Stadsbor är dom största miljöbovarna.

76E33348-4E0A-486E-A692-E3C97C82E046.jpeg

Saxat ut info-foldern som TS länkade till. Alltså inte så stor skillnad mellan storstadsfolk och glesbygdsfolk... Bäst är alltså att bo i en medelstor stad. Något för glesbygdsfolket att tänka på när det gnälls om storstadsfolk 😉

(Kunde inte låta bli när det tydligen är så liten skillnad.)
 
Och i den där grafen framgår det ju inte heller om man tagit hänsyn till att en stor del av varor vi konsumerar i t.ex. Europa produceras i Kina, de utsläppen bör väl läggas på vårt "konto".

Om man resonerar så så skulle ju Sverige få räkna bort det vi exporterar till andra länder, för det är det vi exporterar är det ju dom som konsumerar.

Då ligger vi förmodligen ännu bättre till globalt då vi har större export än import, med tanke på att vi producerar bla rätt mycket stål och malm till andra länder som medför hyffsat stora utsläpp.
 
Senast ändrad:
Visa bilaga 35248
Saxat ut info-foldern som TS länkade till. Alltså inte så stor skillnad mellan storstadsfolk och glesbygdsfolk... Bäst är alltså att bo i en medelstor stad. Något för glesbygdsfolket att tänka på när det gnälls om storstadsfolk 😉

(Kunde inte låta bli när det tydligen är så liten skillnad.)


Då antar vi att du tycker skillnaden mellan Diselbil och Elbil är försumbar och inget att bry sig om trots att den ut klimathänseende är "liten" den med ? ;)

Innebär det att vi ska skita i att fortsätta lägga miljarder på att omstrukturera samhället för elbilsanpassning ?

Det är ganska vanligt att man vid problemlösning kartlägger och åtgärdar dom största och värsta problemen först, det gäller tydligen inte på Miljöpartiets kansli....där silar man tydligen mygg och sväljer Kameler i form av att ge sig hårt på mindre problem före dom större väl medvetna om att deras väljarbas tillhör dom största miljöbovarna i och med deras val av bosättning. :)

Man bör som sagt trampa försiktigt när man går i ett minfält.
 
Senast ändrad:
Here we go!

Varför mata dessa norrländska troll?

Om det är mig du menar så bor jag inte i Norrland och är så vitt jag vet folkbokförd som människa. :)

Nästan så det är lite oförskämt att kalla dom som ifrågasätter tokigheter du uppenbarligen gillar men har svårt att försvara för Troll....men inte förvånande med tanke på vad du presterat i andra trådar.
 
Senast ändrad:
Då antar vi att du tycker skillnaden mellan Diselbil och Elbil är försumbar och inget att bry sig om trots att den ut klimathänseende är "liten" den med ? ;)

Innebär det att vi ska skita i att fortsätta lägga miljarder på att omstrukturera samhället för elbilsanpassning ?

Det är ganska vanligt att man vid problemlösning kartlägger och åtgärdar dom största och värsta problemen först, det gäller tydligen inte på Miljöpartiets kansli....där silar man tydligen mygg och sväljer Kameler väl medvetna om att deras väljarbas tillhör dom största miljöbovarna i och med deras val av bosättning. :)

Jag förstår inte om du bara försöker provocera eller om du har missförstått statistiken du länkar till totalt... Du antyder att det finns en kausal koppling mellan att bo i storstaden samt att ha ett stort koldioxidfotavtryck. Detta samtidigt som det enda ditt källmaterial säger är att medelutsläppen per capita är större i storstaden än på landsbygden (inte särskilt stor skillnad heller).

Även om vi väljer att ignorera Karolina P's påpekande ovan om att stadsbor faktiskt har ett mindre koldioxidfotavtryck än landsbygdsbor (taget från precis samma källa som du själv hänvisar till), så finns det en hel del variabler du måste kontrollera för innan du kan dra din slutsats. Till exempel inkomst, som påpekades av någon tidigare i tråden. Gör du detta skulle jag inte bli förvånad om slutsatsen blir rakt motsatt den du hävdar.
 
