Sovsäcken....nr 1 eller 2 ?

Vilken sovsäck skulle du välja? Alternativ 1 eller 2. (Se info om säckarna nedan)

  • Alternativ 1

    Röster: 15 45.5%
  • Alternativ 2

    Röster: 18 54.5%

  • Totala väljare
    33
  • Enkät stängd .
Svårt det här tycker jag. Det är så individuellt. Jag är ganska frusen, men det är ändå tveksamt om jag skulle gå på en -5C säck. Oftast är det ju för varmt för den. När jag fryser i min kanadensiska -3C säck ( och det gör jag ibland på höst/vår) så sätter jag numera på mig min duntröja och då brukar det fixa sig. Duntröjan är grymt skön att ha vid raster, men en sovsäck kan man ju inte sätta på sig. Ett lätt sovsäcksöverdrag ger också rätt stor skillnad.

Mitt råd är annars att detta område är det där man skall lägga mest pengar. De graderna brukar vara varmast och lättast. Western mountaineering sägs ju vara bäst.

Mitt råd är att köpa en säck direkt från tillverkare som kan hålla nere sina priser.
Dun är inte varmare för att det är dyrare, det är "bara" loftet som spelar roll.

Jag är supernöjd med båda mina säckar från http://www.roberts.pl och det är många här på utsidan som är nöjda med sina säckar från Culmulus. http://www.sleepingbags-cumulus.com/down-sleeping-bags.html
 
plasma 15

Jag drog iväg till stan idag och tittade på en Marmot Plasma 15.
=O Vansinnigt vad lätt säcken kändes. Tryckte man ihop säcken och sedan lät den ligga så gick den ut till normalt "läge" efter bara några sekunder. Helt otroligt att den ska hålla för -7,8 C.
 
Mitt råd är att köpa en säck direkt från tillverkare som kan hålla nere sina priser.
Dun är inte varmare för att det är dyrare, det är "bara" loftet som spelar roll.

Jag är supernöjd med båda mina säckar från http://www.roberts.pl och det är många här på utsidan som är nöjda med sina säckar från Culmulus. http://www.sleepingbags-cumulus.com/down-sleeping-bags.html

Bra kommentar, visst är det loftet (fluffigheten?) som gäller , men dun med bra loft (900 fill power) brukar ju vara dyrt. Roberts verkar ju riktigt bra och det kan ju vara roligt att få en specialbeställd säck, dessutom till mycket bra pris. Lika enkelt som att köpa i butik blir det ju dock inte.
 
Jag kan verkligen rekommendera Alpkit. Bra grejer och riktigt bra pris. Tror jag gav 1400 för min Pipedream 400 inkl. (snabb) frakt och det är ingen skillnad i kvalitetskänsla mot min Marmot.
 
Bra kommentar, visst är det loftet (fluffigheten?) som gäller , men dun med bra loft (900 fill power) brukar ju vara dyrt. Roberts verkar ju riktigt bra och det kan ju vara roligt att få en specialbeställd säck, dessutom till mycket bra pris. Lika enkelt som att köpa i butik blir det ju dock inte.

Ja det är fillpower som gäller. 'cuin' står för Cubic Inches per Oz. Så givetvis är vinsten på 900 mot 850 eller 800 cuin dun ganska marginell, frågan är ju även hur exakt dom har mätat. Givetvis är 100gram av vad som helst lika tungt, bara att ju högre cuin det har desto bättre isolerar det. :)

Jag är supernöjd med mina två säckar ( ultralight 250g 800cuindun och held ragkedja 0-gradig och en bred vagabond 600 -15 :) ) från roberts.pl maila Roman på roberts@roberts.pl och be om en aktuell prislista och leveranstider, kan ju ha ändrats iom med nyår.
Brukar inte vara några konstigheter när man beställer, mina säckar har tagit ca 2 veckor att få efter beställning. :)

Edit: Som exempel så gör 300g 800cuin vs 700cuin dun ca 3 grader skillnad till samma vikt, det för en dryg hundrig extra på roberts. För en dryg hundring kan du även få en dunkrage i säcken som är bra när det är lite marignellt! :) Draft collar kallas det.
Plus att du kan beställa en säck mitt mellan alt 1 och 2 om du vill det. :) Roman har koll!
 
Senast ändrad:
Nr.2

Jaha....nu ligger jag här hemma i en Plasma 15........




........bara lugn... jag har tagit hem en och provligger den några minuter.
Den känns ju bra må jag säga.

Den ser ju ut att vinna omröstningen också....båda säckarna har både för och nackdelar. Bara frågan om vilka nackdelar man tycker det är värt att leva med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 110
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.