Sovsäck

Kan bara instämma att torktiden var ca 7-8 timmar för mig för dunsäcken, alltså en heldag springandes till tvättstugan för att få den ren. Det som ställer till det för mig är alltid den där varma natten då jag slänger av mig understället och knäpper upp säcken och använder den som täcke. Säcken blir verkligen risig direkt av kroppskontakt så det är inte att rekommendera. Nu när jag är på långresa sitter man lite i skiten när doften i säcken väl gått utför. Är varken sugen på att offra tiden eller de hundralappar som en torkning i tvättomat skulle kosta :)

Men ja, hemmavid är det väl ingen big deal egentligen.

(...) Hydrofobiskt dun kan lätt forma klumpar när det blir vått, som får plockas isär för hand i värsta fall (...)
Ojdå. Motsatsen trodde jag var målet med hydrofobering?
Att "det tar längre tid innan det blir vått" borde väl mer hänga ihop med valet av inner- och yttertyg?
Är hopklumpningsbenägenheten något du märkt själv, eller har du läst om det, och i så fall var?
(nej, jag har inte skaffat något med hydrofoberat dun - vill gärna veta mer först, hur det beter sig IRL)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ojdå. Motsatsen trodde jag var målet med hydrofobering?
Att "det tar längre tid innan det blir vått" borde väl mer hänga ihop med valet av inner- och yttertyg?
Är hopklumpningsbenägenheten något du märkt själv, eller har du läst om det, och i så fall var?
(nej, jag har inte skaffat något med hydrofoberat dun - vill gärna veta mer först, hur det beter sig IRL)

En annan sak jag lagt märke till är att sovsäckar med hydrofobierat dun verkar tappa lite av spänsten i loftet. En subjektiv känsla javisst, men när man känner på dem sida vid sida tycker jag spänsten är bättre på säckarna med vanligt dun.

Beställde den jag länkade till ursprungligen, dock ingen aning om varför den har nått halsband vid kragen. Allmänt tänker jag på dunjackor jag tvättat och efter det har de aldrig fått tillbaka sitt loft. Har tex en Outdoor research jacka som var väldigt bra, https://www.youtube.com/watch?v=mxIjqIIVFNk men efter en tvätt så är den långt ifrån sig som den var innan.

Beställde den jag länkade till ursprungligen, dock ingen aning om varför den har nått halsband vid kragen. Allmänt tänker jag på dunjackor jag tvättat och efter det har de aldrig fått tillbaka sitt loft. Har tex en Outdoor research jacka som var väldigt bra, https://www.youtube.com/watch?v=mxIjqIIVFNk men efter en tvätt så är den långt ifrån sig som den var innan.

Hur torkade du jackan? Det bästa är att köra med en stor torktumlare rätt länge, vissa (inkl jag) kastar in ett gäng tennisbollar vid torkning. Prova att tvätta jackan på nytt och att torktumla den ordentligt, så kanske loftet kan komma tillbaka.

Fick inte editera inlägg men gällande halskragen så går den att använda som mindre kudde.

Hur torkade du jackan? Det bästa är att köra med en stor torktumlare rätt länge, vissa (inkl jag) kastar in ett gäng tennisbollar vid torkning. Prova att tvätta jackan på nytt och att torktumla den ordentligt, så kanske loftet kan komma tillbaka.

Ärligt så lät jag den hängtorka och försökte sen hand mattpiskade igång den senare. Möjligt som ni beskriver att det går att få fart på den igen.
Jätte fin jacka övrigt, går att packa den i ena fickan och blir en kudde, mycket trevligt materialval

Ärligt så lät jag den hängtorka och försökte sen hand mattpiskade igång den senare. Möjligt som ni beskriver att det går att få fart på den igen.
Jätte fin jacka övrigt, går att packa den i ena fickan och blir en kudde, mycket trevligt materialval

Lång torktumling på medelvärme ihop med ett gäng rena tennisbollar är lösningen. Låt plagget eller sovsäcken sedan eftertorka några dygn i rumstemperatur för att restfuktigheten skall försvinna.

När man tvättar så är tipset speciellt duntvättmedel eller mindre tvättmedel än normalt för att inte tvätta bort onödigt mycket av dunets naturliga fett. Tvätta i rikligt med vatten (ex fintvätt 40 grader) och skölj noga.

Lång torktumling på medelvärme ihop med ett gäng rena tennisbollar är lösningen. Låt plagget eller sovsäcken sedan eftertorka några dygn i rumstemperatur för att restfuktigheten skall försvinna.

När man tvättar så är tipset speciellt duntvättmedel eller mindre tvättmedel än normalt för att inte tvätta bort onödigt mycket av dunets naturliga fett. Tvätta i rikligt med vatten (ex fintvätt 40 grader) och skölj noga.

Jag har tvättat mina duntäcken och dunjackor flera gånger och aldrig använt tennisbollar.
Glöm tennisbollarna, de sliter bara i sönder.

De flesta tillverkarna av jackor och kuddar med dun rekommenderar verkligen INTE tennisbollar i torktumlaren, bollarna slår sönder dunet som inte får tillbaks samma loft som tidigare, förklaringen jag fått när jag frågat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips