Spillning från vilket djur?

Hittade den här högen i skogen i Uppland i helgen. Med tanke på omfattningen måste det vara ett riktigt stort djur, men det ser ju absolut inte ut som älg. Någon som har en idé om vad det kan vara annars?

Bilagor

• bild (3).JPG
    bild (3).JPG
    182.3 KB · Visningar: 37,180

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nej, hittade inga spår av hovar eller klövar. Däremot var det en tydlig "stig" genom buskagen som om något stort djur rört sig där samt nertrampat på marken runt spillningen som om djuret stannat till där. Ser ju absolut inte ut som älg. Jämförde med andra bilder och tyckte det kunde likna björn. Fast björn är ju inte så vanlig i Uppland.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte väldigt svårt att se skillnad på älgens sommarspillning och björn på vegetariankost?

Jag har själv många gånger hoppats på att jag sett björnspillning men lite torrt kunnat konstatera efter lite grävning i bajset att det förmodligen är älg.

Om skillnad mellan älgens sommarspillning och en vegetarianbjörn:

Älgen är en idisslare och tuggar då, som bekant, maten flera gånger. Detta medför att spillningen består av ett mkt finfördelat material (som syns på bilden). Björnen däremot kan inte bryta ner cellulousa på samma sätt och därför består björnens spillning (när den äter växter) av ett betydligt grovare material, nästan stickor och strån. När det gäller spillningens form så är ju älgens spillningskulor mest vanliga. Detta beror på att den vintertid äter mer svårsmält föda som knoppar och kvistar. Denna spillning blir hård och kompakt och bryts inte ner så snabbt i naturen. Sommarens älgföda består av ”färskare” växtmaterial,blir därför lösare och bryts ner snabbare i naturen. Denna spillning blir därmed inte så vanlig att man ser och därför rapporteras den ibland som en björnspillning. Peta isär den och se om materialet är finmalet…då ÄR det älgspillning.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.496018333744209.119798.332623946750316&type=1

Tack för svar

Tack för utförliga svar. Ska gå tillbaka dit och skära i spillningen för att bli säker på vad det är. Men det låter ju onekligen som om det ändå är älg.

Vems spillning är detta?

Fick syn på denna spillning idag i skogen. Vad är det från? En älg med lös mage eller björn? En bit ifrån spillningen såg jag även ett par träd vars rötter var som "upprivna", är det samma djur som lagt spillningen som har rivit?

Bilagor

• 20130903_150835.jpg
    20130903_150835.jpg
    196.4 KB · Visningar: 41,557
  • 20130903_152730.jpg
    20130903_152730.jpg
    225.9 KB · Visningar: 16,700
Tack för svar! Tvekar inte det minsta på att det du säger stämmer, men det är alltid skönt om man får höra vad andra säger också...

Någon annan som håller med föregående talare att det är björn?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips