Stadsbor är dom största miljöbovarna.

Var kom elbilsdiskussionen in i det här? Det vore väl bra om alla körde elbil men de kostar en hel del. Var finns elbilarna tror du? Bland de ekonomiskt starka i storstäderna eller i glesbygden? Det är väl jättebra att storstadsborna kan minska sitt miljöavtryck med elbilar? Förstår inte vart du vill komma med ditt inlägg

Ja, det är bra att eftersträva att minska utsläppen.

Elbilarna finns i huvudsak i och kring i storstäderna av anledningen att det är där dom fungerar minst dåligt i kombination med att dom är dyra och där finns en köpstark kundkrets.

Problemet är att rådande utsläppspolitik missgynnar dom med ett liv i glesbyggd bla genom fördyrandet av drivmedelspriser och skatter där det är långt mellan laddstolparna, köpkraften i snitt är lägre, möjligheten att jobba hemifrån begränsad och jobbpendling ofta inte innebär att bara ta sig från samma punkt a till b.

Det som skulle (straff) beskattas för att ge skillnad på riktigt är lyx/överkonsumtion, inte ett liv utan möjligheter till att åka tunnelbana eller ladda elbil på jobbet.

Att påskynda urbaniseringen är ju enligt tabellen inte bra heller ur utsläppsperspektiv utöver många andra nackdelar det för med sig.

Man kan fråga sig varför så inte sker ?
 
Senast ändrad:
Hmmm... till saken. Frågan har dryftats redan 2012 så länkarna jag hänvisar till är rätt gamla nu och jag hinner inte gräva fram nya (utöver vad Karolina redan gjort för Sveriges del och 2015). Men vad jag vet gäller slutsatserna fortfarande.
(diskussionen fortsatte bl a i denna tråd)
 
Senast ändrad:
Stadsbor...

Dom säger att dom gillar miljö och naturen men dom bor själva där inga vilda djur lever, där inga vilda växter finns och där vattnet är brungrönt och giftigt.
Luften stadsbon andas är förgiftad med smuts och avgaser.
Mitt i epicentret av människans förstörelse, där huserar sig den självgode miljömuppen.

Stadsbon inbillar sig att det bara är att "klimatkopensera" lite med elbil och att släcka lampan en gång per år så är deras "klimatavtryck" i utrotningszonen godkänt.

Stadsbon ser inte sin egen skit dom lever i, dom vet inte vad naturen och vilda djur är för något.
Dom vet inte hur det är att födas, bo och leva sitt liv i ett levande och fungerande ekosystem, i samspel med djuren och naturen.

I hela min by bor det färre människor än vad ni har i ett av era betonghus.
Det är lagomt och hållbart för naturen.
Jag lever i den vilda naturen jag lever för. Tills den dag jag dör.
 
För att de största städerna ligger där älvarna mynnar ut i havet. Dit kommer all skit som hela landets befolkning har släppt ut. Liten detalj bara, men ändå.

Nja det där stämmer ju inte. Inte för att jag vill hälla bränsle på en konstlad motsättning mellan stad och land.
Jag bor i en kommun där två av landets älvar mynnar ut i havet. Vattnet som rinner ner i havet är tämligen rent men havet har förorenats av många års miljöförsyndelser från industrin. Som tur är går det att bada men ett gäng dumpade kvicksilvertunnor några sjömil ut ligger som ett hot för framtiden.
Vad Elljo tog upp och som jag inte delar men kan förstå är den frustation som finns på landsbygden mot den politik som oftast utformas av politiker som inte inser hur dess politik slår mot ett liv på landet. Oaktat vad man tycker, rätt eller fel så växer ett missnöje mot olika politiska företeelser och beslut. De höga bränsleskatterna, vindkraftetableringar i känslig natur, etc.
För övrigt är de flesta landsbygdsbor inte extremister i synen på stad och land men fortsätter den inslagna okänsliga politiken kanske vi närmar oss det. Vi har alla med friluftsliv som gemensam nämnare ett ansvar att värna naturvärden och en levande landsbygd.
 
Skogsstjärnan: Självklart var det en överdrift och grov förenkling, jag uppfattar det som att du förstod det. Frustrationen kan jag förstå, men inte hur uttrycken för den, som att utmåla samtliga stadsbor som De Stora Syndarna, skulle kunna göra saken bättre. Jag är rätt trött på de förhoppningsvis få, men alltför högljudda, landsortsbor som inte ens vill ha något samarbete, utan bara smutskasta. Så jag visar att jag inte är bättre själv. Som folk blir behandlade behandlar de andra, tyvärr.
 
[Stordrulen] Varför inte svara på frågan?

