Språk

Hur är det med era språkkunskaper och hur klarar ni er genom allehanda länder ute i världen? Måste man vara språkgeni eller fixar man det mesta med engelska, halvbra skoltyska och massa god vilja?
 
jag är förvisso ett språkgeni (skrev hon ödmjukt) men jag tror att en massa god vilja från din och lokalbefolkningens sida räcker fint. jag cyklade genom baltikum och polen utan att tala vare sig språken som är huvudspråk i dessa länder eller ryska (vilket annars hade underlättat).

lätt var det inte alltid, varken för mig eller dem, men nog fanns det någon enstaka som med händer och fötter lyckades hjälpa mig tillrätta... kan du rita hjälper det nog :) annars brukar folk fatta om man visar en karta, pekar på cykeln och sedan ser hjälplös ut i blicken. öva på det :)

räkna inte med att folk kan engelska överallt, men låt inte heller bristande språkkunskaper hindra dig från att ge dig iväg!
 
Du fixar det

Det du rabblar upp är väl vad de flesta av oss kan. Hygglig Engelska, lite tyska, några ord på franska och kanske ngt annat latinskt språk. Men som sagt du klarar dig bra med detta och skaffar du dig dessutom några enkla parlörer typ Berlitz klarar du dig bra. Visst skulle man önska att man läst fler språk och visst är jag avundsjuk på de som kan ett par latinska, lite arabiska och japanska, men det går bra ändå. Lycka till med din Engelska och skoltyska. Du kommer långt med det! Jag har nyss skaffat mig en Grekisk parlör. Det blir nog en del cyklande där i år. Det löser sig! Ha det gott och lycka till!
 
Under den första Interrail eran så åkte vi genom Europa och länder ganska snabbt och det som stod ut var att lära sig räkna till 10 på originalspråket och att säga tack.

Med lite uthållighet går det mesta. Vi har köpt laxermedel där de bara kunde franska och även till slut fattat läskedryckerna ingick i campingpriset i Franskrike.

I Ryssland var parlören till stor hjälp för de är bara att peka på meningarna så går de att bli förstådd.

I Kina åkte vi med en kinesisk buss till kinesiska muren och genom att vrida klockan kunde busschauffören visa hur länge varje stopp var.

Cykelturer i länder vars språk man klarar av är inte heller en nackdel så min skoltyska fick sig en rejäl uppfräschning vid turen i Tyskland så jag kunde fråga om elpriset och få en komplicerad beskrivning till en cykelreparatör när en eker gått av och följa beskrivningen utan att göra fel.
 
Hur är det med era språkkunskaper och hur klarar ni er genom allehanda länder ute i världen? Måste man vara språkgeni eller fixar man det mesta med engelska, halvbra skoltyska och massa god vilja?

I många delar av världen har man bara nytta av engelskakunskaper i storstäder och turistorter. Jag har nyligen cyklat genom områden där folk inte pratar annat än det lokala språket och bahasa indonesia. Man blir helt enkelt tvungen att klara sig med teckenspråk tills man kan några ord och fraser på deras språk. Inga problem, men man kan ju få ut mer av resan om man kan språket (eller om folk är bra på engelska).

En positiv sak är dock att man lär sig det lokala språket mycket snabbare om folk inte kan engelska.
 
Kroppsspråk fungerar överallt, men kanske som bäst i länder som har mängder med små språk, t.ex. flertalet afrikanska länder. Med kanske 100 olika språk i ett land så är lokalbefolkningen själv mer än van att kommunicera på annat vis än med just språk. Det som är synd är naturligtvis avsaknaden på mer intellektuella diskussioner typ politik, som är svårt att föra utan bra språkkunskaper.

Sen kan du överraskas av vilka språk som fungerar –*i Turkiet t.ex. talar många av dom äldre tyska. Och kan du svenska och engelska så är det inte så svårt att få fram någorlunda intressanta meningar på tyska –*mängder med ord är desamma. =)

Samt: ju längre bort du kommer från Europa, desto mindre viktigt blir perfektheten i ditt uttal och din gramatik, och desto viktigare blir innehållet och det du försöker säga. Att prata franska med en fransos är rätt mycket svårare än att prata med en senegales –*inte nödvändigtvis för att senegalesen pratar sämre franska, utan för att det du vill säga, och att du försöker göra det på ett språk du inte riktigt kan, är viktigare för senegalesen än att du gör det på ett fullständigt korrekt vis.
 
Är man bara glad och ler så klarar man sig långt genom att peka, dansa, rita eller på annat sätt kommunicera. Det är klart man kanske missar några djupa filosofiska diskussioner, men man får ofta många goda vänner :)

/Peter
 
Hur är det med era språkkunskaper och hur klarar ni er genom allehanda länder ute i världen? Måste man vara språkgeni eller fixar man det mesta med engelska, halvbra skoltyska och massa god vilja?

Visst är det en stor fördel att kunna språket i landet man reser i men det funkar även om man inte kan det. Engelska fungerar på många ställen och även om man reser långt bort från andra turister så brukar det finnas folk som kan några ord på engelska. Är man helt borta så går det att göra sin egna ordlista på det lokala språket och använda den. Viktiga ord är att kunna räkna till 10, fråga vad det kostar och vatten. Vatten är det ord som jag kan på flest språk :)

Angående vilka språk jag använder när jag reser beror på vilket land jag besöker och nu är jag i Kazakstan så allt blir på ryska. Under de senaste åren har jag lärt mig en del ryska, arabiska, turkiska, tyska och franska under mina resor och det har hjälpt. Första veckan brukar vara svårast men sedan lär man sig viktiga ord hela tiden. Det är ganska kul när man tänker efter när man lär sig vissa ord. Det ryska ordet för snö lärde jag mig först när jag cyklade i Ryssland under vintern, ordet för sand när jag cyklade i de centrala delarna av Kazakstan och ordet för lera när tjälen släppte.

/Stellan
 
En notering ang engelska också som är viktig:
Väldigt många kan basic engelska, men kommer du och snackar perfekt engelska så vågar dom inte. Det är avgörande att få den man möter att känna sig bekväm att våga prova sin engelska. Den finns där, men det kan ta ett tag innan den kommer fram. :)
 
Tack för tips och synpunkter! Är egentligen inte orolig men roligt att veta hur andra upplever det. Längtar efter egna erfarenheter i ämnet, en dryg månad kvar nu!
 
Gustav Cronhamn

Jag cyklade genom Finland i somras och enkelt trodde jag, många pratar svenska. Men ki fick jag, det var nästan ingen längs inlandet som pratade svenska och engelska var det inte många som förstod.

2007 var jag i Grekland och vandrade i bergen, på turistorterna kan alla engelska och vissa svenska, men uppe i bergen dit nästan inga turister åker funkade inte engelska.

I dagarna serverade jag en tysk grupp på min arbetsplats. Knappt någon kunde engelska och min tyska sträcker sig till ett par få ord.

Jag tror att öppenhet och bra inställning till olika språk, nationalliteter och kulturer kommer man långt på. Man behöver inte förstå ett enda ord utan kroppsspråket räcker. Ta med dig papper och penna så kan du rita bilder, det brukar funka.

Språket är det minsta problemet under än resa.
/Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.