Sovsäcken....nr 1 eller 2 ?

Vilken sovsäck skulle du välja? Alternativ 1 eller 2. (Se info om säckarna nedan)

  • Alternativ 1

    Röster: 15 45.5%
  • Alternativ 2

    Röster: 18 54.5%

  • Totala väljare
    33
  • Enkät stängd .
Hej
Det är den där frågan jag alltid tänkt att jag aldrig ska ställa....men nu är jag där jag också. Om jag nu ändå ska ställa den så kan jag försöka göra den så rolig det går...Fick många bra svar på min förra omröstning...tack för det :).

Vilken sovsäck tycker ni att man ska ha?
Sovsäcken är tänkt att användas Juni-augusti först och främst, i svenska fjäll.
Det kan ju bli lite kallt där uppe även på sommaren.
Hur kan man ställa två så olika säckar mot varandra??? Jo jag har fått för mig att jag är lite frusen av mig så eventuellt är det Dam-temperaturen som gäller för mig. Sedan resonerade jag som så att blir det för varmt så kan jag ha säcken som täcke, och så har jag möjligheten att fjällvandra vid senare tillfälle i riktig kyla. Vikten är viktig.
Hur skulle ni välja?
Kan också tillägga att det ska sovas i tält....-5 grader ute kan betyda + grader i tältet.
Här är alternativen:

Alternativ 1: Komfort Dam = 4
Komfort Herr = -1,2
Extremtemp = -17,2
Vikt = 702 gram
850+ dunfyllning

Alternativ 2: Komfort Dam = -1,7
Komfort Herr = -7,8
Extremtemp = -25,9
Vikt = 864 gram
900+ dunfyllning
 
Köp den varmare säcken om du är frusen. Visst kommer den att kännas varm i en värmebölja, men det är viktigare att inte frysa om det blir kallt.
 
....

och alternativ 2 tål även lite fukt då den är behandlad för att vara fukt/vattenavstötande...dock inte vattentät som ett membran
 
Eller så köper du den kallare och är mer mångsidig.
När det är kyligare så kan du använda sovsäckslakan eller underställ för mer värme, och ha säcken i lite varmare klimat med gott resultat. Fast det blir svårare att göra den kyligare i varmare klimat(det går ju iof att öppna den och ventilera...) .
 
2:an

Valt den varmare... vid varm väderlek kan man alltid öppna hela dragkedjan och ev. slänga ut ben & armar utanför säcken för ventilation eller bara ha säcken som ett täcke etc.

Svårare att få en säck varmare (isolera bättre) om man fryser...

Mvh troswe
 
Jag säger alternativ 1.
Har man sovit i en för varm säck så vet man hur hemskt det är..
I mitt fall en -15 t-lim säck i +5-10 plusgrader på vårkanten. Att ha öppet var inte tillräckligt, och att sticka ut armar och ben gör mig förkyld, jag badade i svett och kunde inte sova.

Min sommarsäck är -1 t-lim och har funkat jättebra i -4 (i tältet) sommartid.
Och det var i underställ, hade ett par till lager att dra på vid behov.
Hemma sover jag med tjockt duntäcke året om, så man kan nog säga att jag är rätt frusen.

Majoriteten av nätterna i sommarfjällen är ju trots allt ganska varma, minusgrader och snöfall är mer extremfall :)

Ska du ut senare på hösten, säg högfjäll i september eller senare så är nog alternativ 2 bättre då, men på sommaren är den för varm och overkill och inget jag skulle välja om vikten är viktig.

Till er som säger att det är svårt att göra en säck varmare när det är kallt:
Testa sova med en varmvattenflaska nära hjärtat! Kokande vatten i en tät flaska, dra på ett par tjocka sockar så blir den lagom varm på utsidan, värm dig på den. När den börjar kännas sval, dra av en av sockarna så är den varm igen, dra av andra socken om du vaknar mitt i natten frusen.
Det här funkar, även vintertid, jag lovar!

Edit: Se till att ha bra liggunderlag också, det är grunden till att inte frysa! :)
Edit2: Jag har föresten en blogg. :) http://aventyrilivet.blogspot.com/
 
Senast ändrad:
Om det främsta användningsområdet är svenska sommarfjäll så skulle mitt personliga val inte vara någon av säckarna, de är för varma för mig. Förvisso så är juni på gränsen till sommar i fjällen + att du funderar på att kunna använda säcken vid kyligare årstider. Men om jag nu måste välja så skulle jag gå på alternativ 1. Alltså den svalare och lättare sovsäcken.

Fundera istället på en lättare och svalare sovsäck som du sedan kombinerar med ett bra liggunderlag + varmare förstärkningskläder. En tumregel för optimal packning är att man ska kunna ha på sig samtliga kläder i packningen samtidigt om det skulle behövas vid plötslig kyla. De varma kläderna kan du kombinera efter behov, men med en sovsäck tycker jag det är svårare att reglera värmen med om den redan är för varm.
 
Jag har frusit en natt i ytterskärgården i en säck som skulle klarat -10 när det var +5 som kallast och jag säger ALDRIG MERA! Jag skrotade hela sovsäcksfloran och använder nu enbart försvarets tjocksäck på -17 grader och blir det kallare har jag lättsäcken att dra utanpå tjocksäcken och då klarar systemet -40.
Vädra kan man alltid göra men inte tvärt om.
 
Frusen

Skulle absolut välja säck 2, om den bara har dragkedja (min tjocka dunsäck har inte det och det gör det bökigt att ventilera.) Är man frusen i grunden, hamnar i ett lågtryck med mycket fukt och dessutom är trött - ja, då är man tacksam för varje grad.
 
Köp den svalare

Jag skulle utan tvekan välja den svalare och ha silkeslakan (använder ej själv) eller sova med underställ vid behov. Fy fasen för att sova i för varm sovsäck. Komfort -7,8 grader de gånger det är rejält sommarvarmt kommer att göra att du ganska omgående kommer att köpa en till säck - det kommer du nog ändå att göra vad det lider.

Jag har en Marmot Atom med komfort +6 och en Alpkit PipeDream 400 med komfort -3. Med dem klarar jag alla temperaturer i fjällen vår-höst och med en Jerven Thermo Hunter utanpå Marmot:en så har jag sovit i -20 utan problem. Jag är lite varm av mig och har svårt att sova utan att ha armar och ben inne i säcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 110
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.