QUOTE="lorenzr, post: 862601, member: 92361"]
Till TS Stordrulen:
Jag brukar vanligen inte gå in i de trådar som du startar, eftersom de är rätt så lika allihopa. Men nu måste jag ändå fråga dig:
Varifrån kommer din nästan tvångsliknande iver att, på en opolitisk friluftssida, gång på gång starta trådar som syftar till att med märkliga och haltande argument fighta mot ett specifikt riksdagsparti? Ligger det någon personlig förolämpning eller besvikelse bakom ditt beteende?

Ditt svar # 15 på Karolinas inlägg (som visar statistisk som du själv har länkat till), gör det ganska tydligt att du inte är intresserad av en saklig diskussion, när du ignorerar fakta/argument som inte passar i din ideologi, och istället svarar med något helt annat. Så som packåsna i #17 redan varit inne på.
Varför vill du påbörja en diskussion när du inte är intresserad av andras åsikter?

Du är kanske inget troll, men dina upprepade osakliga inlägg utan beredskap till verklig diskussion är rätt så troll-liknande.

(I motsatsen till dig, se ditt inlägg #16, så utspelar sig förresten en stor del av mitt liv i Norrlands glesbygd. Och jag är ingen storstadsbo.)
[/QUOTE]
 
Självklart var det en överdrift och grov förenkling, jag uppfattar det som att du förstod det. Frustrationen kan jag förstå, men inte hur uttrycken för den, som att utmåla samtliga stadsbor som De Stora Syndarna, skulle kunna göra saken bättre. Jag är rätt trött på de förhoppningsvis få, men alltför högljudda, landsortsbor som inte ens vill ha något samarbete, utan bara smutskasta. Så jag visar att jag inte är bättre själv. Som folk blir behandlade behandlar de andra, tyvärr.
Jag är också innerligt trött på dom - trots att jag själv bor på landet och förstår deras frustration över politiken.

Skall politiken kunna ändras så måste alla hjälpas åt. Skapar vi klyftor mellan olika grupper kommer vi inte att kunna samverka och då spelar vi politikerna rakt i händerna.
 
Jag är också innerligt trött på dom - trots att jag själv bor på landet och förstår deras frustration över politiken.

Skall politiken kunna ändras så måste alla hjälpas åt. Skapar vi klyftor mellan olika grupper kommer vi inte att kunna samverka och då spelar vi politikerna rakt i händerna.

Jag är av åsikten att man bör vara försiktig med att föra en politik som påskyndar urbaniseringen i miljöns namn när det finns tecken på att det kan få motsatt effekt, i alla fall utan att ens först ta upp problemet.
Förstår inte varför det ämnet skulle vara fridlyst eller för känsligt att ta upp ?

Är det i någons slags iver att skydda sin politiska åskådning och partitillhörighet man inte vill att dess eventuella nackdelar och baksidor lyfts och synas ?
Att "sitta still i båten" älskas mest dom som har något som inte tål solljus i bagaget.

Att vi läser, kommenterar och debatterar dessa ämnen och trådar när dom dyker upp är ju talande för att debatten behövs.
Oavsett om man är av avvikande åsikt eller inte så bidrar man ju med ökad insikt i ämnet med dom belägg man lyfter fram. :)
 
Senast ändrad:
Jag är av åsikten att man bör vara försiktig med att föra en politik som påskyndar urbaniseringen i miljöns namn när det finns tecken på att det kan få motsatt effekt.
Förstår inte varför det ämnet skulle vara fridlyst eller för känsligt att ta upp ?

Att vi läser, kommenterar och debatterar dessa ämnen och trådar när dom dyker upp är ju talande för att debatten behövs.
Oavsett om man är av avvikande åsikt eller inte så bidrar man ju med ökad insikt i ämnet med dom belägg man lyfter fram. :)
Ämnet är viktigt att ta upp men när man sätter en rubrik som är avsedd att irritera en stor del av befolkningen
("Stadsbor är dom största miljöbovarna.") skapar man ju inte en konstruktiv miljö för en diskussion utan det leder snarare till en massa osakliga inlägg och benämningar (nollåttor, norrländska gnällgubbar osv) av dom som känner sig utpekade.

Dom som skriver inlägg för att reta upp andra brukar ibland kallas "troll" och i sådana här trådar verkar det finnas sådana.
 
Jag blir inte alls irriterad på rubriken. Den lägger ju fram en handfast tes, som visst går att diskutera, gräva fram fakta om och analysera sanningshalten av. Det finns massor av gedigen forskning i ämnet.
Problemet är ju at det inte är det som sker i tråden. De försök att bidra med faktaunderlag som ändå har har gjorts verkar inte väcka något större intresse.
 
Vad sägs om "Stadsbebyggelse har större påverkan på miljön än landsbygd", för att inte lägga skulden på någon människa? Om det nu vore så. Små-medelstora städer verkar ju mest gynnsamt för miljön enligt den enda statistik som har presenterats i tråden.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.