större städer och då kanske främst Stockholm som pågått i decennier av det mesta från samhällets sida har ju inte direkt hjälpt att lösa frågan...snarare tvärt om.

Nu verkar det som det eventuellt även kan ha bidragit till att öka klimatproblem.

Norge har i alla fall gjort försök att vända utvecklingen, här är det tydligen mera upp till näringslivet och marknaden om hela landet ska leva som det ser ut för den politiska viljan ser rätt skral ut....bortsett från när det gäller sådant som kan upplevas som störande och förstörande (läs vindkraft ;) ).
 
Senast ändrad:
Kanske kan det vara så att du gör en större klimatåtgärd om du flyttar ut från en storstad och bosätter dig i ett mindre samhälle än du gör om/när du byter din diselbil till en elbil ?
Det vinsten har ju vid forskning visat sig inte alltid vara så stor som många lätt vill tro, men som symbolvärde får det ju många "Likes".

Man måste i all fall våga tänka tanken och lyfta frågan, även intressant att fundera över hur man politiskt ska tackla det om det skulle visa sig vara så ?
Jag gissar på att dom skulle fortsätta höja bensin och diselskatten. ;)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.