Det är klart att stadsbor per automatik tillhör gruppen per ytenhet mest nedsmutsande människor. Från att tidigare bott i Stockholm ett `helt´ liv bor jag numer i glesbygd sedan några år och helt klart, här finns de minst miljöintresserade människor jag någonsin träffat. Här eldar man med ved. Här har man en lättmekad 20 år gammal dieselbil. Här cyklar man inte. Här jagar man och kör 4-hjuling som hobby. Här består föreningslivet till 95% av vad kyrkan erbjuder på anslagstavlan. Här blåser det nästan alltid men ve den som vill tala om vindkraftverk. Och elbilar är ett j...a skämt. Lycka till med att få med svensk glesbygd på skutan.
 
Till TS Stordrulen:
Jag brukar vanligen inte gå in i de trådar som du startar, eftersom de är rätt så lika allihopa. Men nu måste jag ändå fråga dig:
Varifrån kommer din nästan tvångsliknande iver att, på en opolitisk friluftssida, gång på gång starta trådar som syftar till att med märkliga och haltande argument fighta mot ett specifikt riksdagsparti? Ligger det någon personlig förolämpning eller besvikelse bakom ditt beteende?

Ditt svar # 15 på Karolinas inlägg (som visar statistisk som du själv har länkat till), gör det ganska tydligt att du inte är intresserad av en saklig diskussion, när du ignorerar fakta/argument som inte passar i din ideologi, och istället svarar med något helt annat. Så som packåsna i #17 redan varit inne på.
Varför vill du påbörja en diskussion när du inte är intresserad av andras åsikter?

Du är kanske inget troll, men dina upprepade osakliga inlägg utan beredskap till verklig diskussion är rätt så troll-liknande.

(I motsatsen till dig, se ditt inlägg #16, så utspelar sig förresten en stor del av mitt liv i Norrlands glesbygd. Och jag är ingen storstadsbo.)
 
(y) Lysande trollat, bro!

Påståendet "Stadsbor är dom största miljöbovarna" kan väl stämma eller inte. Det beror på hur man mäter. Organisationen som gett ut skriften har i alla fall hemadress på Stortorget 7 i Gamla stan. Jag hojar förbi där emellanåt. Mer centralt blir det inte.
 
Då antar vi att du tycker skillnaden mellan Diselbil och Elbil är försumbar och inget att bry sig om trots att den ut klimathänseende är "liten" den med ? ;)

Innebär det att vi ska skita i att fortsätta lägga miljarder på att omstrukturera samhället för elbilsanpassning ?

Det är ganska vanligt att man vid problemlösning kartlägger och åtgärdar dom största och värsta problemen först, det gäller tydligen inte på Miljöpartiets kansli....där silar man tydligen mygg och sväljer Kameler i form av att ge sig hårt på mindre problem före dom större väl medvetna om att deras väljarbas tillhör dom största miljöbovarna i och med deras val av bosättning. :)

Man bör som sagt trampa försiktigt när man går i ett minfält.

Vet inte om jag ska orka bemöta det här...

Var kom elbilsdiskussionen in i det här? Det vore väl bra om alla körde elbil men de kostar en hel del. Var finns elbilarna tror du? Bland de ekonomiskt starka i storstäderna eller i glesbygden? Det är väl jättebra att storstadsborna kan minska sitt miljöavtryck med elbilar? Förstår inte vart du vill komma med ditt inlägg

Vad är det för minfält du pratar om? Enligt den info som du presenterar så tillhör jag tydligen ”den bästa gruppen”, hur man än räknar...
 
Jag tycker dessutom att begreppet "Norrlänningar" är alldeles för generellt. Inte talar man om "Svear" och "Götar" när man talar om dom som bor i mellan och södra Sverige. Det har gått så långt att till och med dom som själva bor där börjar acceptera att klumpas ihop. Fram för "Jämtar, Norrbottningar, Västerbottningar" osv så får vi bättre nyanser. Traditioner, kultur och fysiska levnadsförutsättningar skiljer avsevärt i denna del av Sverige vilket verkar ha glömts bort!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.