Sovunderlag

  • Trådstartare annie@india.com (Annie)
  • Start datum
1700 gram ska det vara...

Kollar just nu i VauDe katalogen.....


Self-inflating Deluxe Camping Pad väger 1700 gram och inget annat!
Dock har de ett självuppblåsbart liggunderlag i full längd 183 * 51 * 2,5 som väger 760 gram.
De har även några tyngre varianter men jag antar att det inte är aktuellt.


De har även två varianter på luftmadrasser en som väger 380 gram (!) och en som väger 740 gram.


Sedan har de 6 olika varianter av vanliga liggunderlag.
Det tunnasteär 0,8 cm och vägerendast 50 gram. Övriga väger 200-300 gram och är 1,2 cm.


Så är det med det!


/Andreas
 
tung luftmadrass

Öh...


Den "bensinmacksluftmadrass" jag använder är f-n så mycket tyngre än mitt Z-rest. Det är mycket möjligt att den inte är tyngre än ett T-rest, jag har faktiskt aldrig kollat! Värmeisolering är i alla fall inget problem för mig vid paddeltältning sommartid, men vid vår och höst tar jag med mig mitt Z-rest och lägger ovanpå luftmadrassen - och får då en närmast löjligt god sovkomfort!
 
Sova gott= viktigast!

Hej Annie. Visst hatar jag att bära tungt men med åren har jag upptäckt något som jag hatar ännu mer, nämligen att sova dåligt. I flera år har jag använt Haglöfs vanliga cellplastunderlag (16mm) och alltid upplevt det som en mardröm när jag lagt mig på det. Så för två år sedan slog jag till på ett thermarest luxery edition 5 cm tjockt vikt 1050 gram pris 1350kr. Det har jag aldrig ångrat, att lägga sig tillrätta på detta liggunderlag är skönare än att krypa ner i sängen hemma. Visst är vikten på packningen viktig men skär inte ner på de två viktigaste grejerna- sovsäcken (ju varmare ju bättre) och liggunderlaget. Lämna då hellre något annat hemma, ex dostojevskis brott o straff eller dom extra par byxorna.
Hälsningar Gustav.
 
Ytterligare "ny" typ

Hittade en "ny" typ (iallafall en som jag inte sett innan) av liggunderlag igår. Egentligen är det inte en ny typ utan en produktutveckling.


Det är Mountain Hardware som tagit fram något som de kallar Sleeping Pads.


Spana in på


http://www.mountainhardwear.com/pads/index.html


Vikterna ligger runt 1 kg och kan därför konkurrera med t ex T-rest LE (som väger strax över kilot och är mycket bekvämt.) Hittade tyvärr inget pris.


Något som testat eller vet pris? Skulle vara mycket intressant.


Hälsningar
David Elmfeldt - Utsidan
 

annie@india.com (Annie)

Gäst
Tack!

Tack för alla tips!


Har nu köpt mig ett Therm-A-Rest LE och tänker komplettera med Z-Rest nån gång i framtiden. Denna trip blir såpass lång (en månad) att jag valde komfort framför lättvikt. :)
 
Pris...

Klicka på de små bilderna för att få upp en detaljspec. med bl. a "suggested retail price".


M v H,


Johan
 
Sant

Verkar dock vara lite väl "billigt", 40 - 50 dollares. Detta pris skulle vara konkurrenskraftigt. Någon som sett butikspris i Sverige?


Hälsningar
David Elmfeldt - Utsidan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.